Ok. Dom har inte bytt diffolja, bara kollat nivån enligt protokollet. Är det någon som vet vilken olja det ska vara? Har varit inne på alla kända oljetillverkares hemsidor och reservdelsbutiker och kollat men ingen vet vad det ska vara. Inte ens när jag ringde Ford visste dom vad det skulle vara (varken reservdelsbutiken eller verkstaden). Till framdiffen har jag hittat olja, men bakdiffen har spärr, så där ska det troligtvis vara någon annan non-slip olja.
Det var 16000-milaservice. Detta är vad som ska göras enligt etis.ford.com (har rensat bort extratillvalen som inte ingick i mitt pris):
Serviceschema
Modell Ranger 2006.5
Variant 2.5L DURATORQ-TDCI/MAN/4X4 (05/2006 - 11/2012)
Intervall 8 År (160000 km)
Kontrollera beträffande utestående serviceåtgärder med hjälp av OASIS, och se till att dessa slutförts
När bilen körs in i verkstaden
Instrumentgruppens mätare, varnings-/kontrollampor och signalhorn Kontrollera funktion
Koppling Kontrollera funktion / justera vid behov
Spolare, torkare Kontrollera funktion / justera vid behov
Insida bil
Ytterbelysning och tillhörande kontrollampor; instrumentgruppens belysning Kontrollera funktion / skick
Handbroms Kontrollera funktion / justera vid behov
Bilbälten, lås och låsarmar Kontrollera funktion / skick
Luftintagssystem (Luftmassamätare - MAF) Utföra dataåterställning (IDS)
Utanför bilen
Huvlås / säkerhetsspärr och gångjärn + Kontrollera funktion / fett
Under motorhuven
Ledningar, rör, slangar, olje- och bränsleledningar Kontrollera beträffande dragning, skador, skavning och läckage (om synligt)
Motor, vakuumpump, värmare och kylare Kontrollera beträffande skada och läckage (om synligt)
Drivremmar för hjälpaggregat Kontrollera skick, justera spänning vid behov
Kylvätska Kontrollera frostskyddsmedlets koncentration: °C
Kylsystemets expansionskärl och spolarvätskebehållare Kontrollera och fyll på vid behov - Vid onormalt hög vätskeförlust krävs en separat arbetsorder för kontroll och åtgärdande
Servostyrningsolja Kontrollera och fyll på vid behov - Vid onormalt hög vätskeförlust krävs en separat arbetsorder för kontroll och åtgärdande
Batteri Kontrollera och fyll på vid behov - Vid onormalt hög vätskeförlust krävs en separat arbetsorder för kontroll och åtgärdande
Batteriets poler Rengör vid behov / applicera kontaktfett
Bränslefilter Byt
Luftrenarinsats Rengör
Under bilen
Motorns stänkplåt Ta bort och sätt dit motorns stänkplåt, om sådan finns (Rikttidlistan 21 130 4)
L
Motor Tappa ur oljan och byt oljefiltret
Styrinrättning, hjulupphängningens länkage, kulleder, drivknutar, damasker Kontrollera beträffande skador, slitage, korrekt montering och åldrat gummi
Kardanaxelknutar (4x4) Fett
Motor, växellåda, bakaxel Kontrollera beträffande skada och läckage (om synligt)
Manuell växellåda Byt olja
Främre och bakre differentialer Kontrollera oljenivån
Fördelningsväxellåda Byt olja
Rör, slangar, ledningar, olje- och bränsleledningar, avgassystem Kontrollera beträffande dragning, skador, skavning och läckage (om synligt)
Underrede + Kontrollera PVC-beläggningens skick
Däck Kontrollera slitage och skick, särkilt vid däcksidan. Notera mönsterdjupet
HF mm, VF mm, VB mm, HB mm
Broms system + Med losstagna hjul / trummor, kontrollera bromsbelägg och bromsskivor och kontrollera bromscylindrar och trummor beträffande skick; kontrollera gummikomponenter beträffande åldring (Oftare vid svåra körförhållanden)
Hjullager Kontrollera axialspel
Utsida bil
Motor Fyll på motorolja
Däck
Justera tryck
Reservhjul Justera tryck, kontrollera slitage och skick (notera mönsterdjup) mm
Hjulmuttrar Momentdra enligt specifikation och kontrollera beträffande rätt typ. Kontrollera beträffande fälgskador
Servicepåminnelsedekal Uppdatera servicehistoriken (servicebok/digital servicebok (DSR)) och fäst dekalen på B-stolpen på förarsidan