Fusk på märkesverkstäder

vedbil
17 augusti 2015 · 29 Inlägg

Hej,

Är intresserad av att höra om er som varit med om att det fuskats på märkesverkstäder.
Skriva gärna era erfarenheter, här är min:

Jag brukar gör all service på bilen själv, men eftersom jag nyss köpt en begagnad bil (Ford Ranger -09) så tänkte jag att den skulle få sig en ordentlig service på Bilia som är auktoriserad för Ford.

Men... Dom smorde inte alla kardanknutarna trotts att jag påminde dom om det. Tre av fem var inte smorda. Åkte genast tillbaka och fick det gjort.
Tänkte: Äh, va fan, jag kollar igen. Se på fan! Dom hade missat en i alla fall.
Förklaringen var att "Vi får inte in såna här bilar så ofta."
-Men va fan! Jag är ingen bilmek, har inget Ford-emblem på bröstet och bilen är helt ny för mig. Ändå fattar jag att det finns fem smörjnipplar om det finns fem likadana kardaner. Rangern går med fullast varje dag, och skiter man i att smörja så blir det haveri.

Vidare så kunde dom inte återställa felkoderna med sin diagnosutrustning som kommit när dom servat bilen. Jag fick koppla in min egen diagnosdongel från Garmin och göra det åt dom.

Nu undrar jag förstås hur mycket mer dom fuskat med på min bil och alla andras bilar? Jag tror att dom flesta kunderna inte är så uppmärksam som jag och blir blåsta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174263/174263-19d2424f893868d5e5db9fffd0cc7ad9.jpg
En av kardanerna som ska smörjas. Hur svårt kan det vara?

Volvo 142 DL "Gengas" (1968)
engolf
17 augusti 2015 · 3 235 Inlägg

Fusk vet jag inte om man kan kalla det, men brister är det självklart.
Tror det förekommer ganska ofta, då en del människor inte kan nånting om bil, och dem som faktiskt kan utför säkert service/reparationer själva. Bra du påpekade det för mekanikern!

Pierre_r Lastbilsmekaniker
17 augusti 2015 · 729 Inlägg

Dom "glömde" nog bara eftersom att nipplarna säkert var i någon jobbig vinkel som krävde att dom fick lägga ner exakt 5sek extra på att flytta bilen någon cm...
Sitter oljefiltret eller pluggen dumt? isf glöm att få antingen oljan eller filtret bytt men räkna med att du får betala för det ändå.

Den verkstaden hade jag inte fortsatt använda.

Detta är anledningen till att jag servar mina bilar själv.
Min grand cherokee har 21nipplar där vissa sitter lite dumt.
Hade jag lämnat in den så hade dom som sitter dumt till aldrig fått nått fett alls..

vedbil
18 augusti 2015 · 29 Inlägg

engolf:
Nja, jag tror faktiskt att det fuskades första gången och brast andra gången. För när jag kom tillbaka så var fettet i fettpumpen lägligt slut och dom visste inte var dom hade mer fett. Dessutom gick vi igenom smörjningen med bilen upphissad innan det skulle göras.

Pierre_r:
Håller helt med. Har varit med om ett ogjort filter/oljebyte på en Saab 9-5 på en verkstad vilket resulterade mekanisk skada i motorn.

Det känns så jävla surt att ha betalt 8621:- för en service som man inte kan lita på och som man redan upptäckt brister i. När jag skruvade loss pluggen till bakdiffen så rasade det ner skräp och flagor, så jag är tveksam till att dom kollat oljenivån och skicket på oljan där. Är det någon av er som vet om det är normalt att det är svart strimmor i oljan i bakdiffen?

Volvo 142 DL "Gengas" (1968)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
18 augusti 2015 · 729 Inlägg

8000 för en service??
Vad gjorde dom? klädde in motorn med guld?
Med tanke på det priset så verkar det som att dom inte ville göra det alls.

Bakaxeloljan ska inte ha svarta strimmor i sig, där kan vara gråa men det är oftast vatten och små metallpartiklar.
Glittrar det så är det metallpartiklar.
Byts oljan i bakaxlen som den ska så har den nästan samma färg efter ett par 1000mil som den nya du fyllde på.

xXSammy
18 augusti 2015 · 6 593 Inlägg

Vilken service var det? De ska fettas in var 6000mil/3år..Någon kan ha tyckte att de var "okej" att skita i det eftersom det redans gjorts för 2000 mil sen?

Inget försvar till dem nu, bara en tanke.(Jag jobbar inte ens där, men behöver inte kasta skit för de)
Men ber man om något, som det tas betalt för är det inte okej med att strunta i det.

De/Dem
vedbil
18 augusti 2015 · 29 Inlägg

Ok. Dom har inte bytt diffolja, bara kollat nivån enligt protokollet. Är det någon som vet vilken olja det ska vara? Har varit inne på alla kända oljetillverkares hemsidor och reservdelsbutiker och kollat men ingen vet vad det ska vara. Inte ens när jag ringde Ford visste dom vad det skulle vara (varken reservdelsbutiken eller verkstaden). Till framdiffen har jag hittat olja, men bakdiffen har spärr, så där ska det troligtvis vara någon annan non-slip olja.

Det var 16000-milaservice. Detta är vad som ska göras enligt etis.ford.com (har rensat bort extratillvalen som inte ingick i mitt pris):

Serviceschema

Modell    Ranger 2006.5
Variant    2.5L DURATORQ-TDCI/MAN/4X4 (05/2006 - 11/2012)
Intervall    8 År (160000 km)
   

Kontrollera beträffande utestående serviceåtgärder med hjälp av OASIS, och se till att dessa slutförts

När bilen körs in i verkstaden
Instrumentgruppens mätare, varnings-/kontrollampor och signalhorn    Kontrollera funktion   

Koppling    Kontrollera funktion / justera vid behov   

Spolare, torkare    Kontrollera funktion / justera vid behov   

Insida bil
Ytterbelysning och tillhörande kontrollampor; instrumentgruppens belysning    Kontrollera funktion / skick   

Handbroms    Kontrollera funktion / justera vid behov   

Bilbälten, lås och låsarmar    Kontrollera funktion / skick   

Luftintagssystem (Luftmassamätare - MAF)    Utföra dataåterställning (IDS)   

Utanför bilen
Huvlås / säkerhetsspärr och gångjärn +    Kontrollera funktion / fett   

Under motorhuven
Ledningar, rör, slangar, olje- och bränsleledningar    Kontrollera beträffande dragning, skador, skavning och läckage (om synligt)   

Motor, vakuumpump, värmare och kylare    Kontrollera beträffande skada och läckage (om synligt)   

Drivremmar för hjälpaggregat    Kontrollera skick, justera spänning vid behov   

Kylvätska    Kontrollera frostskyddsmedlets koncentration: °C   

Kylsystemets expansionskärl och spolarvätskebehållare    Kontrollera och fyll på vid behov - Vid onormalt hög vätskeförlust krävs en separat arbetsorder för kontroll och åtgärdande   

Servostyrningsolja    Kontrollera och fyll på vid behov - Vid onormalt hög vätskeförlust krävs en separat arbetsorder för kontroll och åtgärdande   

Batteri    Kontrollera och fyll på vid behov - Vid onormalt hög vätskeförlust krävs en separat arbetsorder för kontroll och åtgärdande   

Batteriets poler    Rengör vid behov / applicera kontaktfett   

Bränslefilter    Byt   

Luftrenarinsats    Rengör   

Under bilen
Motorns stänkplåt    Ta bort och sätt dit motorns stänkplåt, om sådan finns (Rikttidlistan 21 130 4)   
L
Motor    Tappa ur oljan och byt oljefiltret   

Styrinrättning, hjulupphängningens länkage, kulleder, drivknutar, damasker    Kontrollera beträffande skador, slitage, korrekt montering och åldrat gummi   

Kardanaxelknutar (4x4)    Fett   

Motor, växellåda, bakaxel    Kontrollera beträffande skada och läckage (om synligt)   

Manuell växellåda    Byt olja   

Främre och bakre differentialer    Kontrollera oljenivån   

Fördelningsväxellåda    Byt olja   

Rör, slangar, ledningar, olje- och bränsleledningar, avgassystem    Kontrollera beträffande dragning, skador, skavning och läckage (om synligt)   

Underrede +    Kontrollera PVC-beläggningens skick   

Däck    Kontrollera slitage och skick, särkilt vid däcksidan. Notera mönsterdjupet
HF mm, VF mm, VB mm, HB mm
   

Broms system +    Med losstagna hjul / trummor, kontrollera bromsbelägg och bromsskivor och kontrollera bromscylindrar och trummor beträffande skick; kontrollera gummikomponenter beträffande åldring (Oftare vid svåra körförhållanden)   

Hjullager    Kontrollera axialspel   

Utsida bil
Motor    Fyll på motorolja   

Däck   
Justera tryck   

Reservhjul    Justera tryck, kontrollera slitage och skick (notera mönsterdjup) mm   

Hjulmuttrar    Momentdra enligt specifikation och kontrollera beträffande rätt typ. Kontrollera beträffande fälgskador   

Servicepåminnelsedekal    Uppdatera servicehistoriken (servicebok/digital servicebok (DSR)) och fäst dekalen på B-stolpen på förarsidan

Volvo 142 DL "Gengas" (1968)
xXSammy
18 augusti 2015 · 6 593 Inlägg

vedbil skrev:
Ok. Dom har inte bytt diffolja, bara kollat nivån enligt protokollet. Är det någon som vet vilken olja det ska vara? Har varit inne på alla kända oljetillverkares hemsidor och reservdelsbutiker och kollat men ingen vet vad det ska vara. Inte ens när jag ringde Ford visste dom vad det skulle vara (varken reservdelsbutiken eller verkstaden). Till framdiffen har jag hittat olja, men bakdiffen har spärr, så där ska det troligtvis vara någon annan non-slip olja.

Det var 16000-milaservice. Detta är vad som ska göras enligt etis.ford.com (har rensat bort extratillvalen som inte ingick i mitt pris):

Serviceschema

Tar tillbaka där med fett intervallen då. smile Kollade bara igenom service schemat lite snabbt..
Hur som helst.

Fördelningslådan: WSD-M2C200-C Mercon® universal AFT XT-2-QDX påfyllningsmängd (ungefärlig volym): 1,85 liter
Framaxel: API service GL-5 viskositet (över -18°C): SAE 90 viskositet (under -18°C): SAE 80 oljekapacitet (ca volym): 1,8—2,0 L
Bakaxel: [STANDARDDIFFERENTIAL & LSD] Typ: API service GL-5 Viskositet: SAE 90 oljekapacitet (ung. volym): 2,85—3,05 L.

Edit: Källa, Ford Etis

Lyft upp fordonet 150 mm på höger baksida med en domkraft. Sätt sedan, för din egen säkerhet, ett säkerhetsstativ (stelt stativ) under ramen eller sätt in en träkloss som är 150 mm hög och 200 x 400 mm bred under höger bakhjul.

Ska man egentligen göra vid påfyllning av bakaxeln på bilar efter 04/2007

Senast redigerat av Malheus (18 augusti 2015)

De/Dem
Rille0
18 augusti 2015 · 2 021 Inlägg

vedbil skrev:
Ok. Dom har inte bytt diffolja, bara kollat nivån enligt protokollet. Är det någon som vet vilken olja det ska vara? Har varit inne på alla kända oljetillverkares hemsidor och reservdelsbutiker och kollat men ingen vet vad det ska vara. Inte ens när jag ringde Ford visste dom vad det skulle vara (varken reservdelsbutiken eller verkstaden). Till framdiffen har jag hittat olja, men bakdiffen har spärr, så där ska det troligtvis vara någon annan non-slip olja.

Det var 16000-milaservice. Detta är vad som ska göras enligt etis.ford.com (har rensat bort extratillvalen som inte ingick i mitt pris):

Total nordic säger

Differential, rear, limited slip

Capacity    :    Lube Capacity 2,85-3,05 litre

Use    :    Normal
Intervals    :    Check 20000 km / 12 months
:    Change 40000 km / 24 months
Products    :    Dynatrans DA 80W-90       
    :    Transmission Axle 7 80W-90       
    :    Transmission TM 80W-90       


    :    Transmission Axle 8 80W-90       
    :    Transmission X4 80W-90

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
vedbil
18 augusti 2015 · 29 Inlägg

Tack Malheus och Rille0!

Hälften av alla rekommendationer är limited slip olja och andra hälften inte limited slip. Men eftersom det är en limited slip diff så antar jag att det ska vara limited slip olja?

Värt att ta syntetolja?

Volvo 142 DL "Gengas" (1968)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2015 · 13 806 Inlägg

bytte främre knutkorsen på en Dodge RAM 3500 alltså en tung tung stort äkligt as till skrot..
den var servad hos märkersverkstad men kan säga att dom knutkorsen var aldrig fyllda med fett... dessutom var dom så klippslut och hade garanterat varit det när den gick igenom förra servicen också.. men där tappade den verkstaden en kund det kan jag lova.
Vi skulle bara byta bromskivor och belägg endå märkte vi att knutkorsen var klippslut
han var inte helt nöjd på märkesverkstan.. ganska viktigt för honom att bilen rullade felfritt och att allt vart rätt..  tyvärr tog det lite tid för oss att riva dessa knutkors men vi märkte att man inte riktigt hade rätt verktyg för att skruva dessa grejer.. Men nu när man gjort det på båda sidorna fixar man det där på någon timme på båda sidorna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang