Insynsskydd till bagageutrymme.

Evildan
15 augusti 2015 ·

Hej!

Funderar över insynsskyddet i bagageutrymmet.

Det är av modellen rullgardin i Priusen.

Ska jag ha det inrullat eller utrullat när jag parkerar bilen när det är varmt ute?

En större volym med skyddet inrullat borde väl göra att kupén inte värms lika fort när solen ligger på?

Har jag skyddet utrullat så täcker det å andra sidan en del av kupéns luftvolym och bör väl då göra att den luften lättare hålls sval och lättare kyler bilen när klimatanläggningen startas och ger en cirkulation?

Fast om jag glömmer det utrullat när jag parkerar bilen för dagen så kan det fresta inbrottstjuvar att göra inbrott då dom inte ser att bagaget är tomt trots att bilen är utrustad med fabriksmonterat larm tillika startspärr.

Hur skall jag förhålla mig till detta aber?

Tacksam för svar.

Senast redigerat av Evildan (15 augusti 2015)

_Thor_
15 augusti 2015 · 512 Inlägg

Jag tror inte att ett insynsskydd drar till sig tjuvar. Alla hantverkarbilar har ju insynsskydd/saknar fönster helt, just för att inte locka till sig dem.

Själva luftvolymen förändras ju inte, och det är ju i bagaget som luften ventileras ut ur bilen när du startar fläkten.

Vill du hålla bilen svalare och slippa insyn skulle jag rekommendera att du tonar sidorutorna bak och även bakrutan lite lätt. Det håller strålningsvärmen ute till viss grad iallafall.

Evildan
16 augusti 2015 ·

_Thor_ skrev:
Jag tror inte att ett insynsskydd drar till sig tjuvar. Alla hantverkarbilar har ju insynsskydd/saknar fönster helt, just för att inte locka till sig dem.

Själva luftvolymen förändras ju inte, och det är ju i bagaget som luften ventileras ut ur bilen när du startar fläkten.

Vill du hålla bilen svalare och slippa insyn skulle jag rekommendera att du tonar sidorutorna bak och även bakrutan lite lätt. Det håller strålningsvärmen ute till viss grad iallafall.

Ett fördraget insynsskydd gör statistiskt sett enligt BRÅ att inbrottsrisken i bilen ökar.

I den här bilen ventileras luften ut från ett galler i baksätet, så den volymen som är närapå stillastående under skyddet påverkas inte initialt av klimatanläggningen.
Volymen är konstant, men den del som värms/ventileras är påverkad av skyddets status.

Vill inte ha toning på denna, även om temperaturen fördelaktigt påverkas.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
16 augusti 2015 · 901 Inlägg

tjuvarna när de har bestämt sig att tjuva det gör dem och BRÅ kan göra sina statistik. Jag har haft inbrottsförsök på bilar utan insynsskydd. Du kan ej leva efter det. tona dem eller lös det på ett annat sätt

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Evildan
16 augusti 2015 ·

gps18 skrev:
tjuvarna när de har bestämt sig att tjuva det gör dem och BRÅ kan göra sina statistik. Jag har haft inbrottsförsök på bilar utan insynsskydd. Du kan ej leva efter det. tona dem eller lös det på ett annat sätt

Statistiken är på det viset jag skrev, sedan görs det givetvis inbrott i bilar ändå oavsett insyn eller inte fast det sker mer sällan om det är fri sikt till ett tomt bagageutrymme än om det är dolt.

Som jag skrev redan tidigare, toning är inte aktuellt.

_Thor_
16 augusti 2015 · 512 Inlägg

Evildan skrev:

gps18 skrev:
tjuvarna när de har bestämt sig att tjuva det gör dem och BRÅ kan göra sina statistik. Jag har haft inbrottsförsök på bilar utan insynsskydd. Du kan ej leva efter det. tona dem eller lös det på ett annat sätt

Statistiken är på det viset jag skrev, sedan görs det givetvis inbrott i bilar ändå oavsett insyn eller inte fast det sker mer sällan om det är fri sikt till ett tomt bagageutrymme än om det är dolt.

Som jag skrev redan tidigare, toning är inte aktuellt.

Det är så tragiskt att kriminella får vanligt folk att börja tänka i dessa banor. När jag bodde i Kanada låste inte en själ bilen ens. =/ Och det med minst en 22:a i baksätet!

caromania Forummoderator
21 augusti 2015 · 9 296 Inlägg

Gnäll inte Evil, det är väl skönt att det är varmt? Tänk senare i oktober - november, då kommer du sakna värmen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang