6560
Sök

Oljeläckage 940

2 350 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
Hej! Är i Trelleborg och hälsar på vänner, när jag parkerade utanför deras hus såg jag ett spår av oljefläckar på den blöta marken bakom min bil. Gick en bit till och såg ett fint regnbågsfärgat streck där jag hade kört.
Noterade även när jag öppnade locket till kylarvätskebeHållaren att innehållet sögs ner i motorn. Fick i 3L glykol innan den var mättad.
Kröp under bilen, torkade rent där det var kladdigt och startade den igen, torrgasade lite och stängde av, och det var väldigt blött av olja på ovansidan av slangen till vänster om röret med nippel på bilden. Är det oljereturen till turbon?

http://i59.tinypic.com/eu0g06.jpg

Vattennivån var oförändrad efter detta.
Vidare felsökning är svårt, eftersom grenröret är i vägen. Kan det vara ovan nämnda slang? Eller är det som jag misstänker, topplockspackningen? Bilen har inte gått varm, och vattnet och oljan ser fin ut, ingen blandning där.

2 350 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
Kom på att det även rann någon droppe olja på topplocket från påfyllningslocket. Packningen där är ny, ett år gammal. Kan det då bero på toppackningen, att komp får oljan att tryckas ut där/via nån packbox där nere?

3 181 Inlägg
20 september 2015
De där e som sagt returen...hade en jäkla strul med min förut ..finns något knep att lägga dubbla oringar. .ja tog lite packningssilicon runt röret efter ja satt i ny oring vart tätt och fint wink

2 350 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
tobzter skrev:
De där e som sagt returen...hade en jäkla strul med min förut ..finns något knep att lägga dubbla oringar. .ja tog lite packningssilicon runt röret efter ja satt i ny oring vart tätt och fint ;)

Tack så mycket! Då blir det att läsa på lite ikväll och inhandla några oringar imorgon bitti, så får vi se om det löser problemet. :)

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
20 september 2015
Är du säker på att det är olja som läcker ut? Stålröret är som sagt oljereturen från turbon, ganska lätt att fixa den med nya packningar men om du ska göra det glöm inte den upptill mot turboaggregatet. Om det som du säger försvinner vatten kan det vara så att vattenslangen du ser på bilden är dålig, och att det försvinner där. Det är vattenkylning till turbon.

2 350 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
Arly165 skrev:
Är du säker på att det är olja som läcker ut? Stålröret är som sagt oljereturen från turbon, ganska lätt att fixa den med nya packningar men om du ska göra det glöm inte den upptill mot turboaggregatet. Om det som du säger försvinner vatten kan det vara så att vattenslangen du ser på bilden är dålig, och att det försvinner där. Det är vattenkylning till turbon.

Jag är helt säker. Kikade runt efter vattenläckage också men hittade inget, och vattennivån höll sig stabil medan jag testade. Får fixa oljeläckaget först, prio ett är att kunna ta mig hem, så får jag kolla upp eventuella andra problem senare. Hade ändå varit skönt med en totalgenomgång av motorn i vinter. smile

6 740 Inlägg
20 september 2015
Mew skrev:
Kom på att det även rann någon droppe olja på topplocket från påfyllningslocket. Packningen där är ny, ett år gammal. Kan det då bero på toppackningen, att komp får oljan att tryckas ut där/via nån packbox där nere?

torka bort all olja från tätningsringen i oljelocket och även på kåpan där tätningen ligger mot så dem ytorna är helt torra.
Läcker olja från locket på min om jag inte gör så o har också ny tätning. smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök