Extraljus-tips. Modell, halogen/xenon?

Link73
21 september 2015 · 75 Inlägg

Hej igen !

Har nu beställt NBB Alpha 225 smile
Men hur vet jag vilken sladd som är till helljuset ?
Samt så skulle jag gärna vilja lägga till en brytare så att jag kan stänga av extraljusen om jag vill.

Tacksam för hur jag ska göra !!

Link73
21 september 2015 · 75 Inlägg

Samt är det något speciellt jag bör tänka på förutom relä och säkring ?
Kan inkopplingen göra något så att jag får felkoder ?

MammDiin
21 september 2015 · 2 016 Inlägg

Link73 skrev:
Samt är det något speciellt jag bör tänka på förutom relä och säkring ?
Kan inkopplingen göra något så att jag får felkoder ?

Vilka NBB Alpha 225 har du köpt? Xenonkonverterade, halogen eller original xenon?

Två tunna kablar (svart och vit) är till Led-positionsljuset (som är olagligt att ha att lysa vid vanlig montering, ifall man vill vara laglydig).

Har du halogen så måste du fixa kablar själv eller köpa färdig sats. Xenonkonverterade är vanligen röd + och svart -.

Från batteriet ska du ha säkring så nära batteriet som möjligt som går till 30 på reläet.
87 från reläet kopplar du till plus på ballasterna/halogenlamporna.
85 är minus för spolen som drar reläet (som man kan koppla via en brytare genom att jorda i kupén och dra till brytaren och vidare till reläet)
86 är plus från helljuset (som även går att dra till en brytare men då måste man dra in två kablar till kupén).
Och ballasten/halogenlampan jordar du på ett bra ställe eller direkt på batteriets minuspol.

Skulle inte tro det borde vara några problem med att koppla in extraljus på din Passat.

Link73
21 september 2015 · 75 Inlägg

Har beställt halogen 100 W då jag tyckte att de passade mig bäst.
Kommer att få en färdig kabelsats som de skriver så där borde det vara lugnt.
Ok, säkring så nära batteriet som möjligt.
Det som du skriver om 87,85 och 86 är det något som jag kan se någonstans ?

MammDiin
21 september 2015 · 2 016 Inlägg

Link73 skrev:
Har beställt halogen 100 W då jag tyckte att de passade mig bäst.
Kommer att få en färdig kabelsats som de skriver så där borde det vara lugnt.
Ok, säkring så nära batteriet som möjligt.
Det som du skriver om 87,85 och 86 är det något som jag kan se någonstans ?

Siffrorna brukar stå på reläet, kan vara bra att veta ifall man blir blir osäker på vilken kabel som ska vart i en färdig kabelsats. Men oftast brukar det vara rätt så tydligt hur man ska koppla in dem.

Link73
21 september 2015 · 75 Inlägg

Ok, men hur vet jag vilken kabel som är till helljusen bland kablarna ?
Eller har jag missförstått dig

trubbelturbo
21 september 2015 · 1 442 Inlägg

Link73 skrev:
Ok, men hur vet jag vilken kabel som är till helljusen bland kablarna ?
Eller har jag missförstått dig

Testa med en multimeter/voltmeter om du kan se vilken kabel det går ström i när helljuset är tänt smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Link73
22 september 2015 · 75 Inlägg

OK, jag är nybörjare på detta och det vet alla redan men hur mäter jag kablarna utan att de går sönder med mina prober ?
Eller kan jag mäta på andra ställen, i så fall tipsa gärna.

Mervolic Yawn...
22 september 2015 · 3 151 Inlägg

Om din bil har en separat helljuslampa med bara 2 kablar till, så kan du koppla den ena till 85 och den andra till 86 på reläet. Du behöver då inte bry dig om vilken som är plus och vilken som är minus.

Om din bil har flera kablar som ansluts till samma kontakt på lyktan, följ följande guide:

1) Sätt multimetern på DC-mätning (likström).
2) Koppla loss kontakten till ena lyktan. Placera multimeterns svarta provsticka på en jordpunkt (t ex bult i kaross).
3) Med den röda provstickan kan du nu mäta varje stift i kontakten, du bör hitta några stycken utan spänning.
4) Aktivera helljuset. När helljuset aktiveras bör en av stiften utan spänning helt plötsligt få spänning. Det är din helljuskabel!

Link73
25 september 2015 · 75 Inlägg

Tack så mycket för ditt svar !!!

Bör jag jorda båda extraljusen var för sig eller kan jag koppla ihop dom till en jord ?
Och samma fråga angående strömmen ?
Enklast vore om man kunde koppla ihop både jord och ström från båda extraljusen och bara ha en kabel av varje men är det bra ?
Halogen 100W om det har någon betydelse..

Mervolic Yawn...
25 september 2015 · 3 151 Inlägg

Link73 skrev:
Bör jag jorda båda extraljusen var för sig eller kan jag koppla ihop dom till en jord ?

Du kan jorda dom på samma punkt, förutsatt att jordpunkten är tillräckligt bra (en liten skruv i karossen räcker kanske inte, bättre att jorda i en rejäl bult i t ex fjäderbenstorn eller direkt på batteriets minuspol).

Link73 skrev:
Och samma fråga angående strömmen ?

Det går bra här med. Det som är viktigt att tänka på (gäller jordkablarna med) är att kabeln ska ha rätt dimension för säkringen du använder.

Nu minns/vet jag inte hur många extraljus du ska ha, så jag tar tre stycken som exempel.

100W / 12 Volt = ~8,33 A

8,33 * 3 = ~25 A.

Du behöver alltså en 30A säkring för att driva tre extraljus, och för 30A säkring behöver du en kabel som har som minst 4 kvadratmillimeter area (mm²) enligt EMMAs tabell.

Reläet bör vara tåligt för 40A då man inte bör belasta det till mer än 80% pga risk att reläet hänger sig.

Säkringen ska sitta max 30 cm från strömkällan för att minska risken för kortslutning och/eller kabelbrand.

Jordkablarna ska ha samma dimension som pluskabeln för bästa resultat.

Tänk på att du behöver en ny säkring om du går ner i dimension på kabeln, då en tunnare kabel inte tål lika stark ström som en grövre kabel gör.

Link73 skrev:
Enklast vore om man kunde koppla ihop både jord och ström från båda extraljusen och bara ha en kabel av varje men är det bra ?

Det är mycket möjligt, se ovan.

Edit: Jag kan förövrigt bara se fördelar med att ha bara en kabel av varje, det är enklare att dra en kabel i motorutrymmet och det är enklare inkoppling vid reläet. Bättre att dela på kabeln precis innan extraljusen då. Tänk dock på det jag skrev angående kabeldimensionerna. Minskad area = ny säkring i rätt storlek.

Link73 skrev:
Halogen 100W om det har någon betydelse..

Absolut, det är bra att du skrev det, för t ex xenon har en betydligt högre startström som man måste ha i åtanke (vissa xenonballaster drar uppåt 13A vid start, för tre extraljus behöver du då plötsligt en säkring som tål mer än 39A t ex).

Senast redigerat av Mervolic (25 september 2015)

Link73
26 september 2015 · 75 Inlägg

Tack så mycket för ett bra svar !!

Mvh
Link73

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang