Hur får man dit en kamaxel ? Nock tar i tryckarna Volvo 740

Nurminen_
29 september 2015 · 714 Inlägg

Hej har precis slipat in ventilerna och monterat allt. Nu ska jag montera kamaxeln. Men hur jag än vrider så tar ngn nock i en tryckare så kamaxeln ligger aldrig i sitt spår/läge som den ska ligga. Hur gör man ? smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
dawwe ...has left the building...
29 september 2015 · 4 474 Inlägg

Driver du med oss?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 september 2015 · 3 730 Inlägg

Lägg på de överfall som du kan få på muttrarna över. Sen får du dra åt muttrarna lite försiktigt och hjälpa kammen nedåt med handkraft.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Nurminen_
29 september 2015 · 714 Inlägg

dawwe skrev:
Driver du med oss?

Om jag driver ? Ser det ut som det din mupp. Jag har gort det mesta på en bil men aldrig bytt en kamaxel. Och nångång är väl den första ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
29 september 2015 · 714 Inlägg

DiwraZ skrev:
Lägg på de överfall som du kan få på muttrarna över. Sen får du dra åt muttrarna lite försiktigt och hjälpa kammen nedåt med handkraft.

Tack för seriöst svar smile som sagt nångång är väl den första smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Arly165 Bakhjulsdriven
29 september 2015 · 335 Inlägg

Om toppen sitter på motorn se till att du inte har någon kolv i övre läge utan rotera motorn något så att du med säkerhet vet att alla kolvar är en bit ned i cylindern, så att ventilerna går fritt sedan kan du rotera kamaxeln till markeringen efter att du dragit fast den.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Nurminen_
29 september 2015 · 714 Inlägg

Hade toppen lös!
Men har skruvat dit den nu det var inga problem alls
Tack! smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
dawwe ...has left the building...
29 september 2015 · 4 474 Inlägg

Mupp kan du vara själv. Du demonterade kammen oxå eller hur? La du inte märke till att den "ploppade upp" ur lagerbans-halvorna? Ett råd: dra ner överfallen jämt o lite i taget över respektive lagerbana så att kammen snebelastas så lite som möjligt. Det har hänt att kammar gått av vid montering (generellt inte Traktor specifikt smile )

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang