11 februari 2014
Trådstartare
Hej
Ursäktar "wall of text", ev felskrivningar etc. Grammatik är inte min starka sida.
Har ett mindre el-problem att tag itu med i min 745 16v Turbo år 1990 med 940 front.
Separata knappar för dim bak och fram, med 0 läge, park och "heljus"-läge på ljusvredet.
Fick nedslag på besiktningen att dimlusen inte fungera korrekt.
Dimljuset funkar inte som det ska dock fungerat för någon månad sedan.
Första symtom som uppstod var att vänster blinkerspil och helljussymbolen i instrumentet lyste svagt med dimljusen fram påslagna, och vänster lykta lös på halvfart. Slog jag på helljuset dog bilen, som om någon klippte kabeln till stryboxen. Återställdes bara om jag slog av lyset helt på vredet.
Detta kom periodvis från dag till dag, kunde fungera problemfritt ena dagen till fenomenet andra dagen. (efter jag först upptäckte det prova jag varje dag)
Till att dimljuset fram helt dog ut, bak funkar felfritt än.
Mätte knappen och bytte den, ingen skillnad.
Börja jag rota i säkringsdosan om någon säkring dragit, men så var inte fallet. Drog ut relän till "extra helljus" och det bredvid, bytte plats på dem, utan förändring. Drog ut det gröna relät som betecknas "dimljus" och drog ut "huvudstrålkastarrelät".
Satte tillbaka allt (observera, hade hela säkrings och reläplinten vid växelspaken) och nu funkar det som det ska! nästan iaf! Det funkar som det ska när vredet är på "helljusläget" men inte på det läget jag absolut vill att det ska funka på, nämligen "parkeringsläget".
Besitter en multimeter men gamla volvo-scheman gör mig bara förvirrad, har en Haynes 740 handbok.
Uppskattar hjälp i vad det kan vara för onda andar i min kabelstam!
Senast redigerat av TurboRiddarn (11 februari 2014)