Volvo 745 -90 (940 front) Dimljusproblem, nedslag på besiktning

TurboRiddarn
11 februari 2014 · 102 Inlägg

Hej
Ursäktar "wall of text", ev felskrivningar etc. Grammatik är inte min starka sida.

Har ett mindre el-problem att tag itu med i min 745 16v Turbo år 1990 med 940 front.
Separata knappar för dim bak och fram, med 0 läge, park och "heljus"-läge på ljusvredet.
Fick nedslag på besiktningen att dimlusen inte fungera korrekt.

Dimljuset funkar inte som det ska dock fungerat för någon månad sedan.

Första symtom som uppstod var att vänster blinkerspil och helljussymbolen i instrumentet lyste svagt med dimljusen fram påslagna, och vänster lykta lös på halvfart. Slog jag på helljuset dog bilen, som om någon klippte kabeln till stryboxen. Återställdes bara om jag slog av lyset helt på vredet.

Detta kom periodvis från dag till dag, kunde fungera problemfritt ena dagen till fenomenet andra dagen. (efter jag först upptäckte det prova jag varje dag)
Till att dimljuset fram helt dog ut, bak funkar felfritt än.

Mätte knappen och bytte den, ingen skillnad.

Börja jag rota i säkringsdosan om någon säkring dragit, men så var inte fallet. Drog ut relän till "extra helljus" och det bredvid, bytte plats på dem, utan förändring. Drog ut det gröna relät som betecknas "dimljus" och drog ut "huvudstrålkastarrelät".

Satte tillbaka allt (observera, hade hela säkrings och reläplinten vid växelspaken) och nu funkar det som det ska! nästan iaf! Det funkar som det ska när vredet är på "helljusläget" men inte på det läget jag absolut vill att det ska funka på, nämligen "parkeringsläget".

Besitter en multimeter men gamla volvo-scheman gör mig bara förvirrad, har en Haynes 740 handbok.

Uppskattar hjälp i vad det kan vara för onda andar i min kabelstam!

Senast redigerat av TurboRiddarn (11 februari 2014)

Aronson
11 februari 2014 · 914 Inlägg

kolla jordpumkterna vid vä innerskärm ungefär strax bakom blinklycktan.När det blir glappt där kan det bli sådana här problem.där jordas lyktan dvs halvljus helljus dimljus tändslutsteg mm.

PMPerformance
11 februari 2014 · 2 266 Inlägg

Kolla jordplintarna som sitter på bägge sidor, breve batteriet och spolarvätskeburken. ganska vanligt problem att de är där de är fel.

svetsdiff !!!
TurboRiddarn
11 februari 2014 · 102 Inlägg

PMPerformance skrev:
Kolla jordplintarna som sitter på bägge sidor, breve batteriet och spolarvätskeburken. ganska vanligt problem att de är där de är fel.

Aronson skrev:
kolla jordpumkterna vid vä innerskärm ungefär strax bakom blinklycktan.När det blir glappt där kan det bli sådana här problem.där jordas lyktan dvs halvljus helljus dimljus tändslutsteg mm.

Ska försöka hitta dom! Får bli morgondagens "after-work!" roll

Senast redigerat av TurboRiddarn (11 februari 2014)

mejmotorsport
11 februari 2014 · 366 Inlägg

Jag har ju 940 front på min 740, men dessa dimljus som är i 940 lyktan är inte inkopplade då det inte är dimljus i originalstrålkastare på volvo 740 90-92, kan detta bli ett problem när jag ska besiktiga?

a7x
11 februari 2014 · 91 Inlägg

mejmotorsport skrev:
Jag har ju 940 front på min 740, men dessa dimljus som är i 940 lyktan är inte inkopplade då det inte är dimljus i originalstrålkastare på volvo 740 90-92, kan detta bli ett problem när jag ska besiktiga?

Inte säker på hur reglerna ser ut nu, men när jag hade problem med dimljusen runt år 2010 så tog jag ur dimljusreläet och besiktade utan något fungerande dimljus. Då gick den igenom utan problem. De tittade på dimljusen men då de inte startade så gick de vidare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2014 · 13 742 Inlägg

exakt fungerar dom måste dom lysa på rätt sätt och vara rätt riktade ingen funktion så spelar det ingen roll

bes min 740turbo där det sitter 90:a ljusen fram och dom tittade inte ens på dom

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
pim_pim
11 februari 2014 ·

Du skulle ha "kopplat" ur dimljusen innan bes. smile

mejmotorsport
12 februari 2014 · 366 Inlägg

Det finns inte ens någon knapp till dimljuset fram så det borde ju gå igenom ändå

TurboRiddarn
12 februari 2014 · 102 Inlägg

mejmotorsport skrev:
Det finns inte ens någon knapp till dimljuset fram så det borde ju gå igenom ändå

På min 740 har den 2 knappar för dimljus, fram respektive bak! Enligt besiktningsmannen, om man har dimljus ska det fungera korrekt.. hmm
Och vill helst ha en 100% fungerande bil, då all el annars funkar, tom. tankmätaren och baktorkaren!


Till sak:

Har fixat jordplintarna med en kniv, 5-56 och lite juckande dock utan någon skillnad. Dimljuset funkar bara på "hellljusläget" hmm
Har dragit ut flera reläsocklar, ur relädosan och kollat alla jordpunkter i dosan och allt var fint. kollat kontakt och det är inga problem!

http://s16.postimg.org/6n99zitid/WP_20140212_16_37_24_Pro.jpg

Upptäckte att mitt dimljusrelä fram (gröna, placering F enligt http://www.jagrullar.se/forum/images/fa … cering.jpg )
har en lödning gått sönder i så den klappar om man rör på den fram och tillbaka. Kommer åka förbi Volvo imorgon och köpa ett nytt.

Såhär ser det ut öppnat.
http://s24.postimg.org/ozdfiteit/WP_20140212_17_19_15_Pro.jpg



Dock kvarstår att det funkar enbart på "helljusläget" och inte på "parkeringsläget". Om det inte nu kan vara reläet som spökar såklart? neutral

Fler jordpunkter eller fler spekulationer om något annat relä kan bidra/kopplar inte om som det ska och isf vilket uppskattas hjälp med! smile

TurboRiddarn
19 februari 2014 · 102 Inlägg

Problemet löst!

Problemet var relät till dimljuset, som tyvärr hade utgått på volvo dock fick tag i en på skroten för 150:-
Spolen i relät hade brunnit och slog ej om på parkeringsläget!

JofooN Skrap
19 februari 2014 · 2 098 Inlägg

Bra läsning.  Mina dimljus fungerar inte heller.  Knappen lyser inte heller inne i bilen.  Bytt säkring då den var kass,  men den brändes också.  Kanske kan vara samma problem. .

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Regeskog
19 februari 2014 · 78 Inlägg

JofooN skrev:
Bra läsning.  Mina dimljus fungerar inte heller.  Knappen lyser inte heller inne i bilen.  Bytt säkring då den var kass,  men den brändes också.  Kanske kan vara samma problem. .

jag har exakt samma problem som dig!
inte en aning vad de kan va! irriterande skit! wink

Volvo 740 GL 16v "Etcetra" (1988)
Njson
24 oktober 2015 · 10 Inlägg

Sry hittar inte o öppna egen tråd. Dimljus fram lyser inte säkringar relä inget fel lika jordklämorna motor ut rymt "skärmarna" vaktande dimljus en fram ger inte stöm? Även kolla under ratten, ider? Felsök mer strax tips ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang