Köpråd: Toyota auris sport hybrid 1.8

Evildan
3 september 2015 ·

infreeze skrev:
Har en fråga till och det är till evildan alltså deras centrallås skillnad mellan deras Toyota VSS larm har lagt till den i min offert men funderar och skita i det.

VSS kan jag inte skillnaderna på.

infreeze
3 september 2015 · 51 Inlägg

tänkte mer har bilen ens någotn larm ?smile

Evildan
3 september 2015 ·

infreeze skrev:
tänkte mer har bilen ens någotn larm ?smile

Ingen aning, har inte läst spec till Auris Hybrid 2016.
Bör väl stå i produktbeskrivningen?

Ingooo
24 oktober 2015 · 167 Inlägg

Lyfter denna tråd.

Är i bilköpartagen och har börjat snegla på en sån här Auris hsd kombi. Har följande funderingar:

1) Vad skiljer Auris hsd från prius eftersom det är så stor prisskillnad? Efter mina egna efterforskningar så har jag svårt att förstå den gigantiska prisdifferansen?

2) Är det någon Aurishsd/prius ägare som kan berätta vad era bilar drar om man ligger i 120-130 på motorväg över en längre sträcka? I dylika fall misstänker jag att 1.8an får jobba relativt hårt?

3) Ni som kört Auris hsd mer än några få mil vad stör ni er mest på? Provkörde en Auris idag och jag gillar inte riktigt ljudet när man trycker gasen i botten. Annars föll jag för den. Den inbjuder till ekokörning verkligen och det är väl en sport i sig om man ska försöka försvara kombin benämning sport.

4) Hur är halv och helljuset på Auris?

5) Går auris hsd att utrusta med en vettig motor/kupévärmare?

Många frågor men känn er fria att svara på valfri fråga men vore väldigt tacksam om någon med iaf 1000 mils erfarenhet bakom ratten i en auris hsd skulle vilja ge sin dom över bilen.

Senast redigerat av Ingooo (24 oktober 2015)

Evildan
25 oktober 2015 ·

Ingooo skrev:
Lyfter denna tråd.

Är i bilköpartagen och har börjat snegla på en sån här Auris hsd kombi. Har följande funderingar:

1) Vad skiljer Auris hsd från prius eftersom det är så stor prisskillnad? Efter mina egna efterforskningar så har jag svårt att förstå den gigantiska prisdifferansen?

2) Är det någon Aurishsd/prius ägare som kan berätta vad era bilar drar om man ligger i 120-130 på motorväg över en längre sträcka? I dylika fall misstänker jag att 1.8an får jobba relativt hårt?

3) Ni som kört Auris hsd mer än några få mil vad stör ni er mest på? Provkörde en Auris idag och jag gillar inte riktigt ljudet när man trycker gasen i botten. Annars föll jag för den. Den inbjuder till ekokörning verkligen och det är väl en sport i sig om man ska försöka försvara kombin benämning sport.

4) Hur är halv och helljuset på Auris?

5) Går auris hsd att utrusta med en vettig motor/kupévärmare?

Många frågor men känn er fria att svara på valfri fråga men vore väldigt tacksam om någon med iaf 1000 mils erfarenhet bakom ratten i en auris hsd skulle vilja ge sin dom över bilen.

1. Utrustningsmöjligheter, materialval i både kaross och interiör, bilstorlek inkl utrymmen, design gällande luftmotstånd, bla. Prius är några snäpp högre upp i hierarkin inom märket, och det får man som alltid betala extra för. Liknande Focus och Mondeo fast dom kan ha samma motor och växellåda. wink

2. Jag kör min Prius på ca 0.5 i dom hastigheterna. Motorn varvar inte mycket och låter inte ansträngd alls.

3. Ljudnivån från dom hårda lättrullande originaldäcken. Jag köpte andra som inte bullrar lika mycket på vår grova ojämna asfalt. Det under full gas monotona ljudet från bränslemotorn är ju bara under en kort tid och precis som i alla andra automatväxlade bilar varvar det med pelle i mattan.

4. Rätt okej beroende på vad du är van vid.

5. Självklart fungerar det med en kontaktvärmare eller slangvärmare om så önskas plus kupévärmare. Vill du köra sladdlöst går det även att montera en bränslevärmare, finns färdiga satser för det.

Fråga gärna på om du har följdfrågor eller vill veta mer, jag är relativt påläst gällande HSD.

Ingooo
26 oktober 2015 · 167 Inlägg

Tack Evildan för du tog dig tiden ☺Körde en Avensis med 1.8 och automatlådan för en tid sen och den imponerade inte alls på mig. Körde däremot Auris hsd häromdagen en sväng och blev faktiskt ganska sugen på den då jag står inför att införskaffa mig en ny pendlarbil. Pendlar ca 3,5 mil enkel väg på i huvudsak 80-90väg.

Evildan
27 oktober 2015 ·

Ingooo skrev:
Tack Evildan för du tog dig tiden ☺Körde en Avensis med 1.8 och automatlådan för en tid sen och den imponerade inte alls på mig. Körde däremot Auris hsd häromdagen en sväng och blev faktiskt ganska sugen på den då jag står inför att införskaffa mig en ny pendlarbil. Pendlar ca 3,5 mil enkel väg på i huvudsak 80-90väg.

De Nada.

Dom där två elmotorerna gör skillnad för körbarheten mer än man kanske först tror.
Alternativt skulle du kunna köpa en lätt begagnad tvålkopp för samma pengar. Anledningen till att jag gjorde så är att det är en större och rymligare bil (förutom bagagemässigt jämfört Auris Touring) med samma förbrukning, en högre utrustningsstandard exempelvis HUD och keyless även i instegsmodellen samt den digitala instrumentgruppen.
Men en flång ny kärra är alltid en flång ny med alla dess fördelar även om TKG är en generös garanti.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

För skojs skull gör jag en jämförelse mellan min Mondeo och en Prius+ hybrid med kalkylmodellen som finns tidigare.
Jag kör i princip endast motorväg till och från jobb. Strax under 4000 mil om året. Räknar på ett ägande på 10 år från ny till "slut".

Ford Mondeo 1,6TDCI Kombi flångny för 185.000 (2014, min bil). Förbrukning motorvägskörning 5,5l/100km.
Toyota Prius+ 313.900kr. Förbrukning motorvägskörning 5,0l/100km.

Förbrukningsskillnad per 10km: 0.05liter.
Bensinpris 14krX0,05= 0,70kr.

Enbart bränslekostnaden skiljer 0,70kr/mil.

313900-185000=128900kr i skillnad inköp.
Skatten 800kr billigare på Priusen, så säg 10års ägande sparar 8000kr.
Servicen kan vara något billigare på hybriden kanske, säg 2000 om året (högt räknat) = 20000kr till
Restvärdet efter 10år kan också skilja lite. Mondeon 15000kr (lågt räknat). Priusen 50000kr (högt räknat om den ska ha gått 40k mil kanske) = 35000kr till i skillnad
128900-28000-35000=65900kr i skillnad över 10 år (troligen är skillnaden större i verkligheten)

65900/0,70=94142

Efter 94000 mil skulle jag spara lite på att köra Prius+ jämfört med min Mondeo. Det innebär drygt 20 års ägande. Och eventuellt minst ett batteribyte i hybriden (vilket är något dyrare än ett batteribyte i dieselbilen smile ).

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Evildan
27 oktober 2015 ·

Matteeee glöm inte dieselpumpsbyte och partikelfilterbyte på Mondeon om du ska köra så långt.
120-130km/h riktig hastighet mätt med GPS förbrukar Priusen ca 5l/100km.
Kör man 110km/h på mätaren landar man mer åt 4.0l/100km.
Det beror även på hur och vad man räknar med i sin kalkyl, automatlåda är en glömd aspekt exempelvis, så även andra såsom reparationer när garantin gått ut.
Men, bara du känner dig nöjd med din Mondeo så är det ju bra.

Evildan
28 oktober 2015 ·

Då jag blir nyfiken på sådana siffror som matteeee ställer upp gick jag in och byggde mig en 2015 Ford Mondeo 1.5 TDCi 120 hk S6 6-växlad manuell i enklast möjliga "trend" utförande, den kostar en del mer än dom 185000kr som matteeee betalade för sin, ungefär 69700kr mer och då saknas fortfarande automatlåda.

Vidare kanske en Prius+ bör jämföras med en liknande bil, en S-Max då Mondeon inte är en MPV.

Billigast möjliga listpris på en dieseldriven S-Max trend utan kompispris eller dylikt är: 317500kr inkl MPS-lådan.
Då ser kalkylen något annorlunda ut helt plötsligt, även förbrukningsmässigt då den förbrukar enl körcykel 5.4l/100km mot Prius+ 4.1l/100km. wink

infreeze
28 oktober 2015 · 51 Inlägg

Så nu har jag börjat se dessa nya bilarna i malmö dock har man själv inte fått sin!!! många som har beställt senare än mig har fått sina sad, dock så tar tydligen Hybrid Executive längre tid än Hybrid ActivePlus sad

Evildan
28 oktober 2015 ·

infreeze skrev:
Så nu har jag börjat se dessa nya bilarna i malmö dock har man själv inte fått sin!!! många som har beställt senare än mig har fått sina sad, dock så tar tydligen Hybrid Executive längre tid än Hybrid ActivePlus sad

Den som väntar på något gott, väntar jäkligt otåligt. wink

infreeze
28 oktober 2015 · 51 Inlägg

fan väntat sedan den 3 september !

Ingooo
29 oktober 2015 · 167 Inlägg

Ja sånt där blir man otålig av! En executive alltså! Precis en sådan jag går och lurar på också. Går i valet och kvalet mellan en sådan eller en Citroen C5. Komfort och gasfjädring kontra sunt förnuft men inte alltid ett givet val i min värld ☺

Christian S
29 oktober 2015 · 4 816 Inlägg

infreeze skrev:
fan väntat sedan den 3 september !

det är ju bara ca 2 månader, det är väll inte så farligt?
går man in och beställer en Volvo XC90 nu så får man den lagom till semestern nästa år, där snackar vi väntetid wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
infreeze
29 oktober 2015 · 51 Inlägg

Ingooo skrev:
Ja sånt där blir man otålig av! En executive alltså! Precis en sådan jag går och lurar på också. Går i valet och kvalet mellan en sådan eller en Citroen C5. Komfort och gasfjädring kontra sunt förnuft men inte alltid ett givet val i min värld ☺

Ja precis ända rätta alternativet för mig smile, plus lite extra mysiga tillbehör med smile


Sedan undrar jag med när kommer säljaren att höra av sig 1 vecka typ innan bilen anländer eller samma dag som bilen anländer plus när får man reda på ens registreringsnummer ?smile

Ingooo
30 oktober 2015 · 167 Inlägg

Säljaren kommer få reda på när bilen kommer till typ Vallhamn med båt. Därefter är det ca 1 vecka eller 2 innan du kan börja ratta den ☺ Senast jag köpte ny bil var 2010 och då fick jag veta ca 3 veckor innan vilket datum bilen skulle levereras.

Håller med dig om att executive känns som enda rätta annars blir Toyotorna i mitt tycke alldeles för slätstrukna.

infreeze
30 oktober 2015 · 51 Inlägg

Ok man får hoppas på det bästa , han sa i november månad så smile, information kommer väl kanske nästa vecka :p, bor i Malmö så lär nog inte hamna vallhamn

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang