Citroen C4 -04, trög koppl.pedal ->visslande koppling-> kopplingshaveri. Vad har hänt?!

Donpaul
5 november 2015 · 21 Inlägg

1: Kopplingen fjädrar inte tillbaks hela vägen, fick  lyfta tillbaks den med foten.
2: kom visslande/vinande ljud så fort kopplingen nuddades eller trycktes ner. Bilen funkade fint för övrigt.
Jag har kört 15 mil landsväg med den (samma dag) men idag havererade det helt.
3:koppling havererar helt.
Vid andra växlingen så kändes det som att jag trampade igenom på nått sätt, känndes inte bra. Sen försökte jag koppla och det blev ett jäkla skrammel. Det känns som att något som snurrar har lossnat och slår mot något, man känner det genom pedalen, hela bilen skakar.

Utrampningslager har andra skrivit om i trådar, men det här sista känns som att allt har gått sönder.
Jag stängde av bilen och la i ettan, (det gick) och sedan hoppade jag igång med ettan i och körde bilen till en parkering ca 200 meter och det gick också bra.


Nu den stora frågan. Hur illa kan det va?
hur mycket kan behöva bytas?

Senast redigerat av Donpaul (6 november 2015)

zekezeke Vila i frid, pappa..
8 november 2015 · 517 Inlägg

Det är nog inte värre än att du behöver byta kopplingen. I värsta fall svänghjulet men det brukar klara sig..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
engolf
9 november 2015 · 3 235 Inlägg

Jag tror det är slavcylindern, alt huvudcylindern som är boven.
Att pedalen inte kommer tillbaka kan bero på läckage i det hydrauliska systemet, och när vätskan försvinner helt kan man inte längre frikoppla.

Xebers76
9 november 2015 · 2 266 Inlägg

engolf skrev:
Jag tror det är slavcylindern, alt huvudcylindern som är boven.
Att pedalen inte kommer tillbaka kan bero på läckage i det hydrauliska systemet, och när vätskan försvinner helt kan man inte längre frikoppla.

Men det blir ju inget oljud av det

Det är bara att plocka isär och undersöka smile

engolf
9 november 2015 · 3 235 Inlägg

Inte glöm att det handlar om en fransk bil...smile)

Xebers76
9 november 2015 · 2 266 Inlägg

engolf skrev:
Inte glöm att det handlar om en fransk bil...smile)

Just ja, glömde de lollollol

Rille0
17 november 2015 · 2 021 Inlägg

skuret urtrampninglager, vanligt fel på dom här bilarna, glöm inte och byt hylsan lagret glider på för den är garanterat körd.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
torsen
18 november 2015 · 7 238 Inlägg

Donpaul skrev:
1: Kopplingen fjädrar inte tillbaks hela vägen, fick  lyfta tillbaks den med foten.

Tyder på att lamellens membranfunktion tappat orken.
Har själv råkat ut för samma sak på en Citroen och en Saab 900.
Som andra skrivit - bara att byta koppling eller eventuellt bara lamell.

Skuret urtrampningslager har för mig, också på en Citroen, yttrat sig i att urtrampningslagret "svarvat" ett cirkulärt spår i fingrarna till lamellcentrumet.
Efter det gick det inte att "smyga" upp kopplingspedalen.
Man släppte försiktigt mer och mer på kopplingspedalen och plötsligt kom den upp.
Ketchupeffekt skulle man kunna kalla det.

smile

Donpaul
9 december 2015 · 21 Inlägg

Tack för alla svar! Det slutade med att jag sålde bilen till en bilmek som ville fixa den själv. Materialet var ju inte dyrt, men arbetet. Jag är nöjd ändå, ska köpa tyskt eller japanskt nästa. Har nästan alltid varit nått med den där citroenen, nån felkod, styrled, nästan alltid ombesiktning.
Har dessutom under mina två år fått byta generator, remskiva, spännare, batteri, styrled, bromsdelar, dragkrok. + att turbon ger felmeddelande för lågt tryck. +en rasad koppling..
Bilen hade gått 24000 när jag köpte den, en 2004 hdi.

Kan inte rekommendera dessa bilar till någon, enbart baserat på min upplevelse då såklart!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang