Snåltrimma Volvo S40 T4 Pystrim på rätt sätt?

torpis Forummoderator
10 december 2015 · 10 572 Inlägg

pucko97 skrev:
Tror det blir så att jag skippar pystrimmet, en annan fråga dock: Tror ni att det går att köra på E85 om man skaffar större spridare (har Walbro 255lph redan) och ökar bränsletillförseln med 40%, det går att ha dubbla mappar på piggybacken, en för bensin och en för etanol hade jag tänkt. Etanolen är ungefär 70% billigare än bensin här så...

Spelar det någon roll vad jag svarar? Förmodligen inte, så jag orkar inte dra hela e85-föreläsningen igen. Sök om du är intresserad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
pucko97
10 december 2015 · 93 Inlägg

torpis skrev:

pucko97 skrev:
Tror det blir så att jag skippar pystrimmet, en annan fråga dock: Tror ni att det går att köra på E85 om man skaffar större spridare (har Walbro 255lph redan) och ökar bränsletillförseln med 40%, det går att ha dubbla mappar på piggybacken, en för bensin och en för etanol hade jag tänkt. Etanolen är ungefär 70% billigare än bensin här så...

Spelar det någon roll vad jag svarar? Förmodligen inte, så jag orkar inte dra hela e85-föreläsningen igen. Sök om du är intresserad.

Jag menade mest om typ packningarna i motorn, kallstarter osv. tål det eller om det är meningslöst?(har hört en del skräckhistorier med mera...) Inte meningen med att låta tjatig osv, men det är en motor som står på spel.
Jag tar ditt svar tillsvidare som ett nej och att motorn inte reagerar bra på E85 "orginal"(dvs med 38% mer bränsle dvs).

Senast redigerat av pucko97 (10 december 2015)

sotar The Bear
10 december 2015 · 293 Inlägg

Du är på rätt väg, bara koppla in och börja!

Lycka till, på egen risk.

Man lär sig inget om man inte vågar lite! wink Men då får man ta konsekvenserna för vad lärandet kan ha att erbjuda big_smile

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
torpis Forummoderator
11 december 2015 · 10 572 Inlägg

sotar skrev:
Man lär sig inget om man inte vågar lite! wink Men då får man ta konsekvenserna för vad lärandet kan ha att erbjuda big_smile

Konstigt sätt att se på saken. Fråga - få svar - skita i det och börjar om från noll ändå.

Men ja, alla är olika.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
pucko97
11 december 2015 · 93 Inlägg

torpis skrev:

sotar skrev:
Man lär sig inget om man inte vågar lite! wink Men då får man ta konsekvenserna för vad lärandet kan ha att erbjuda big_smile

Konstigt sätt att se på saken. Fråga - få svar - skita i det och börjar om från noll ändå.

Men ja, alla är olika.

Blir nog till att sälja hela s40:in om man ska trimma... I nuläget känns det som att det inte är värt att trimma alls(läste igenom trådarna om din S40 och en del andra om S40 trimmning) och om man ska göra nåt så kan man lika bra dumpa hela plånboken i motorn och gå direkt till 300hk+
Förstår varför många kör Saab och deras fantastiska Trionic 5 och 7 istället om man endast ska trimma lite...
Tråden kan låsas nu.

Senast redigerat av pucko97 (11 december 2015)

koaaN
11 december 2015 · 136 Inlägg

pucko97 skrev:
Tror det blir så att jag skippar pystrimmet, en annan fråga dock: Tror ni att det går att köra på E85 om man skaffar större spridare (har Walbro 255lph redan) och ökar bränsletillförseln med 40%, det går att ha dubbla mappar på piggybacken, en för bensin och en för etanol hade jag tänkt. Etanolen är ungefär 70% billigare än bensin här så...

70% ?! angående e85 så behövs det 35% mer än bensin, men samtidigt så ska man köra med en magrare blandning i e85 jämfört med bensin (AFR) och samtidigt öka tändningen för att uppnå någon effekthöjning smile

pucko97
13 december 2015 · 93 Inlägg

koaaN skrev:

pucko97 skrev:
Tror det blir så att jag skippar pystrimmet, en annan fråga dock: Tror ni att det går att köra på E85 om man skaffar större spridare (har Walbro 255lph redan) och ökar bränsletillförseln med 40%, det går att ha dubbla mappar på piggybacken, en för bensin och en för etanol hade jag tänkt. Etanolen är ungefär 70% billigare än bensin här så...

70% ?! angående e85 så behövs det 35% mer än bensin, men samtidigt så ska man köra med en magrare blandning i e85 jämfört med bensin (AFR) och samtidigt öka tändningen för att uppnå någon effekthöjning smile

Kom till finland bara, bensinen låg ett tag på 1.65e+ och Etanolen på under euron...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang