Köpråd: 2 dörrar, 0-100 under 5 sek och 150k budget.

Wicca
21 december 2015 · 886 Inlägg

Hej.

Sålde min S2000 i höstas eftersom jag tyckte att den var för seg i accet. Har letat och funderat på vad man ska hitta på istället men blir bara mer och mer förvirrad. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig på rätt väg. smile

Krav:
Max 150 tusen, då för en "färdig" bil i bra skick. Kan fixa en del själv om den blir billigare.
0-100 under 5 sekunder. Antingen original eller trimmat inom budget.
2 dörrar.
Bakhjulsdrift, 4-krafs kan gå om precis allt annat stämmer.


Plus för:
Minst 4 säten.
Man kan ta den till en track day och ha kul runt kurvor också.
Japansk.
Ovanlig modell.


Har en del idéer själv såklart men vill inte påverka era svar med dem än. wink

Shoot!

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Christian S
21 december 2015 · 4 815 Inlägg

Subaru Impreza STI Type R , 0-100 på 4,6 orginal och uppfyller allt på både din krav och plus lista smile

Senast redigerat av Christian S (21 december 2015)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
yakozan
21 december 2015 · 333 Inlägg

Nissan Silvia S15 Spec-R borde passa in ganska bra och eventuellt gå att hitta inom din budget om du har lite tålamod eller kollar utomlands.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
hardrox
22 december 2015 · 731 Inlägg

Är det inte roligare att ha en bil som har snabb 100-200 tid än 0-100 ? Jag har lärt mig att det är så många fler faktorer som kliver in när du börjar på 0 att det kan skilja väldigt mycket 100-200 ändå.
Ta typ min e30, finns klipp på youtube när folk kör 4,86 0-100 med likadant "recept". Visst det är fort, men 50-200 eller 100-200 är roligare för det är nog oftast där man kanske kör ett race (typ motorväg). Sen är vikt extremt viktigt om du vill ha snabb 0-100 tid. Mekar du själv och har garage så skulle jag råda dig att leta efter något som är reggat som ombyggt fordon, tex min e30 (inte till salu). 1100kg / 286hk (+ chip).

Annars finns BMW m5 e39 i den prisklassen, den tröttnar du inte på.
M3 e46 finns också, den har jag dock inte kört så kan inte uttala mig om prestanda i den.
Japan bilarna (evo, impreza) har enligt min uppfattning rätt dålig kvalité, känns som att polarnas bilar mekas mer med än körs.
150k är dock en bra summa att hitta vettigt på.
Här är några exempel på bilar inom din prisklass som det finns klös i.
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_M5_ … 11&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_M5__Ind … 11&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 11&w=3
http://www.blocket.se/klippan/Bmw_M3_E4 … 11&w=3

Audi RS3 (2018)
dawwe ...has left the building...
22 december 2015 · 4 474 Inlägg

Mja...Jag är M fantast men skulle trots det inte rekommendera TS en M5 oavsett om det är en E39 eller E60, det är stora o sävliga bilar jämfört med S2000. M3 E46 ligger bättre till. I BMW väg skulle jag rekommendera en 335i E92/E93, de går att skrämma upp till ca 400 kusar om man vill, utan att öppna motorn. Övriga bilar att fundera på kan vara MB AMG E55 men då blir det sävligt igen, och automat. Man får även en ytterst välbyggd M5 Turbo för nämnda summa, men då vill det till att man kan skruva och är införstådd med besiktningsproblemem, å andra sidan så har man gissningsvis mer än 700 kusar att leka med...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Christian S
22 december 2015 · 4 815 Inlägg

hardrox skrev:
Japan bilarna (evo, impreza) har enligt min uppfattning rätt dålig kvalité, känns som att polarnas bilar mekas mer med än körs.

vad är det de skruvas med då? går det sönder eller håller dom bara på och byter ut massa grejer? om det går sönder eller ännu hellre att man byter ut grejer som man vet inte kommer hålla och monterar dit rätt grejer så håller det hur bra som hellst, jag har ju tom bytt till den i mångas ögon sämre 2,5 liters motor då dom tyvärr har problem med kolvarna men har man bara bytt till smidda kolvar och stakar så kan man plocka rätt bra med mos trots att dom har tunnare cylinderväggar om man jämför med 2 liters motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
hardrox
22 december 2015 · 731 Inlägg

Christian S skrev:
vad är det de skruvas med då?.

Vevlager (evo), kolv som pajjat blocket(sti). Min evo började spruta olja där oljestickan sitter när jag laddade på lite mer (1,3 bar). En annan polare hade en WRX där det vara någon växel som skrapade som fan, kanske var backen. Jag har fått uppfattningen om att det uppkommer problem med dom bilarna, sen att dom flesta inte är original kan ju vara en möjlig anledning.

Jag gillar dom inte mindre för det dock, det är balla bilar. Jag brukar tänka hellre mindre hk och hög driftsäkerhet än massa hk och problem. Men det är väl mycket för att jag använder mina bilar dagligen också ( i alla fall under sommaren ).

När jag letade efter en rolig bil så var mina "krav" så lite komfort som möjligt, jag ville ha en bil som i stort sett var byggd för bana. Komfortåka kan jag göra i min brukis. Så fundera lite på hur du vill ha bilen, komfort och prestanda eller prestanda bara big_smile

M5an jag lånade av en polare hade 2 sportstolar, borttaget baksäte och coilovers. Tycker den låg som ett strykjärn på vägen.

Sen om icke M bmw så måste man ha i åtanke att du missar vissa saker som lamelldiff. Allt beror väl på körstil, personligen skulle jag inte vilja ha en prestanda bil utan bromsad diff. (gillar att sladda) big_smile
Är det oviktigt för dig så skulle jag nog rekommendera att kika på andra bilar också då, typ som dawwes förslag

Audi RS3 (2018)
dawwe ...has left the building...
22 december 2015 · 4 474 Inlägg

Hardrox: Jag har oxå coils på min M5 E39. Ja den ligger bra på vägen, men 2 ton "lätt"...Mja.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Wicca
22 december 2015 · 886 Inlägg

Tack för era tips! big_smile

Angående acc-kravet... Anledningen till att jag satte det var att på något sätt ge en måttstock att tipsa efter. Jag lär knappast göra mycket 0-100 launcher men inte heller 100-200. Snarare 20 till 130 men det är sällan bilar mäts i de spannen så man får ta det som finns tillhanda. Huvudsaken är att den är snabbare än min S2000 var. Jag vill ha en spark i röven. wink

Så till bilarna!

Subaru Type R sti:
Ja, denna har jag kollat mycket på, finns noll till salu just nu dock. Och när det kommer till Impreza är jag jävligt petig med färgen. MÅSTE vara blå. wink

Annars verkar det vara en jäkligt kompetent bil, under 5 sek redan som original. Lätt och ställbar fyrhjulsdrift. Mums!

Nissan S15:
Rätt läckra bilar också, men lite lillbrorsa till Skyline R34 tycker jag. Skajjan är snyggare, har mer effekt, fler cylindrar osv.

Konstigt nog ligger de ungefär lika i pris...

BMW E30:
Jo, coola bilar men mjah. Jag vill nog ha något modernare eller ännu äldre typ 60-70 tals muskelbil.

BMW M5:
För många dörrar(Och för stor)

BMW M3:
Har länge stått högt på min vill-ha lista.
Det tråkiga med M3or är dock att de ser så tråkiga ut. En stylad 318Ci vrider mer blickar än en original M3...

Nu är ju inte det hela grejen men kör jag en sportbil vill jag att iaf jag ska tycka att den är snygg, sen är det en bonus om andra iaf ser att det är en sportbil jag kör... (När folk vred nacken av sig när man kom med S2000 var faktiskt jävligt kul...).



I övrigt har jag tänkt på följande bilar:
Mitsubishi 3000GT VR4 (fast jag gillar inte pop-up lampor)
Skyline R33 (Både GTS-T och GTR).
Skyline R34 GTT
Chevrolet Corvette C5
Chevrolet Camaro 71-73
Nissan S14

Det tråkiga är att jag inte riktigt fastnat för något...
Provkörde en trimmad R33 GTS-T med 370 hk. Den var najs, men vi kunde inte komma överens om pris(Många fel och säljaren ville inte gå ner i pris), annars hade jag nog slagit till på den. Samtidigt finns det ju så många andra schsysta åk...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang