Special Hjulbult BMW?

Ahlen93
13 december 2015 · 186 Inlägg

Hej,

Märkte när jag skulle byta till vinterdäck på min BMW E60 att det satt en specialbult på varje fälg.
Köpte bilen i Maj så har inte bytt däck tidigare och självklart så skickade inte tidigare ägare med den hylsan,
har letat igenom bilen men inte hittat någon.

Kan fixa bild imorgon.
Iaf, bulten ser ut att passa en torx med hål i men skillnaden är att det är Cirka 20 spår för torxen och sen en pinne i mitten?

Har försökt söka mig till en liknande på google men hittar ingen torx med så många kanter.

Alltså en Torx med många kanter och styrhål i mitten.

Någon som har en aning?

Behöver ej vara BMW hjulbult, kan vara en annan special variant dom köpt och satt dit.

Väldigt Tacksam för svar!

mvh

Ahlen93
13 december 2015 · 186 Inlägg

Tror jag hittade dom: http://www.schmiedmann.se/sv/produkt/76 … -6-786-419

Vart kan man köpa bara hylsan?

Rensvinf
14 december 2015 · 528 Inlägg

Kolla verktygslådan i skuffen.  BMW skickar med en hylsa till sina fälgar där ibland. Givet att det är den som används då,
Jag skulle byta däck på min Z3a i våras och när verkstaden undrade om vart min hylsa är så fick jag panik. För det hade jag ingen aning om. Men ack så glad jag blev när den låg i verktydslådan i skuffen.   smile

Turbovin Turbo lover
14 december 2015 · 555 Inlägg

Åk in till BMW, de brukar ha en sortimentslåda med olika såna där, tror det finns typ 30 varianter. Då kan de testa vilken som passar just dina bult och beställa hem en sån.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
iswal
20 december 2015 · 681 Inlägg

Hittar du inte den så slå en hylsa för skadad bultskalle och kör sen med muttermaskin

Senast redigerat av iswal (20 december 2015)

baltis
21 december 2015 · 1 948 Inlägg

iswal skrev:
Hittar du inte den så slå en hylsa för skadad bultskalle och kör sen med muttermaskin

+1 på den... OM den hylsan nu får plats runt, vilket den troligtvis inte gör.

Köp därför en aningens för stor torx (se till att den är svart - hårdare) och banka sen in den i låsbulten. alt. lämna in den på en verkstad som vet vad dom håller på med smile

DasAuto
21 december 2015 · 2 751 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Hej,

Märkte när jag skulle byta till vinterdäck på min BMW E60 att det satt en specialbult på varje fälg.
Köpte bilen i Maj så har inte bytt däck tidigare och självklart så skickade inte tidigare ägare med den hylsan,
har letat igenom bilen men inte hittat någon.

Kan fixa bild imorgon.
Iaf, bulten ser ut att passa en torx med hål i men skillnaden är att det är Cirka 20 spår för torxen och sen en pinne i mitten?

Har försökt söka mig till en liknande på google men hittar ingen torx med så många kanter.

Alltså en Torx med många kanter och styrhål i mitten.

Någon som har en aning?

Behöver ej vara BMW hjulbult, kan vara en annan special variant dom köpt och satt dit.

Väldigt Tacksam för svar!

mvh

Åk in till BMW och be dem kolla istället, de har en liten låda med 30-40 sådana hylsor som de provar och sedan beställer till dig.
Gjorde så när jag tappade min hylsa, glömde ta av den från bilen big_smile Så den fjongade iväg nånstans.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
iswal
28 december 2015 · 681 Inlägg

baltis skrev:

iswal skrev:
Hittar du inte den så slå en hylsa för skadad bultskalle och kör sen med muttermaskin

+1 på den... OM den hylsan nu får plats runt, vilket den troligtvis inte gör.

Köp därför en aningens för stor torx (se till att den är svart - hårdare) och banka sen in den i låsbulten. alt. lämna in den på en verkstad som vet vad dom håller på med smile

Funkar bra det jag sa, har själv gjort så några gånger

Catoxxo
28 december 2015 · 324 Inlägg

iswal skrev:

baltis skrev:

iswal skrev:
Hittar du inte den så slå en hylsa för skadad bultskalle och kör sen med muttermaskin

+1 på den... OM den hylsan nu får plats runt, vilket den troligtvis inte gör.

Köp därför en aningens för stor torx (se till att den är svart - hårdare) och banka sen in den i låsbulten. alt. lämna in den på en verkstad som vet vad dom håller på med smile

Funkar bra det jag sa, har själv gjort så några gånger

Förutsatt att den hylsan får plats runt bulten utan att hylsan tar i fälgen. Tror det var det som baltis syftade på. smile

Interlagos
28 december 2015 · 152 Inlägg

Du skev att du letat men... Är du säker på att nyckeln till låsbulten inte ligger bland de övriga verktygen i bakluckan?

Har du hitta utrymmet där den ska ligga? Så att du är säker på att den är borta menar jag. Vore synd att förstöra låsbultarna i onödan samt krångel att så in för stora torx etc.

Senast redigerat av Interlagos (28 december 2015)

BMW M3 (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang