Diesel, är det värt det?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 januari 2016 · 2 972 Inlägg

Om man inte klarar det går det alldeles utmärkt att besöka en verkstad. Åker man inte till en auktoriserad koncern-verkstad kostar det inte speciellt mycket heller.
För ärligt talat - klarar man inte av att läsa av en felkod med en så enkel pryttel som en ELM327 så är man inte tillräckligt bilintresserad för att meka själv heller gissar jag.
Givetvis finns undantag, men om vi ser till bilägare generellt - inkl vanliga Svenssons.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Evildan
7 januari 2016 ·

Nu när vi kliver lite ot så kan ett man undra hur många av dom yngre förmågorna som skruvar dagens bilar med felkodsläsare som kan ställa kamvinkeln eller nåla en förgasare ställa co på en strombergare osv.
Många förlitar sig fullständigt på felkoden och kan inte göra en enklare felsökning genom att kika på tändstiften/avgaserna för att få ledtrådar om vad som kan vara fel när en motor går illa.

simlar
7 januari 2016 · 5 525 Inlägg

Evildan skrev:
Nu när vi kliver lite ot så kan ett man undra hur många av dom yngre förmågorna som skruvar dagens bilar med felkodsläsare som kan ställa kamvinkeln eller nåla en förgasare ställa co på en strombergare osv.
Många förlitar sig fullständigt på felkoden och kan inte göra en enklare felsökning genom att kika på tändstiften/avgaserna för att få ledtrådar om vad som kan vara fel när en motor går illa.

Antar att jag räknas som en av dom yngre förmågorna? (Endast 22år)
Klarar av både manuell/gammeldags felsökning, motorrenovering, kamaxelinställning, förgasarjusteringar, turbokonvertering och mycket mer.
Har inte heller minsta bekymmer med att använda diagnosutrustning och elektronisk felsökning m.m.

Bara för att det finns felkoder måste man ändå ha lite kunskaper mer än att bara byta delar då bilar inte alltid felkodar på rätt sak.
T.ex vissa bilar ger felkod på katalysatorn när det egentligen är lambdasonden efter katalysatorn som är felet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Muttley
7 januari 2016 ·

Evildan skrev:
Nu när vi kliver lite ot så kan ett man undra hur många av dom yngre förmågorna som skruvar dagens bilar med felkodsläsare som kan ställa kamvinkeln eller nåla en förgasare ställa co på en strombergare osv.
Många förlitar sig fullständigt på felkoden och kan inte göra en enklare felsökning genom att kika på tändstiften/avgaserna för att få ledtrådar om vad som kan vara fel när en motor går illa.

En nära lämnade in sin v70n 2001 till en volvoverkstad, stor sådan.

Den bara stannade lite som den ville här och där.
De hittade absolut inga fel på den, de menade att den gick precis som den skulle även om den stannade.

Sen fick jag skruva lite, efter 45 minuter hittar jag ju ett sandupplag i bensintanken.

Så bra var den stora volvoverkstaden med sina ungdomar smile    Deras dator hitta ju inget.

sotar The Bear
7 januari 2016 · 293 Inlägg

Vettemannen skrev:
En sanning med modifikation tycker jag. Först så gäller det att ha råd att köpa denna nya bil innan totalekonomin kan bli bättre. Jag förstår granadadr. Dels som han säger själv, "jag tjänar piss" men också att han mekar själv med dessa äldre och lättmekade bilar. Öppnar du huven på en ny bil är det knappt man ser motorn mycket mindre att man kan göra nåt med den. Pillar man på nåt blir det väl bogsering och ett besök på verkstaden p.g.a att inte bilen startar.

/Benny

Fast nu glömmer vi ju alla i den här tråden en bil.. Som är både "ny", prisvärd, krocksäker osv som inte kostar multum.
Och billig som tusan om man skruvar själv smile

Den jag syftar på är SAAB 9-5 från årsm 06 och framåt.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
xXSammy
8 januari 2016 · 6 570 Inlägg

Evildan skrev:
Nu när vi kliver lite ot så kan ett man undra hur många av dom yngre förmågorna som skruvar dagens bilar med felkodsläsare som kan ställa kamvinkeln eller nåla en förgasare ställa co på en strombergare osv.
Många förlitar sig fullständigt på felkoden och kan inte göra en enklare felsökning genom att kika på tändstiften/avgaserna för att få ledtrådar om vad som kan vara fel när en motor går illa.

Jag lider istället av att jag måste övertyga folk om att batteriet har stor betydelse på nya bilar tongue Typ att man behöver byta batteri före man byter gasspjället.
Eller att original tändstift funkar bättre än budget/pirat marknaden.. "Men jag har ju bytt tändstift, ni försöker lura mig!"

De/Dem
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 januari 2016 · 2 972 Inlägg

Evildan skrev:
Nu när vi kliver lite ot så kan ett man undra hur många av dom yngre förmågorna som skruvar dagens bilar med felkodsläsare som kan ställa kamvinkeln eller nåla en förgasare ställa co på en strombergare osv.
Många förlitar sig fullständigt på felkoden och kan inte göra en enklare felsökning genom att kika på tändstiften/avgaserna för att få ledtrådar om vad som kan vara fel när en motor går illa.

Jag är väl inte yngre direkt men för ung för att någonsin ha ägt en bil med förgasare. Det har aldrig blivit aktuellt att pilla med heller, så därför kan jag inget om att meka med dom.
Och ärligt talat förstår jag inte vad det spelar för roll? Om man (som de flesta) äger en bil från 2000-talet så är det ingenting man behöver kunna. Då är kunskapen om en felkodsläsare och hur man använder koderna betydligt bättre att ha.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
XRX
8 januari 2016 · 10 Inlägg

Jag (30 år) har ägt allt utom diesel och har inga problem att skruva i fordon. Däremot känner jag att jag börjar bli kräkless på ATT skruva, så kommande fordon ska inte vara något jag kommer billigt undan med rent ekonomiskt vid inköp men får lägga ner tid och energi på för att den ska gå.
Projektbil kan jag däremot ha och tillbringa dagar och nätter med, men inte som pendlarbil. Pendlarbilen ska bara funka så att säga.
Samtidigt ska pendlarbilen inte kosta en förmögenhet att köra så därför har jag tittat på dieslar. Men med allt kring miljön och den senaste dieselskandalen så börjar jag dra öronen åt mig. Tittar jag dessutom på spritmonitor.de så kan jag konstatera att jag måste köra drygt 2400 mil med en 525D för att den ska bli billigare än en 525i, vilket är något över vad jag normalt sett kör. Därför ifrågasätter åtminstone jag dieselns framtid.

granadadr
8 januari 2016 · 7 289 Inlägg

XRX skrev:
Jag (30 år) har ägt allt utom diesel och har inga problem att skruva i fordon. Däremot känner jag att jag börjar bli kräkless på ATT skruva, så kommande fordon ska inte vara något jag kommer billigt undan med rent ekonomiskt vid inköp men får lägga ner tid och energi på för att den ska gå.
Projektbil kan jag däremot ha och tillbringa dagar och nätter med, men inte som pendlarbil. Pendlarbilen ska bara funka så att säga.
Samtidigt ska pendlarbilen inte kosta en förmögenhet att köra så därför har jag tittat på dieslar. Men med allt kring miljön och den senaste dieselskandalen så börjar jag dra öronen åt mig. Tittar jag dessutom på spritmonitor.de så kan jag konstatera att jag måste köra drygt 2400 mil med en 525D för att den ska bli billigare än en 525i, vilket är något över vad jag normalt sett kör. Därför ifrågasätter åtminstone jag dieselns framtid.

dieselbilar är bra,, men lite skitiga,,  kommer nog alltid finnas dieselbilar,, men kanske gemene man skaffar hybrider i mer utsträckning, men den bästa dragbilen är än så länge en stor dieselmotor wink så är det bara smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
MickeZ2
8 januari 2016 · 47 Inlägg

Av ren nyfikenhet vad är det som är "skitigare" med en nyare diesel mot motsvarande bensinare? Alla pratar om att det är rena katastrofen med en diesel men vilka utsläpp menar man då?

Kör själv en Audi A3 ultra och den är miljöklassad samt en A4 Tdie som även denna är miljöklassad, dock är A4:an en "fuskdiesel" och där är väl kväveoxiderna högre än en bensinare. Men A3:an ligger väl på ungefär samma nivå på kväveoxider som en bensinare, betydligt lägre kolväten och koldioxid. Vilka utsläpp menar man?

XRX
11 januari 2016 · 10 Inlägg

Det är väl mest kväveoxider och partiklar som kommer ut ur dieslarna som också är problemen. Luft, växter och cancer. Och de faktiska nivåerna sägs vara betydligt högre än vad som tillåts och anges.
Bensinens utsläpp påverkar mer solbrännan och möjlighet att plantera bananer i Kiruna.

Så det är väl pest eller kolera man får välja på som vanligt men att dieseln påverkar mer direkt på individnivå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang