Frysgrader, fälla ut torkare?

dawwe ...has left the building...
1 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Caromonia: Har du gjort snabbkopplingar till armarna? Hur många ampera har du säkrat med? Varningsskyltar kring bilen? Har du tänkt på om strömmen som smälter isen kan tänkas kunna få gasdämparna till bakluckan att bli så varma så de exploderar?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
1 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Caromonia: Har du gjort snabbkopplingar till armarna? Hur många ampera har du säkrat med? Varningsskyltar kring bilen? Har du tänkt på om strömmen som smälter isen kan tänkas kunna få gasdämparna till bakluckan att bli så varma så de exploderar?

Nu får du tänka.   När jag var en slav (taxichaufför)  så hade vi dieselvärmare i dieselbilarna.  STällde jag timern på 0700 så var hela bilen helt isfri inklusive torkarbladen.

Caromania har uppenbarligen kupefläkt och då tinar även bladen om man låter bli att lyfta upp dem.

dawwe ...has left the building...
1 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Tkd: Innan Caromania redigerade sitt inlägg så stod det att han kopplade 230V till torkararmarna...big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
1 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Tkd: Innan Caromania redigerade sitt inlägg så stod det att han kopplade 230V till torkararmarna...big_smile

De är ju alldeles utmärkt ide.   Med låg ampere är de ju ingenting. Och de blir lite ljumna.  Synd att rutan inte leder ström för då hade den med varit tinad wink

caromania Forummoderator
1 januari 2016 · 9 296 Inlägg

tkd_rille skrev:

dawwe skrev:
Tkd: Innan Caromania redigerade sitt inlägg så stod det att han kopplade 230V till torkararmarna...big_smile

De är ju alldeles utmärkt ide.   Med låg ampere är de ju ingenting. Och de blir lite ljumna.  Synd att rutan inte leder ström för då hade den med varit tinad wink

Ja, haha, det var precis det jag skrev men sedan insåg jag att trådskaparen kanske skulle ta mig på orden och dunka på kräm på torkarna. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
1 januari 2016 ·

Auto-man skrev:

Evildan skrev:
Det finns några parametrar att ta hänsyn till gällande frågeställningen.
Vilken typ av fjädrar i torkararmarna?
Vilket material är dom tillverkade i?
Vad är det för bil?
Ska jag ha naturella eller popcorn med smörsmak när jag följer tråden?

Hönsfjädrar.
Cellplast.
Batmobil, eller den på bilden.
Banta, ta en rädisa.

Aha det är baguetteexpressen du funderar över. Då bör du kontakta ELF gällande lämplig lubrikant att applicera på fjädrarna för att säkerställa deras spänstighet över en längre tid.


Bantningen kan eventuellt behöva genomföras den dag jag inte klarar av att göra tio chin ups med mina 100kg.
Du däremot bör nog se över vad du stoppar i pipan innan du skriver dina inlägg.

Evildan
1 januari 2016 ·

caromania skrev:

tkd_rille skrev:

dawwe skrev:
Tkd: Innan Caromania redigerade sitt inlägg så stod det att han kopplade 230V till torkararmarna...big_smile

De är ju alldeles utmärkt ide.   Med låg ampere är de ju ingenting. Och de blir lite ljumna.  Synd att rutan inte leder ström för då hade den med varit tinad wink

Ja, haha, det var precis det jag skrev men sedan insåg jag att trådskaparen kanske skulle ta mig på orden och dunka på kräm på torkarna. smile

Jag tycker det var stort av dig att tänka på en medmänniska på detta vis.
Risken förefaller överhängande att så kunnat ske och jag skall diskutera med övriga mod och admin gällande någon typ av hedersutmärkelse att lägga till din profil, årets hindrande av en "Darwin Award" eller liknande. Återkommer i frågan efter jag
applåderat dig klart och överläggningen är genomförd.

Muttley
1 januari 2016 ·

caromania skrev:

tkd_rille skrev:

dawwe skrev:
Tkd: Innan Caromania redigerade sitt inlägg så stod det att han kopplade 230V till torkararmarna...big_smile

De är ju alldeles utmärkt ide.   Med låg ampere är de ju ingenting. Och de blir lite ljumna.  Synd att rutan inte leder ström för då hade den med varit tinad wink

Ja, haha, det var precis det jag skrev men sedan insåg jag att trådskaparen kanske skulle ta mig på orden och dunka på kräm på torkarna. smile

Jag är rädd för att den utnämda faktiskt hade gjort det.   Kul att läsa om det i tidningen sen däremot.

caromania Forummoderator
1 januari 2016 · 9 296 Inlägg

Haha kärlek.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Auto-man
11 januari 2016 · 551 Inlägg

Inköpt 2 rutskydd. Gumman tö har kommit så bilen är avborstad och flyttad. Armarna ute för det ska frysa på. Nästa världsproblem då rutorna är blöta och det småregnar, när lägger man på skydden, kan de frysa fast, torka först?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
11 januari 2016 ·

Nej de fryser inte fast.  Mitt har aldrig gjort det.  Sist var i förra veckan, - 13.

Evildan
11 januari 2016 ·

Mitt skydd har frusit i gummilisterna och dom bör ta skada av snoddarna man klämmer mellan dessa och a-stolpen.
Vilken del är det som försvagas? Om det är a-stolparna är detta förfarande helt vansinnigt då bilen blir försvagad ur krocksynpunkt.
Vidare är ett skydd fullt med snö som läggs i bilen något som kommer avge fukt vilket i sin tur kan skapa imma och även här försvaga bilens konstruktion i form av rostangrepp.
Jag skulle aldrig våga använda dylika skydd med ovan anledningar.

Muttley
11 januari 2016 ·

Evildan skrev:
Mitt skydd har frusit i gummilisterna och dom bör ta skada av snoddarna man klämmer mellan dessa och a-stolpen.
Vilken del är det som försvagas? Om det är a-stolparna är detta förfarande helt vansinnigt då bilen blir försvagad ur krocksynpunkt.
Vidare är ett skydd fullt med snö som läggs i bilen något som kommer avge fukt vilket i sin tur kan skapa imma och även här försvaga bilens konstruktion i form av rostangrepp.
Jag skulle aldrig våga använda dylika skydd med ovan anledningar.

Rost på rutan?

Mitt har aldrig frusit fast. Och mitt har inga snoddar.
Känner inte igen mig i ditt problem smile

Ett sånt här ?
http://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/619193.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

dawwe ...has left the building...
11 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Jag tycker att Evil kommer med relevanta och tänkvärda synpunkter. En annan aspekt är så klart att väga de risker Evil nämner mot att köpa nya torkarblad 2 gånger om året. Det finns fördelar med att byta torkarbladen oftare, främst ur trafiksäkerhetssynpunkt. Jag skulle dock oroa mig för att ett skydd liknande det på TKD-Rilles bild kan ge upphov till att månens sken kan reflekteras "upp mot skyn" varvid en intet ont anande flyplanspilot blir bländad o kraschar rakt in genom sovrums-fönstret. Den risken är reell o betydligt högre än många vill tro!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
11 januari 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Mitt skydd har frusit i gummilisterna och dom bör ta skada av snoddarna man klämmer mellan dessa och a-stolpen.
Vilken del är det som försvagas? Om det är a-stolparna är detta förfarande helt vansinnigt då bilen blir försvagad ur krocksynpunkt.
Vidare är ett skydd fullt med snö som läggs i bilen något som kommer avge fukt vilket i sin tur kan skapa imma och även här försvaga bilens konstruktion i form av rostangrepp.
Jag skulle aldrig våga använda dylika skydd med ovan anledningar.

Rost på rutan?

Mitt har aldrig frusit fast. Och mitt har inga snoddar.
Känner inte igen mig i ditt problem smile

Ett sånt här ?
http://www.jula.se/globalassets/catalog … olor=white

Mitt hade liknande kalsongresår till snoddar, dom blir ju lite vassa vid kall väderlek.
Inte rutan som rostar roll utan nötningen emellan dörren och a-stolpen kan orsaka blottläggning av metallen och då kan korrosion uppstå. Livsfarligt!
Såg att Jula slutat sälja den modellen, säkerligen pga riskerna med den konstruktionen.

Det här tror jag skulle vara ett bättre och säkrare alternativ för att slippa mekanisk nötning emot fordonet.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … lt-619467/

Muttley
11 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Jag tycker att Evil kommer med relevanta och tänkvärda synpunkter. En annan aspekt är så klart att väga de risker Evil nämner mot att köpa nya torkarblad 2 gånger om året. Det finns fördelar med att byta torkarbladen oftare, främst ur trafiksäkerhetssynpunkt. Jag skulle dock oroa mig för att ett skydd liknande det på TKD-Rilles bild kan ge upphov till att månens sken kan reflekteras "upp mot skyn" varvid en intet ont anande flyplanspilot blir bländad o kraschar rakt in genom sovrums-fönstret. Den risken är reell o betydligt högre än många vill tro!

Har du ens flugit själv ?  Jag har och skulle nog påstå att de är en liten risk wink
Jag byter personligen torkarblad 1-2 ggr per år.

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Mitt skydd har frusit i gummilisterna och dom bör ta skada av snoddarna man klämmer mellan dessa och a-stolpen.
Vilken del är det som försvagas? Om det är a-stolparna är detta förfarande helt vansinnigt då bilen blir försvagad ur krocksynpunkt.
Vidare är ett skydd fullt med snö som läggs i bilen något som kommer avge fukt vilket i sin tur kan skapa imma och även här försvaga bilens konstruktion i form av rostangrepp.
Jag skulle aldrig våga använda dylika skydd med ovan anledningar.

Rost på rutan?

Mitt har aldrig frusit fast. Och mitt har inga snoddar.
Känner inte igen mig i ditt problem smile

Ett sånt här ?
http://www.jula.se/globalassets/catalog … olor=white

Mitt hade liknande kalsongresår till snoddar, dom blir ju lite vassa vid kall väderlek.
Inte rutan som rostar roll utan nötningen emellan dörren och a-stolpen kan orsaka blottläggning av metallen och då kan korrosion uppstå. Livsfarligt!
Såg att Jula slutat sälja den modellen, säkerligen pga riskerna med den konstruktionen.

Det här tror jag skulle vara ett bättre och säkrare alternativ för att slippa mekanisk nötning emot fordonet.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … lt-619467/

Aha, vet nog vilket du menar.   Men de jag har skaver inte,har iallafall inte fått skav alls på mina bilar. Polerar de alltid till våren så har koll.
Skulle de däremot skava in i metallen skulle jag avrått det.  Men man skall iakta försiktighet.  Snöskrapor tror jag är ett större problem.

Tältet är nog superbra.  Tror inte kommunen skulle tillåta mig att ha de.   

Garage är de ultimata utan någon diskussion egentligen med uppvärmning.

ehedman
11 januari 2016 · 1 966 Inlägg

Jag har ett bra tips. Köp ett gäng gravljus (såna med skyddslock för att förhindra strålnings- och brännskador på rutan) samt fogskum. Tryck ut några kluttar fogskum på instrumentbrädan och sätt sedan varsamt ner dina gravljus.

Tänd dessa nästa gång du ställer ifrån dig bilen. I takt med att syrehalten sjunker kan det vara bra att ta hänsyn till ev. djur och medmänniskor i bilen - ta ut dessa innan du utför akten som beskrivs ovan.

Vill man försöka bibehålla värmen från ljusen under en längre tid kan man göra på följande vis: sätt en trädplanta i mugghållaren. Då avger den syre till ljusen och den tar upp koldioxiden från ljusen. Detta bildar ett evigt kretslopp.

Sen är det bara att hälla i nån skvätt bensin och tända på igen när stearinet tagit slut.

Tankar och idéer kring mina tips?

johnny blade
12 januari 2016 · 269 Inlägg

En bra grej på Supra MKII (Och Celican) är en klack som torkararmarna glider upp på när dom går ner i avstängt läge (under huvkanten),det gör att inte bladen ligger mot rutan.När man kör på intervalläge så går inte armarna ända ner dit.
Av nån anledning så har inte alla mina Supror haft dessa klackar.

För övrigt så använder jag mig av en carport,det är skitbra. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang