Köpråd bakhjulsdrivet, gärna 200HP, med manuel växellåda?

Mr_B
2 mars 2016 · 330 Inlägg

Eftersom Passaten, lite som jag misstänkt, inte är värd att göra vid efter besiktningen, så har det blivit aktuellt att titta efter nytt åk. Han som skriver på papperna är inne på en S/V90, eller sen 960 Volvo, eftersom budgeten består av skosnöre, tuggummi, och silvertejp. Farbror är en bra människa, och menar väl, men jag är inte helt säker på att det är riktigt vad jag vill ha... Även om jag som vanligt tar vad jag får. Men finns det rimliga alternativ att försöka snacka till sig? En "bra" V90 verkar gå på runt 30K, så säg att man lägger ett tak på 45-50K.

Farbror läser garanterat det här, så nu får jag kanske höra att jag är otacksam, men det är fan inte sant. Jag är hemskt tacksam för att jag slipper gå, men ska det investeras pengar i fordon, är det värt att försöka hitta något man blir nöjd med. Alla tips mottages tacksamt.
B!

Edit
A just ja. Diesel är inte en nackdel. Dock inget krav.
/Edit

Senast redigerat av Mr_B (2 mars 2016)

JossanB
2 mars 2016 · 497 Inlägg

Kollat något på BMW 325/328 (både e36 och e46)? Borde gå att få en helt okej för 30-40k smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
zekezeke Vila i frid, pappa..
2 mars 2016 · 517 Inlägg

BMW 330 eller 530 ( eller till och med 540! ) är helt klart ett bra val. kan bli tight under 50 om du ska hitta nåt som inte är slutkört, men dessa har över 200 hk och är riktigt trevliga bilar. Lättskötta och går i regel sällan sönder om man behandlar dem rätt.

Senast redigerat av zekezeke (2 mars 2016)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Mr_B
2 mars 2016 · 330 Inlägg

BMW 3/5 serie... Undrar om man kan snacka av honom 740'n som han inte använder i alla fall... Automatare, vilket ju inte är favoriten, men annars har den ju det jag vill ha, och mer där till. Någon som vet vad en sådan dricker? 97'a. 210Kw, borde betyda M62 motorn?

Vad finns det mer för alternativ? Mercedes? Lexus gör väl bakhjulsdrivet, men det är kanske för dyrt? (Eller inget i intresse-kategorin?)
Vem mer gör, eh, gjorde bakhjulsdrivet, där runt 2000?
B!

burnin_rubber
2 mars 2016 · 220 Inlägg

Mr_B skrev:
BMW 3/5 serie... Undrar om man kan snacka av honom 740'n som han inte använder i alla fall... Automatare, vilket ju inte är favoriten, men annars har den ju det jag vill ha, och mer där till. Någon som vet vad en sådan dricker? 97'a. 210Kw, borde betyda M62 motorn?

Vad finns det mer för alternativ? Mercedes? Lexus gör väl bakhjulsdrivet, men det är kanske för dyrt? (Eller inget i intresse-kategorin?)
Vem mer gör, eh, gjorde bakhjulsdrivet, där runt 2000?
B!

bmw,mercedes,lexus,jaguar fler kommer jag inte på..efter 2000..

Mr_B
2 mars 2016 · 330 Inlägg

Jaguar ska jag nog inte fundera på. Det låter bara dyrt. Någon skam får man ju ha i kroppen.
B!

burnin_rubber
2 mars 2016 · 220 Inlägg

saken är att du hittar många fina jaguarer på ca 50 000:-
fin glidarbil...Bara trycka på ett par stora fälgar och sänka lite så har du en riktigt läcker bil att glida med som ser betydligt dyrare ut än vad den är.

S-type eller en klassisk XJ hade jag satsat på..

Senast redigerat av burnin_rubber (2 mars 2016)

Mr_B
2 mars 2016 · 330 Inlägg

burnin_rubber skrev:
saken är att du hittar många fina jaguarer på ca 50 000:-

Åh fan? Vad är det för fel på dem? Dyra reservdelar? Servicedags, och det är skitdyrt med "stora servicen" eller vad som nu kan vara aktuellt?

burnin_rubber skrev:
Bara trycka på ett par stora fälgar och sänka lite så har du en riktigt läcker bil att glida med som ser betydligt dyrare ut än vad den är.

Fast det skiter jag i. Det ska vara en "kul" bil, där jag sitter bra för långa (och korta) färder, hur det ser ut är inte så noga. Hyfsat helt, så att man känner att det är värt att hålla det rent, visst, men annars...

S-type var motsvarade min uppfattning om hur en "modern bil" bör se ut bättre än XJ, men det är väl det "klassiska" jag inte gillade helt enkelt. Finns tydligen någon jäkligt billig i närheten, så jag får se om det går att ta sig och titta på det någon dag.
B!

Mr_B
3 mars 2016 · 330 Inlägg

Tittade på en Jaguar S-type i dag. Det är klart ett alternativ, men just den här var helt enkelt för billig. Skavankerna som inte syntes på bilderna gjorde att den inte var speciellt attraktiv...
Tydligen är backaxel"vaggan" ett problem på de här, något annat man bör känna till? Är det korrekt uppfattat att det i grund och botten är ett bygge baserat på Ford Mondeo?

Jakten går vidare. Vid månadens slut måste jag ha hittat "något" ;- )
B!

IceEyes Varningar: För många..
3 mars 2016 · 2 552 Inlägg

Opel Omega kanske?


Mod: Sluta trolla.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Mr_B
3 mars 2016 · 330 Inlägg

Få Opel Omega passar på 200+ HP, och de som gör, är i regel rostiga bortom räddning. Opel hade rätt stora problem med rosten ett tag...
En Lotus Omega hade kanske varit kul, men de finns inte i rätt prislapp, utan att för längesedan ha passerat körbart skick. (Rostar lika jävligt som de vanliga oplarna)
Jag hade en 2 liters 97'a, kombi, 134HP för ett par år sedan. Den var inge kul. Lite mer motor hade för all del hjälpt, men i stor utsträckning var det väghållningen som helt enkelt saknades. Komfortabelt, visst, men kul? Knappast.
B!

Vixhall
3 mars 2016 · 37 Inlägg

Jag röstar på BMW E36 325i/328i, se bara till att köpa en (mestadels) rostfri så har du en mycket fin bil som är billig att hålla igång.

Min 325i drar ca 1.00L/mil vid blandad körning och delar är väldigt billiga hos autopartsmarket.
Lexus IS200 är ju också ett alternativ, dock "endast" 155hk och inte lika billig att serva.
Ännu ett alternativ kan ju vara Ford Sierra 2.9i V6 (om man hittar någon), de har 145hk men känns som att det är mycket mer.

trubbelturbo
3 mars 2016 · 1 460 Inlägg

Mr_B skrev:
Tittade på en Jaguar S-type i dag. Det är klart ett alternativ, men just den här var helt enkelt för billig. Skavankerna som inte syntes på bilderna gjorde att den inte var speciellt attraktiv...
Tydligen är backaxel"vaggan" ett problem på de här, något annat man bör känna till? Är det korrekt uppfattat att det i grund och botten är ett bygge baserat på Ford Mondeo?

Jakten går vidare. Vid månadens slut måste jag ha hittat "något" ;- )
B!

Jaguar S-type är i grunden samma bil som en Lincoln LS. Det är den mindre X-type som delar bottenplatta med Mondeo smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang