Ratt svarar ej/känns konstig

kahh
13 mars 2016 · 139 Inlägg

Hej kära Garagare, precis idag stötte jag på ett problem, nämligen att ratten inte svarar efter utslag. D.v.s att låt oss säga att det är en liten sväng som kräver att man vrider ratten en kvartsvarv, men nu behöver jag vrida ett halvt varv eller mer. På hemvägen va jag nära på köra in i en rondell trotoar då ratten inte reagerade hur mycket jag än vred, som tur va låg jag inte i mer än 20 km/h så det gick och få stopp på bilen. Men under hela hemvägen fick jag köra väldigt försiktigt, ibland svarade den och vissa gånger va det samma skit igen. Dessutom känns ratten lite för "lös" och lätt eller hur man ska beskriva.. neutral

Kan någon förklara vad detta kan bero på och vad som behöver bytas??

Bilen är en Audi a4, 2007 avant. Väldigt välskött och omhändertagen, men det verkar som vissa skador är oundviklig trots det.

Tacksam för svar och hjälp!

Senast redigerat av kahh (13 mars 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 mars 2016 · 4 917 Inlägg

På beskrivningen att döma så blir det ett 100%igt verkstadsbesök..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kahh
13 mars 2016 · 139 Inlägg

Absolut!! Redan bokat, sånt här tar man inte som ett skämt, bromsar, ratt, säkerhet i allmänt när det gäller bilen tar jag på störst allvar! Ska dit imorgon det första jag gör, men jag frågad er mer för och se vad det skulle kunna vara och vad ni trodde, va mer av nyfikenhet.

Blir nog en väldigt lugn körning imorgon till verkstaden :p

TheDeadDorkster Dieselgypsy
13 mars 2016 · 538 Inlägg

Har du kollat under bilen? Hur ser din servo-olja ut?

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
simlar
13 mars 2016 · 5 534 Inlägg

Låter som det kan vara problem med styrväxeln eller styrlederna.

Hur långt har bilen gått?

Hade liknande problem på en bil, visade sig att ett av fästena till styrväxeln hade lossnat så hela styrväxeln kunde röra sig någon centimeter vid rattning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
kahh
13 mars 2016 · 139 Inlägg

Styr servo oljan är full. Kollade för några dagar sen faktiskt. Bilen har gått lite strax över 13000 mil. Nu är jag inte alls kunnig när det gäller bilar, men vad kan en styrväxel/styrledare kosta på en Audi? Allt är dyrare med tyska bilar haha.

Kosta vad vill kosta, måste fixas då det är en direkt fara och köra runt så där. Undrar så jag vet vad jag kommer få lägga ut på ett ungefär

Senast redigerat av kahh (13 mars 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang