Bmw E90 335i downpipes

RasmusR
15 mars 2016 · 110 Inlägg

Tja!
Har en Bmw e90 335i -07
Planen är att jag ska sätta i jb4 chip och byta downpipes!
tänkte handla kattlösa downpipes från schmiedmann, och där står det att "motorlampan" blir att lysa med dessa!

Min fråga är alltså, går det att släcka lampan på något vis?
Och tar gärna emot tips på fler alternativ av bra kattlösa downpipes!
Mvh

rawsezx
16 mars 2016 · 116 Inlägg

Felkoden går att släcka med hjälp av INPA exempelvis, men kommer att genereras så fort motortemperaturen är uppe och du kör normalt med bilen. Går det att fixa? Ja det borde det gå, men det krävs i sådana fall att du kan mäta lite, och även manipulera den bakre lambdasensorn som sitter efter katalysatorn original.

Först skall jag förklara hur en modern motor renar avgaserna, och även mäter med hjälp av en lambdasond före och efter katalysatorn om denna är fungerande.

När motorn går på lambda 1 så kommer DME styrdonet att börja "oscillera" bränsleinsprutningen en aning, lite olika beroende på varvtal motortyp etc, men ungefär med 2-5 Hz så reglerar den bränsletmängden uppåt och nedåt en aning, när detta sker så kommer den främre lambdasonden att mäta dessa oscillerande värdena, när sedan avgaserna kommer in i katalysatorn så kommer det ske en kemisk reaktion enligt följande.

2 CO + 02 ->  2 CO2
2 C2H6 + 7 O2 -> 4 C02 + 6 H2O
2 NO + 2 CO -> N2  + 2 CO2
2 NO2  + 2 CO -> N2 + 2 CO2 + O2

Det som sker är helt enkelt för att få en sådan optimal rening av avgaserna som möjligt så måste motorn reglera bränslemängden en aning och när sedan katalysatorn har renat avgaserna så kommer den kemiska sammansättningen att skilja sig med hänsyn till syremängden före och efter katalysatorn, det betyder att den bakre lambdasonden inte kommer att mäta samma "oscillerande" förändring.

Enkelt förklarat så mäter den främre lambdasonden en oscillerande förändning, och den bakre lambdasonden förväntar sig en linjär mätning. Med ovan kunskap så skulle vi alltså kunna koppla in ett R/C filter för att få till en linjär signal där vi dämpar frekvensen för den bakre lambdasonden.

Ett lågpass filter i storleksordningen -20 dB vid 1 Hz behöver ha ett motstånd på 8K och en kondensator på runt 200uF, dock så vet jag inte vilken frekvens den främre lambdasonden har och hur dessa komponenter skulle påverka övriga funktioner för den bakre lambdasonden.

Din andra fråga har jag inte en aning om.

Edit:

Jag tog mig friheten att simulera hur ett R/C filter skulle se ut med lite mer komponenter och kom fram till att följande inkoppling mellan lambdasondens signal och motorstyrdonet borde fungera alldeles ypperligt.

https://www.dropbox.com/s/jpw0p2ysrsxjf … 3.png?dl=0

Det du behöver är alltså följande komponenter i kretsen ovan R2, R4, R5, C1, C2 samt C3. Lambdasondens signalkabel skall då klippas av och kopplas in där V1 sitter, och sedan skall den andra änden av kabeln som går till motorstyrdonet kopplas in där R3 är. (R1 och R3 behövs inte, dom är där endast för simuleringen).

OBS!

Det är på egen risk du kopplar detta, jag tar inget ansvar whatsoever! Komponenter köper du lämpligtvis från elfa.se eller tme.eu, farnell.com eller motsvarande sida som säljer elektronik.

Senast redigerat av rawsezx (16 mars 2016)

V5
16 mars 2016 · 9 Inlägg

Tja!
Om du ska byta till dp så brukar man trimma bilen samtidigt det i sin tur gör att motorlampan inte kommer upp.
Finns mycket att läsa på autopower om just 335 orna.
Kan även tipsa om vrsf för dp och ic.

BMW 335I E93 "Mhd" (2007)
Carlee82 Icke gående Hellaflush wannabe
16 mars 2016 · 287 Inlägg

Precis som V5 skriver så gäller det bara om du inte kör nått tune och okattade downpipes, vilket är totalt meningslöst Och kommer inte ge nån extra effekt. Men både JB4, Cobb, MHD osv släcker koderna för borttagna kattar så det är lugnt. Glöm inte att byta intercooler också, det behövs göras innan du byter downpipes annars kommer bilen ha väldigt ojämn effekt på grund av värmen.

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884
RasmusR
16 mars 2016 · 110 Inlägg

Tack för klockrena svar grabbar!
Mina planer har gått mot Jb4 chip då det verkar ge mest optimeringsmöjligheter för pengarna 😊
Så jag behöver inte koppla om något, men kan ju vara läsvärt för någon som är sugen på det, tack rawsezx!

Carlee82 Icke gående Hellaflush wannabe
16 mars 2016 · 287 Inlägg

JB4 med backend flash, IC och lite E85 så kör du mitten 12or på 402m, lägger du till okattade downpipes är bilen god för höga 11or.

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang