Lacka bilen själv?

Volvoniss
8 mars 2016 · 227 Inlägg

Går i funderingar ifall man vågar ge sig på detta själv?
Givetvis med riktig färg och spruta samt bås.

Sååå överjävligt svårt kan det väl inte vara?

Bilen i sig är en svart S60, och vill ha ny svart lack på bilen! cool

Djo
8 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Slim_M skrev:
Går i funderingar ifall man vågar ge sig på detta själv?
Givetvis med riktig färg och spruta samt bås.

Sååå överjävligt svårt kan det väl inte vara?

Bilen i sig är en svart S60, och vill ha ny svart lack på bilen! cool

Varför lackera om är lacken så dålig in real eller ?

Bättre lack än fabriks kan du knappt ha om man tänker till hållbarhet och rostskydd (Volvo är dessutom en av dom bästa när det gäller det)

Skulle inte rekommendera dig att ge dig på den s60in själv.

Svårt lackera nej få det bra ja och dessutom då du verkar ha en bra lack på bilen.

Sen om du tycker det är lätt eller ej beror ju ja på dig inte så konstigt.

Om du tror du ökar värdet på bilen så nej jag skulle hellre köpa den med originallack såvida den inte är katastrof dålig.

Det är vad jag tycker tänker.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Xebers76
8 mars 2016 · 2 250 Inlägg

det är faktiskt väldigt svårt, och svart är en väldigt känslig färg dessutom
men det är olika vad vi har talang för, jag har ingen för lack iaf tongue

Volvoniss
10 mars 2016 · 227 Inlägg

Lacken i sig skulle va riktigt fin ifall man orkade lämna in bilen på polering/polera själv.
Anledning till vrf jag funderar på omlack är dörruppslag!! Har 8-9st...
Och en på bakflygeln som lacken spruckit på...

Skulle ju helst se lite PDR på bucklorna... Men hitta en sån kille är svårare än att hitta Hussein!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Värm försiktigt med värmepistol, men inte så lacken tar skada, sen drar du ut bucklorna med en sugpropp..
Tänker du lacka om ändå, har du råd att vara mera brutal och köra med klister istället, för att få bättre fäste..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Maxen Teknisk
10 mars 2016 · 328 Inlägg

Slim_M skrev:
Lacken i sig skulle va riktigt fin ifall man orkade lämna in bilen på polering/polera själv.
Anledning till vrf jag funderar på omlack är dörruppslag!! Har 8-9st...
Och en på bakflygeln som lacken spruckit på...

Skulle ju helst se lite PDR på bucklorna... Men hitta en sån kille är svårare än att hitta Hussein!

Vore det inte värt att ta in en offert från en billackerare om det är enstaka "paneler" som behöver lackas om?

Nu har jag inte sett din bil, men är det bara skador på t ex 2 dörrar och en skärm kan det vara värt att ta hjälp av proffs. Svart är en färg som är väldigt svår att få till bra även om man har tidigare erfarenhet av lackering.

Senast redigerat av Maxen (10 mars 2016)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Djo
10 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Slim_M skrev:
Lacken i sig skulle va riktigt fin ifall man orkade lämna in bilen på polering/polera själv.
Anledning till vrf jag funderar på omlack är dörruppslag!! Har 8-9st...
Och en på bakflygeln som lacken spruckit på...

Skulle ju helst se lite PDR på bucklorna... Men hitta en sån kille är svårare än att hitta Hussein!

Okej tråkigt med dessa dörrupslag. Alltså det du pratar om är väl då bullorna masseras ut bakifrån tycker du ska försöka hitta en som kan göra det.  Sen låta en lackerare fixa där lacken spruckit då kommer den bli riktigt snygg igen utan en onödig total omlackering.

vist det är roligt prova på nya grejer och roligt att lackera förstår din tanke där men tror du kan få till den bilen ändå och på så viss bevara originallacken i så stor utsträckning som är möjligt vilket i ditt fall hade varigt en bonus. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Man blir inte riktigt klok på vad ts vill ge för ärendet..
Ska det vara billigt men bra så blir det mitt alternativ, MEN ska det vara perfekt och dyrt så lämna bort..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Volvoniss
11 mars 2016 · 227 Inlägg

Vill bli av med dörruppslagen...
Men hur mycket värt är det?
Kan betala ifall jag får behålla org lacken och blir av med uppslagen!
Men det är en avvägning på vad det är värt kontra en ny repfri lack för nån tusin till!

Vet någon nån duktig pdr nisse?
Tvättade bilen idag för att inspektera lacken... Lacken är ok...
Får en ny lack på bilen för 2000kr om jag gör jobbet själv.
För 6000kr om jag lejer ut sprutningen till en billackerare.
MEN!! Kan betala upp till 4000kr för att få bucklorna uträtade och den spruckna lilla delen åtgärdad!
Men om det kostar mer än 4000 så vet fan inte om det är värt det iom man får en felfri lack för 2000mer.

Senast redigerat av Slim_M (11 mars 2016)

Volvoniss
11 mars 2016 · 227 Inlägg

Laddade upp en bild tagen en timme sen.
Finns på min profil ifall ni vill få ett hum om den dåliga sidan på bilen

TheDeadDorkster Dieselgypsy
11 mars 2016 · 538 Inlägg

Lack för 2000kr? Sist jag gjorde en hellack på bilen så gick bara materialet på 4000kr :S

Om du får en bra hellack utförd av en billackerare för 8000kr. Slå till! Jag skulle inte ens tveka.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Mickius
12 mars 2016 · 4 670 Inlägg

Ja får du ge sådanna småsummot hos en billackerade lämna in bilen!!!

En hellack med material och jobb brukar gå lös på 25-40000 lite beroende på om bara utsidan ska lackas och storlek på bil

Orange_Dragon
12 mars 2016 · 392 Inlägg

Håller med, stämmer det att du får en omlackering av hela bilen för 6000kr som är bra gjort så finns det inget att fundera på. En hellack utförd av en bra lackerare är betydligt mycket dyrare än så.'

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Volvoniss
14 mars 2016 · 227 Inlägg

Morsans syrras man är billackerare sen 40år...
Han ville ha 4000kr för jobbet.
Köper materialet själv på www.billackering.eu om jag minns addressen rätt.
2000kr inkl allt.
Skulle ju såklart göra allt förarbete själv och han få spruta färgen.
Och ja, vet hur man slipar, spacklar mm...
Farsan har haft egen motorverkstad, bilplåtsverkstad i 40år...

Så kunskapen finns!
Men frågan är, är det värt att lägga en ny lack på originallacken pga några dörruppslag?
För som någon nämnde, originallack är originallack! Personligen skulle det kännas bättre att rikta bulorna för 4000kr än lacka om hela bilen pga bulorna.
Visst, kan lacka bilen själv till en liten kostnad av bara 2000kr, men jag är ingen lackerare! Hugget som stucket att man får en rinning, torrsprut mm.

Haha, förstår ni nu mitt dilemma? tongue

Senast redigerat av Slim_M (14 mars 2016)

Djo
14 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Slim_M skrev:
Morsans syrras man är billackerare sen 40år...
Han ville ha 4000kr för jobbet.
Köper materialet själv på www.billackering.eu om jag minns addressen rätt.
2000kr inkl allt.
Skulle ju såklart göra allt förarbete själv och han få spruta färgen.
Och ja, vet hur man slipar, spacklar mm...
Farsan har haft egen motorverkstad, bilplåtsverkstad i 40år...

Så kunskapen finns!
Men frågan är, är det värt att lägga en ny lack på originallacken pga några dörruppslag?
För som någon nämnde, originallack är originallack! Personligen skulle det kännas bättre att rikta bulorna för 4000kr än lacka om hela bilen pga bulorna.
Visst, kan lacka bilen själv till en liten kostnad av bara 2000kr, men jag är ingen lackerare! Hugget som stucket att man får en rinning, torrsprut mm.

Haha, förstår ni nu mitt dilemma? tongue

I slutändan är det upp till dig. Personligen hade jag försökt rädda så mycket av originallacken som möjligt i ditt fall smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvoniss
23 mars 2016 · 227 Inlägg

Visar sig hur jag gör! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang