För det första undrar jag om du tagit upp frågan med ditt försäkringsbolag?
Jag har fått den uppfattningen att bilen körts mindre än 10.000 mil på under 10 år.
Har du rätt försäkring så borde skadan vara ersättningsbar på maskinskadedelen.
Har haft några BMW men aldrig någon automat.
Inte ovanligt att föroreningar i växellådsoljan hindrar ventiler och servon att arbeta tillfredsställande.
Som exempel så rekommenderade MOPAR byte automatväxellådsolja med intervallet 4.800 mil.
Var annan gång rekommenderades även byte av oljefilter.
Jag har hört och läst att byte växellådsolja kan göra susen för en trilskande automatväxellåda.
I förebyggande syfte har jag de senaste åren bytt växellådsolja i mina senaste automater.
Att byta fullständigt i en automatväxellåda är praktiskt taget omöjligt, utan isärtagning.
Om man i en låda, som rymmer ett visst antal liter, tömmer den genom att öppna bottenpluggen på tråget så får man endast ut mellan en tredjedel och en fjärdedel.
Fler byten i följd gör att du i alla fall får en allt renare olja.
Alla växellådor har inte dräneringsplugg utan då får man montera ner tråget, vilket är mycket slabbigt.
Så här har jag gjort.
Lossar den oljeslangen som går från oljekylaren till växellådan.
Om du tar den andra slangen blir inte oljekylaren genomspolad.
Startar motorn och, MED FOTEN PÅ BROMSEN, kör igenom alla växellägen tills det slutar komma olja.
Fyller på lika mycket som pumpats ut.
Biltemas elektriska oljebytare använder jag vid påfyllningen. Även bra om man råkar fylla för mycket.
Startar ånyo motorn och upprepar cykeln 2 eller 3 gånger.
Då har du som slutresultat erhållit en olja där föroreningarna till ungefär 75 % har avlägsnats.
Genom detta förfarande har många "renoverat" sina automatlådor och fått dem att fungera tillfredställande.
Mitt förslag, som jag har tillämpat i verkligheten!