Skivor fram till Volvo X70 Cross Country 2004

jaka54
12 april 2016 · 5 753 Inlägg

Hej!
Har en Volvo X70 Cross Country från 2004.
Behöver byta skivorna fram till den så jag ringde Bila för att få reda på vilken diameter skivorna ska ha, det finns nämligen två olika diameter enligt alla webb siter, 305mm eller 286mm.
Killen på Bilia säger: 16"! Men jag säger 16" är över 400mm ! -Det finns ingen X70 som har så stora bromsskivor.
Killen vidhåller att det står i deras papper att bromsarna ska vara 16"
Jag säger att det kan inte stämma. Killen fortsätter och säger 16".
Jag försöker säga att 16" skivor finns inte hos någon site på nätet. Men han fortsätter och säger 16".
Jag tar mig för pannan och tackar för informationen.

Så...är det någon här som vet om det ska vara 305mm eller 286mm diameter på främre skivorna?

Senast redigerat av jaka54 (12 april 2016)

Highway_Outlaw
12 april 2016 · 198 Inlägg

Dom skriver 16 tum på deras sida men där står 305 mm

Annars så kan man ju beställa hos Bilia så blir det nog rätt.

http://webshop.bilia.se/volvo-orginalpr … skiva-fram

JossanB
12 april 2016 · 497 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har en Volvo X70 Cross Country från 2004.
Behöver byta skivorna fram till den så jag ringde Bila för att få reda på vilken diameter skivorna ska ha, det finns nämligen två olika diameter enligt alla webb siter, 305mm eller 286mm.
Killen på Bilia säger: 16"! Men jag säger 16" är över 400mm ! -Det finns ingen X70 som har så stora bromsskivor.
Killen vidhåller att det står i deras papper att bromsarna ska vara 16"
Jag säger att det kan inte stämma. Killen fortsätter och säger 16".
Jag försöker säga att 16" skivor finns inte hos någon site på nätet. Men han fortsätter och säger 16".
Jag tr mig för pannan och tackar för informationen.

Så...är det någon här som vet om det ska vara 305mm eller 286mm diametyer på främre skivorna?

Killen på bilia var väldigt otydlig.. Jag har jobbat med att sälja reservdelar och även hunnit äga en V70 från samma generation. Det är så att din bil är registrerad med 16" hjul så passar 305mm bromsskivor, om bilen är registrerad med 15" hjul så passar 286mm bromsskivor. Jag hoppas det ger lite mer klarhet i vilka bromsskivor du behöver till din bil smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
jaka54
12 april 2016 · 5 753 Inlägg

Hej!
Tack för svar!
Det konstiga var att jag pratade med två olika personer på Bilia och bägge menade att bromsskivorna var 16", vilket jag påpekade inte kunde stämma och att det antingen var 305 eller 286mm diameter, men ändå vidhöll de att det var 16".
Lite jobbigt med sådana personer.sad

JossanB
12 april 2016 · 497 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tack för svar!
Det konstiga var att jag pratade med två olika personer på Bilia och bägge menade att bromsskivorna var 16", vilket jag påpekade inte kunde stämma och att det antingen var 305 eller 286mm diameter, men ändå vidhöll de att det var 16".
Lite jobbigt med sådana personer.sad

Förstår att du är besviken på det bemötandet sad

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Xebers76
12 april 2016 · 2 278 Inlägg

annars är det ju inte så märkvärdigt att lossa ett hjul och mäta skivan med en tumstock, just saying tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang