Montera T7-styrsystem på Saab T5-motor?

Glenn9K Montör
22 mars 2016 · 664 Inlägg

God afton,

Jag har en OG9-3 Aero med kass motor. Har en 234E T5 stående (från 9000 2.3t 1994) som fungerar bra.

Funderar på att slänga på B205R-motorns insug, turbo, grenrör, etc på T5-maskinen och stoppa ner det i bilen istället. Passar T7-motorstyrningen rakt på T5-topplock/bottendel eller måste jag använda T7ans topplock eller liknande?

Hade varit fint att få bilen fungerande igen, dessutom med en mer hållbar och kraftfull motor.

Programvara till T7-boxen löser jag, så det är inget som behöver funderas på.

Tankar?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
pucko97
22 mars 2016 · 93 Inlägg

Ser inget som hindrar eftersom T7 går att mappa

Glenn9K Montör
22 mars 2016 · 664 Inlägg

pucko97 skrev:
Ser inget som hindrar eftersom T7 går att mappa

Tack, men precis som jag skrev ovan så löser jag programvara med T7Suite, men det jag menade var alltså om allt som rör T7-systemet passar på motorblock och topplock från gamla motorn? Tempsensorer, insug, grenrör, knacksensorer, tändkassett, och allt annat bös.. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Maffia
28 april 2016 · 383 Inlägg

Du använder bara bottendelen från 9000 flytta över allt annat, använd T5 toppackning annars får du svarva kolvarna 1 mm.

Glenn9K Montör
28 april 2016 · 664 Inlägg

Maffia skrev:
Du använder bara bottendelen från 9000 flytta över allt annat, använd T5 toppackning annars får du svarva kolvarna 1 mm.

Tack för svar! Segt, hade hoppats på att slippa klyva motorerna.. Men men.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Dr_struts
29 april 2016 · 1 861 Inlägg

Du vill ha t7 packningen svarva kolvarna sen är det skottsäkert. kolvar stakar och vev från b2x4 motor in i b2x5 resten

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Glenn9K Montör
29 april 2016 · 664 Inlägg

Dr_struts skrev:
Du vill ha t7 packningen svarva kolvarna sen är det skottsäkert. kolvar stakar och vev från b2x4 motor in i b2x5 resten

Jag har sett att Maptun väljer att montera T5ans kamaxlar i T7-motor vid lite högre effektuttag, det bör betyda att även kammarna är en bra idé att slänga in i B2x5'an? Eller?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Gizmojohan
29 april 2016 · 3 295 Inlägg

Glenn9K skrev:

Dr_struts skrev:
Du vill ha t7 packningen svarva kolvarna sen är det skottsäkert. kolvar stakar och vev från b2x4 motor in i b2x5 resten

Jag har sett att Maptun väljer att montera T5ans kamaxlar i T7-motor vid lite högre effektuttag, det bör betyda att även kammarna är en bra idé att slänga in i B2x5'an? Eller?

Precis.

Glenn9K Montör
30 april 2016 · 664 Inlägg

En fråga bara: Är det någon som kan lite mer specifikt förklara vad som gör att jag inte kan använda T5-topplocket? Är det något som inte passar?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
AChr
30 april 2016 · 336 Inlägg

Glenn9K skrev:
En fråga bara: Är det någon som kan lite mer specifikt förklara vad som gör att jag inte kan använda T5-topplocket? Är det något som inte passar?

Insuget passar i alla fall inte rakt på.

Just turbo power, no real shit.
Echonator Köpingsbo i exil
30 april 2016 · 507 Inlägg

Glenn9K skrev:
En fråga bara: Är det någon som kan lite mer specifikt förklara vad som gör att jag inte kan använda T5-topplocket? Är det något som inte passar?

Insugskanalerna matchar inte...det är den enkla förklaringen.

Vill du göra det enkelt för dig så tar du B234-blocket komplett med allt innehåll, tar toppen från B205:an och monterar med B2x4-packningen (aka T5-packning). Gavelkåpor, tråg osv måste du ta från 205:an.

Om man ska göra det lite mer ordentligt så passar du på att plocka ut kolvarna för svarvning och då är det inte något extra jobb att faktiskt byta alla lager när du ändå rivit så pass mycket. Då är det bara montera med B2x5-packningen (aka T7-packning) och du har en skottsäker maskin.


Det går givetvis att plocka fram kapen och svetsen och bygga ihop ett insug som passar på B2x4-toppen och sedan mot din 9-3:as övriga utrustning, men då är det betydligt mindre jobb att bara ta toppen från B205:an, riktplana den och smacka dit med T5-packning

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Glenn9K Montör
30 april 2016 · 664 Inlägg

Stort tack för snabbt svar!

Men avgassidan passar alltså? Det borde ju i så fall innebära att man kan köra med B234L/R-topplock från 9000 om man använder ett insug från en 900/9-3 med B204L/R? Om nu spjällhus/TPS etc från B2x5 lirar på B2x4-insuget? Eller är det kört där med?

Jag är helt med på att det bästa är att byta topplock, men vore kul att försöka få det att lira med T7-styrning på en så komplett B234 som möjligt.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Echonator Köpingsbo i exil
30 april 2016 · 507 Inlägg

Glenn9K skrev:
Stort tack för snabbt svar!

Men avgassidan passar alltså? Det borde ju i så fall innebära att man kan köra med B234L/R-topplock från 9000 om man använder ett insug från en 900/9-3 med B204L/R? Om nu spjällhus/TPS etc från B2x5 lirar på B2x4-insuget? Eller är det kört där med?

Jag är helt med på att det bästa är att byta topplock, men vore kul att försöka få det att lira med T7-styrning på en så komplett B234 som möjligt.

På avgassidan är det samma, men du kan inte ta ett insug från en 900/9-3 B204. helt olika spjällhus och anslutningar på insuget mellan T5-styr och T7-styr

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Glenn9K Montör
30 april 2016 · 664 Inlägg

Echonator skrev:

Glenn9K skrev:
Stort tack för snabbt svar!

Men avgassidan passar alltså? Det borde ju i så fall innebära att man kan köra med B234L/R-topplock från 9000 om man använder ett insug från en 900/9-3 med B204L/R? Om nu spjällhus/TPS etc från B2x5 lirar på B2x4-insuget? Eller är det kört där med?

Jag är helt med på att det bästa är att byta topplock, men vore kul att försöka få det att lira med T7-styrning på en så komplett B234 som möjligt.

På avgassidan är det samma, men du kan inte ta ett insug från en 900/9-3 B204. helt olika spjällhus och anslutningar på insuget mellan T5-styr och T7-styr

Det är uppfattat. Tack för info!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang