Ac problem e36, kompressor går men kyler ej

berren
8 juni 2016 · 33 Inlägg

Hallå,
Jag håller på försöker få igång ACn på bmwn. Kompressorn startar och går när man slår igång ac och stängs av när man slår av men kyler ingenting. Kollade trycket i systemet och där visade det 70 psi på tomgång. Läste runt lite på nätet och läste att det var övertryck och att den kunde kyla dåligt pga det, så jag släppte ut lite gas ner till 45 psi ca, men kyler lika dåligt. Jag mätte trycket i lågtrycksporten.
Vad bör jag kolla härnäst och felsöka?

Senast redigerat av berren (9 juni 2016)

mb_pucken
9 juni 2016 · 5 087 Inlägg

Ändrar ac rören in till kupèn temp när du slår på ac?
Blir dom kalla så kan det vara något inne i värmepaketet som strular.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
berren
10 juni 2016 · 33 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ändrar ac rören in till kupèn temp när du slår på ac?
Blir dom kalla så kan det vara något inne i värmepaketet som strular.

Okej jag ska kolla upp det.

MickeEng
10 juni 2016 · 480 Inlägg

När du slår på AC:n startar kylfläkten, kan kanske vara torkfiltret också har systemet varit tömt.

Har systemet varit tömt och öppnat kan torkfiltret vara förbrukat.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Nobrando
10 juni 2016 · 214 Inlägg

berren skrev:
Hallå,
Jag håller på försöker få igång ACn på bmwn. Kompressorn startar och går när man slår igång ac och stängs av när man slår av men kyler ingenting. Kollade trycket i systemet och där visade det 70 psi på tomgång. Läste runt lite på nätet och läste att det var övertryck och att den kunde kyla dåligt pga det, så jag släppte ut lite gas ner till 45 psi ca, men kyler lika dåligt. Jag mätte trycket i lågtrycksporten.
Vad bör jag kolla härnäst och felsöka?

Du kan inte släppa ut gas för att trycket ska bli rätt, du har då sabbat fyllnadsmängden + att du får inte släppa ut köldmediegasen.

När kompressorn går med korrekt fyllnadsmängd så bör temperaturen på gasen ligga runt 0-5+ grader (r134a) vilket motsvarar ca 2 bars tryck. OBS det går aldrig med hjälp av tryckklocka konstatera hur mycket gas det saknas utan man måste isåfall tömma systemet och väga det och sedan komplettera.

Du bör kontakta en certifierad kyltekniker/verkstad som kan fylla på rätt fyllnadsmängd i bilen. Saknas det några 100g så kyler den kasst.

Senast redigerat av Nobrando (10 juni 2016)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
M123
10 juni 2016 · 962 Inlägg

Nobrando skrev:

berren skrev:
Hallå,
Jag håller på försöker få igång ACn på bmwn. Kompressorn startar och går när man slår igång ac och stängs av när man slår av men kyler ingenting. Kollade trycket i systemet och där visade det 70 psi på tomgång. Läste runt lite på nätet och läste att det var övertryck och att den kunde kyla dåligt pga det, så jag släppte ut lite gas ner till 45 psi ca, men kyler lika dåligt. Jag mätte trycket i lågtrycksporten.
Vad bör jag kolla härnäst och felsöka?

Du kan inte släppa ut gas för att trycket ska bli rätt, du har då sabbat fyllnadsmängden + att du får inte släppa ut köldmediegasen.

När kompressorn går med korrekt fyllnadsmängd så bör temperaturen på gasen ligga runt 0-5+ grader (r134a) vilket motsvarar ca 2 bars tryck. OBS det går aldrig med hjälp av tryckklocka konstatera hur mycket gas det saknas utan man måste isåfall tömma systemet och väga det och sedan komplettera.

Du bör kontakta en certifierad kyltekniker/verkstad som kan fylla på rätt fyllnadsmängd i bilen. Saknas det några 100g så kyler den kasst.

Vad skulle vara så farligt menar du med att släppa ut gasen? Om vi pratar i miljösynpunkt, man ju lika gärna förbjuda kossor med då för dom om något släpper ut gas. Värre med gamla 132:an men 134:an är ju inget annat än skit och sopor.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Nobrando
10 juni 2016 · 214 Inlägg

M123 skrev:

Nobrando skrev:

berren skrev:
Hallå,
Jag håller på försöker få igång ACn på bmwn. Kompressorn startar och går när man slår igång ac och stängs av när man slår av men kyler ingenting. Kollade trycket i systemet och där visade det 70 psi på tomgång. Läste runt lite på nätet och läste att det var övertryck och att den kunde kyla dåligt pga det, så jag släppte ut lite gas ner till 45 psi ca, men kyler lika dåligt. Jag mätte trycket i lågtrycksporten.
Vad bör jag kolla härnäst och felsöka?

Du kan inte släppa ut gas för att trycket ska bli rätt, du har då sabbat fyllnadsmängden + att du får inte släppa ut köldmediegasen.

När kompressorn går med korrekt fyllnadsmängd så bör temperaturen på gasen ligga runt 0-5+ grader (r134a) vilket motsvarar ca 2 bars tryck. OBS det går aldrig med hjälp av tryckklocka konstatera hur mycket gas det saknas utan man måste isåfall tömma systemet och väga det och sedan komplettera.

Du bör kontakta en certifierad kyltekniker/verkstad som kan fylla på rätt fyllnadsmängd i bilen. Saknas det några 100g så kyler den kasst.

Vad skulle vara så farligt menar du med att släppa ut gasen? Om vi pratar i miljösynpunkt, man ju lika gärna förbjuda kossor med då för dom om något släpper ut gas. Värre med gamla 132:an men 134:an är ju inget annat än skit och sopor.

Vart sa jag att det var farligt?
Jag tänkte mer att det är enligt lag förbjudet att släppa ut det, lika som att man inte får hälla ut olja på backen.

132:an är ju värre då den påverkade både ozonlagret och växthuseffekten medan 134:an bara påverkar växthuseffekten.

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
M123
10 juni 2016 · 962 Inlägg

Nobrando skrev:

M123 skrev:

Nobrando skrev:

Du kan inte släppa ut gas för att trycket ska bli rätt, du har då sabbat fyllnadsmängden + att du får inte släppa ut köldmediegasen.

När kompressorn går med korrekt fyllnadsmängd så bör temperaturen på gasen ligga runt 0-5+ grader (r134a) vilket motsvarar ca 2 bars tryck. OBS det går aldrig med hjälp av tryckklocka konstatera hur mycket gas det saknas utan man måste isåfall tömma systemet och väga det och sedan komplettera.

Du bör kontakta en certifierad kyltekniker/verkstad som kan fylla på rätt fyllnadsmängd i bilen. Saknas det några 100g så kyler den kasst.

Vad skulle vara så farligt menar du med att släppa ut gasen? Om vi pratar i miljösynpunkt, man ju lika gärna förbjuda kossor med då för dom om något släpper ut gas. Värre med gamla 132:an men 134:an är ju inget annat än skit och sopor.

Vart sa jag att det var farligt?
Jag tänkte mer att det är enligt lag förbjudet att släppa ut det, lika som att man inte får hälla ut olja på backen.

132:an är ju värre då den påverkade både ozonlagret och växthuseffekten medan 134:an bara påverkar växthuseffekten.

Men då gör du mig nyfiken vad det kan vara för lag och vart hittar jag den? Omfattar den även privatpersoner eller endast företag som utövar just arbeten med kylanläggningar?

Sen om du vill kan jag länka till just ang utsläpp av växthusgaser, rätt relevant hur det är när man utvinner det ur backen. Finns klipp opartiska på tuben från USA där dom åker och mäter hur mycket källorna läcker och hur kontaminerat det är när det ligger och trycker pga att den är kvävande. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
keykey
10 juni 2016 · 163 Inlägg

berren skrev:
Hallå,
Jag håller på försöker få igång ACn på bmwn. Kompressorn startar och går när man slår igång ac och stängs av när man slår av men kyler ingenting. Kollade trycket i systemet och där visade det 70 psi på tomgång. Läste runt lite på nätet och läste att det var övertryck och att den kunde kyla dåligt pga det, så jag släppte ut lite gas ner till 45 psi ca, men kyler lika dåligt. Jag mätte trycket i lågtrycksporten.
Vad bör jag kolla härnäst och felsöka?

Synd att du släppte ut gas, det var en dålig idé.

Om gasen du har kvar räcker till för att kyla, prova åk ut på motorvägen och kör ac:n i 110km/h om det kyler då är det fel på kondensorfläkten (elektrisk).

Så var det på min e36, kylde ingenting i stan typ, men när man fick ordentlig fartvind funkade ac:n bra. Visade sig långt senare när jag tog bort fronten pga en krockskada att magneterna hade släppt i limningen i elmotorn och då gick inte kondensorfläkten.

Nobrando
11 juni 2016 · 214 Inlägg

M123 skrev:

Nobrando skrev:

M123 skrev:
Vad skulle vara så farligt menar du med att släppa ut gasen? Om vi pratar i miljösynpunkt, man ju lika gärna förbjuda kossor med då för dom om något släpper ut gas. Värre med gamla 132:an men 134:an är ju inget annat än skit och sopor.

Vart sa jag att det var farligt?
Jag tänkte mer att det är enligt lag förbjudet att släppa ut det, lika som att man inte får hälla ut olja på backen.

132:an är ju värre då den påverkade både ozonlagret och växthuseffekten medan 134:an bara påverkar växthuseffekten.

Men då gör du mig nyfiken vad det kan vara för lag och vart hittar jag den? Omfattar den även privatpersoner eller endast företag som utövar just arbeten med kylanläggningar?

Sen om du vill kan jag länka till just ang utsläpp av växthusgaser, rätt relevant hur det är när man utvinner det ur backen. Finns klipp opartiska på tuben från USA där dom åker och mäter hur mycket källorna läcker och hur kontaminerat det är när det ligger och trycker pga att den är kvävande. smile

Privatpersoner får överhuvudtaget inte ens ingripa i en anläggning som innehåller Fluoerade gaser (F-gas förordning) utan man måste vara certifierad samt företaget skall vara certifierat med.

Vem får göra ingrepp i köldmediekretsen i aggregat som innehåller f-gaser?
Endast personer som innehar ett gällande certifikat får utföra dessa ingrepp.

Även att ansluta ett manometerställ till tryckuttagen på ett aggregat innebär ett ingrepp i köldmediesystemet och kräver därmed denna behörighet.

Får jag som privatperson installera en luft-luftvärmepump själv?
Som privatperson får du inte installera denna typ av utrustning själv. Installationen får endast göras av företag som är certifierat och av en person med personligt certifikat.
Den som bryter mot detta påförs miljösanktionsavgift i enlighet med SFS 2012:259, Förordning om miljösanktionsavgifter.

Obs! Visserligen värmepump det handlar om i andra stycket. Men fortfarande ingrepp i en anläggning.

Källa: http://alltomfgas.se/hem

Där finns mycket matnyttigt att läsa.

R.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
M123
11 juni 2016 · 962 Inlägg

Nobrando skrev:

M123 skrev:

Nobrando skrev:

Vart sa jag att det var farligt?
Jag tänkte mer att det är enligt lag förbjudet att släppa ut det, lika som att man inte får hälla ut olja på backen.

132:an är ju värre då den påverkade både ozonlagret och växthuseffekten medan 134:an bara påverkar växthuseffekten.

Men då gör du mig nyfiken vad det kan vara för lag och vart hittar jag den? Omfattar den även privatpersoner eller endast företag som utövar just arbeten med kylanläggningar?

Sen om du vill kan jag länka till just ang utsläpp av växthusgaser, rätt relevant hur det är när man utvinner det ur backen. Finns klipp opartiska på tuben från USA där dom åker och mäter hur mycket källorna läcker och hur kontaminerat det är när det ligger och trycker pga att den är kvävande. smile

Privatpersoner får överhuvudtaget inte ens ingripa i en anläggning som innehåller Fluoerade gaser (F-gas förordning) utan man måste vara certifierad samt företaget skall vara certifierat med.

Vem får göra ingrepp i köldmediekretsen i aggregat som innehåller f-gaser?
Endast personer som innehar ett gällande certifikat får utföra dessa ingrepp.

Även att ansluta ett manometerställ till tryckuttagen på ett aggregat innebär ett ingrepp i köldmediesystemet och kräver därmed denna behörighet.

Får jag som privatperson installera en luft-luftvärmepump själv?
Som privatperson får du inte installera denna typ av utrustning själv. Installationen får endast göras av företag som är certifierat och av en person med personligt certifikat.
Den som bryter mot detta påförs miljösanktionsavgift i enlighet med SFS 2012:259, Förordning om miljösanktionsavgifter.

Obs! Visserligen värmepump det handlar om i andra stycket. Men fortfarande ingrepp i en anläggning.

Källa: http://alltomfgas.se/hem

Där finns mycket matnyttigt att läsa.

R.

Vet inte om jag tolkar detta rätt men. Isf finns det en lucka i lagen och vad jag kan utläsa. Då en personbil sällan har mer än 1450 g och mer vanligt med 500-600 g uppnås ju inte 3kg. En bil är ju mobil om något. Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte så att jag som privatperson nu får hålla på med R134a utan att göra något olagligt och kan börfällas för detta tilltag?

Detta är givetvis min tolkning och den kan vara helt helt helt fel då jag inte är varken jurist eller någon annan juridisk person, så jag härmed säger inte att det är okej att hålla på eller att man bör göra ingrepp. Men min tolkning är att man står utanför kravet på att behöva detta certifikat för att utföra arbeten på sin AC i bilen.

"I samband med införandet av EU:s tidigare förordning 842/2006 om vissa
fluorerade växthusgaser avskaffades det ackrediteringskrav för kyl- och
värmepumpsföretag som tidigare fanns till fördel för ett enklare system med
företagscertifikat till en betydligt lägre kostnad. För företag som arbetar med
mobil utrustning med en fyllnadsmängd med mindre än 3 kg krävs som nämnts
numera ingen företagscertifiering. Det har dock visat sig att avsaknaden av
företagsansvar för utrustningar med mindre än 3 kg fyllnadsmängd har medfört
att den certifierade personen får bära hela ansvaret för att arbete och utrustning
uppfyller de krav som ställs. Det har enligt uppgifter från branschorganisationen
uppstått en gråzon med svårligen kontrollerbar verksamhet med flera oseriösa
aktörer som bidrar till en felaktig och riskfylld hantering och en osund
konkurrens. Bedömningen är att denna sektor står för en betydande
läckagemängd men korrekt statistik saknas.
Med anledning av de svårigheter som föreligger att kontrollera och tillsyna
berörda aktörer samt att flertalet aktörer enligt uppgifter från
branschorganisationer och tillsynsmyndigheter inte följer gällande lagstiftning
anser Naturvårdsverket det vara motiverat att ett krav på företagscertifiering
införs även för de företag som arbetar med mobil utrustning med en
fyllnadsmängd under 3 kg. Dessa företag skulle då behöva uppfylla samma krav
som gäller idag för företag som arbetar med en fyllnadsmängd på 3 kg eller mer
vilka är desamma som för stationär utrustning. Naturvårdsverket föreslår vidare
att kravet införs från 1 januari 2016."

http://alltomfgas.se/download/43-2000F6 … sgaser.pdf

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Nobrando
11 juni 2016 · 214 Inlägg

M123 skrev:

Nobrando skrev:

M123 skrev:

Men då gör du mig nyfiken vad det kan vara för lag och vart hittar jag den? Omfattar den även privatpersoner eller endast företag som utövar just arbeten med kylanläggningar?

Sen om du vill kan jag länka till just ang utsläpp av växthusgaser, rätt relevant hur det är när man utvinner det ur backen. Finns klipp opartiska på tuben från USA där dom åker och mäter hur mycket källorna läcker och hur kontaminerat det är när det ligger och trycker pga att den är kvävande. smile

Privatpersoner får överhuvudtaget inte ens ingripa i en anläggning som innehåller Fluoerade gaser (F-gas förordning) utan man måste vara certifierad samt företaget skall vara certifierat med.

Vem får göra ingrepp i köldmediekretsen i aggregat som innehåller f-gaser?
Endast personer som innehar ett gällande certifikat får utföra dessa ingrepp.

Även att ansluta ett manometerställ till tryckuttagen på ett aggregat innebär ett ingrepp i köldmediesystemet och kräver därmed denna behörighet.

Får jag som privatperson installera en luft-luftvärmepump själv?
Som privatperson får du inte installera denna typ av utrustning själv. Installationen får endast göras av företag som är certifierat och av en person med personligt certifikat.
Den som bryter mot detta påförs miljösanktionsavgift i enlighet med SFS 2012:259, Förordning om miljösanktionsavgifter.

Obs! Visserligen värmepump det handlar om i andra stycket. Men fortfarande ingrepp i en anläggning.

Källa: http://alltomfgas.se/hem

Där finns mycket matnyttigt att läsa.

R.

Vet inte om jag tolkar detta rätt men. Isf finns det en lucka i lagen och vad jag kan utläsa. Då en personbil sällan har mer än 1450 g och mer vanligt med 500-600 g uppnås ju inte 3kg. En bil är ju mobil om något. Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte så att jag som privatperson nu får hålla på med R134a utan att göra något olagligt och kan börfällas för detta tilltag?

Detta är givetvis min tolkning och den kan vara helt helt helt fel då jag inte är varken jurist eller någon annan juridisk person, så jag härmed säger inte att det är okej att hålla på eller att man bör göra ingrepp. Men min tolkning är att man står utanför kravet på att behöva detta certifikat för att utföra arbeten på sin AC i bilen.

"I samband med införandet av EU:s tidigare förordning 842/2006 om vissa
fluorerade växthusgaser avskaffades det ackrediteringskrav för kyl- och
värmepumpsföretag som tidigare fanns till fördel för ett enklare system med
företagscertifikat till en betydligt lägre kostnad. För företag som arbetar med
mobil utrustning med en fyllnadsmängd med mindre än 3 kg krävs som nämnts
numera ingen företagscertifiering. Det har dock visat sig att avsaknaden av
företagsansvar för utrustningar med mindre än 3 kg fyllnadsmängd har medfört
att den certifierade personen får bära hela ansvaret för att arbete och utrustning
uppfyller de krav som ställs. Det har enligt uppgifter från branschorganisationen
uppstått en gråzon med svårligen kontrollerbar verksamhet med flera oseriösa
aktörer som bidrar till en felaktig och riskfylld hantering och en osund
konkurrens. Bedömningen är att denna sektor står för en betydande
läckagemängd men korrekt statistik saknas.
Med anledning av de svårigheter som föreligger att kontrollera och tillsyna
berörda aktörer samt att flertalet aktörer enligt uppgifter från
branschorganisationer och tillsynsmyndigheter inte följer gällande lagstiftning
anser Naturvårdsverket det vara motiverat att ett krav på företagscertifiering
införs även för de företag som arbetar med mobil utrustning med en
fyllnadsmängd under 3 kg. Dessa företag skulle då behöva uppfylla samma krav
som gäller idag för företag som arbetar med en fyllnadsmängd på 3 kg eller mer
vilka är desamma som för stationär utrustning. Naturvårdsverket föreslår vidare
att kravet införs från 1 januari 2016."

http://alltomfgas.se/download/43-2000F6 … sgaser.pdf

Ja, lagen är väldigt otydlig och kontrollerna är få. Men texten påpekar ändå att personen ifråga måste ha en personcertifiering.

Men å andra sidan lagar/regler brukar ju inte vara logiska eller simpla..

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
M123
11 juni 2016 · 962 Inlägg

@Nobrando

Förlåt om jag verkar dryg men har lite personligt intresse i detta och jag tycker att det tillför tråden då man kanske kan bena ut om det är okej eller inte att hålla på med AC:n vilket tråden egentligen handlade om ett AC-system som innehåller just det vi diskuterar. smile

Iaf omnämns det att personen som har certifikat då hålls ansvarig. Inte att det krävs certifikat.
Blir lite som med heta arbeten, har du utbildningen binder man sig till ett ansvar, men har man inte det står man utanför dom skyldiga aspekterna.
Utläser det lika här med då det inte ställs krav på företagscertifiering under 3kg och således ställs inte heller ett krav på att ha certifikat för att få utföra dessa arbeten, dock har du certifikat bär du ett ansvar oavsett fyllnadsmängd.

Luddigt värre kan jag hålla med om.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang