Lackbehandling av NY bil?

baltis
26 juli 2016 · 1 948 Inlägg

Sitter här och väntar på att sommaren ska ta slut och hösten ska komma så jag kan få min nya bil big_smile

En fråga som har dykt upp under all väntan är det här med lackskydd...
Vad rekommenderar ni?

Är inte det minsta sugen att lämna in bilen hos någon verkstad för "Super-brilliant-crystal-hard-nano-coat-extreme-shine-behandling" för 7500kr+moms
Tvättar bilen minst varannan vecka med hetvattentvätt kan tilläggas, om det har någon betydelse.
Slänger in en till fråga här, vad rekommenderar ni att man köra hetvattentvätten på för temp?

Vaxa bilar har jag gjort innan och har tittat på denna produkt, http://www.soft99.co.jp/english/product … ?pid=00298 , vad tror ni om den?

Vad hade ni rekommenderat/själva gjort vid nybilsköp?

baltis
27 juli 2016 · 1 948 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Ceramic Pro 9H Guldpaketet är en bra kompromiss vad gäller pris/skydd/hållbarhet, ligger runt 10-11' beroende på bilens storlek, och som alltid ett lackskydd måste göras korrekt för att uppnå önskat resultat. En Ceramic Pro Guldbehanding tar 3 dagar att göra! Skall du snåla till det så använd dig åtminstone av rent professionella produkter

Tills jag läst ett oberoende test (av t.ex. TV eller AMS) så kommer jag aldrig någonsin kunna rättfärdiga kostnaden för en sån behandling... tyvär smile
Vet du om något sånt test? Länka jättegärna i så fall, har inga problem med att bli överbevisad smile

Söker helt enkelt en produkt jag kan "lägga på" själv, får inte vara för avancerat då jag inte vill misslyckas...
Har inga bekymmer med att behöva göra det 2-3 gånger om året heller.
Så rekommendera gärna en bra produkt istället för bara en webshop... smile

baltis
27 juli 2016 · 1 948 Inlägg

Har faktiskt tagit mig tid nu att kolla lite mer på det här med "lackkonservering".

Verkar kosta runt 3-4k... det kan det vara värt... OM det nu är så bra smile

Finns ju dock en del å välja på... vad ska man satsa på? "Silver seal nano 2k" är det något att ha?

Vad är egentligen en "försegling"? Som jag fattat det så är det väl bara ett "kemiskt vax" som läggs på?

Hamilton
27 juli 2016 · 8 864 Inlägg

Ett lackskyd är väl investerade pengar problemet är att hitta rätt person som utför det och inte direkt vilken produkt dom använder.

Prata med dom i dit närområde som utför lackskydd och även med folk som lämnat in hos dom du pratat med för att få referenser.. Min egen erfarenhet är att keramiska lackskydd håller längst med bibehållen glans.

Fotograf på tierpidag.se
CC72
27 juli 2016 · 1 661 Inlägg

Har du Facebook?

Gå med i gruppen "bilvårdsforum" så får du förslag på några olika medel och tillvägagångssätt.
Vet t ex att Liquid elements har ett ganska lättlagt skydd som många gillar. Annars har du medel ifrån Pingens.se och deras serie Arctic.

HeroiX
28 juli 2016 · 310 Inlägg

Om du tänkt något billigt som går bra att applicera själv 1-2 gånger per år så skulle jag rekommendera menzerna powerlock, ger väldigt fin glatt yta och väldigt bra avrinning :-)

BMW 523ia (1998)
JFfoto
28 juli 2016 ·

Jag själv lägger på detta efter varje eller varannan tvätt, vet att det är lite overkill men det går rätt snabbt och jag gillar att hålla på så, men givetvis kan man vänta längre emellan tvättarna, och det håller inte lika bra som ett riktigt lackskydd.

http://www.bollnasbilvard.se/1-stegs-sk … 4-100.html

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang