Saab 9000 Aero -91. Det ska kännas som 1991!

Meningen med projektet är att återställa bilen till ett bra originalskick. Men jag vill också ta reda på fakta om bilmodellen. Hur många såldes i Sverige? Hur många såldes totalt i världen? Hur många finns kvar? Varför fanns bilen bara i en årsmodell? Har det att göra med GM:s övertagande och/eller med dåtidens finanskris? Många frågor blir det och om någon har svaret på någon av dem så skriv gärna till mig.
  • 20 Följare
  • 13 091 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 januari 2013
David_Str
3 februari 2013 · 198 Inlägg

Skrotfors skrev:

David_Str skrev:

joH900 skrev:
Hur fick du golvet rakt och fint igen? Slägga? big_smile

Absolut var det en slägga inblandad smile Kapade bort allt intryckt/rötet, inkl. fästet, blev väl en 35x35 cm kanske. Sedan svetsade vi dit en ny plåt, bankade till den lite så den följde gamla golvet och sedan avslutade vi med en kraftigt plattjärn som förstärkning där gamla domkraftsfästet satt. Kommer alltså köra utan fäste, orginaldomkraften är ändå inte speciellt bra. Som sagt, kommer bilder senare smile

Jag ser fram mot dina bilder! :-)

Hej!

Nu finns det lite bilder på hur vi löste domkraftsfästet i min projekttråd.

/David

normanp
21 mars 2013 · 3 Inlägg

Bra att du räddar en ovanlig klassiker smile

Totalt levererades ganska precis 100 CC Aero -91
Kvar idag uppskattat utifrån några år gamla uppgifter:
40 Talladegaröda varav 17 med soltak
11 Svarta varav 3 med soltak, 1 automat
5 Cirrusvita varav 1 med soltak
4 Odoardogrå metallic varav 1 med soltak, 1 automat
1 Le Mans blå metallic utan soltak
dvs ca 60 totalt, är det någon som har säkrare siffror?

Har själv en Talladegaröd med soltak cool
Innertaket på min Aero är ok men har även en Talladega-90 och en "USA-Aero" där det hänger lite baktill.
Hur gör man för att byta? (är det tex lätt att ta loss från en CS på skroten)

Främre domkraftsfästen verkar vara "standardfix" på 9000, så även på mina.
 
Mvh Norman

NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
24 mars 2013 · 224 Inlägg

Skrotfors skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/44/43726/43726-aef525e2ddb9c08b55f1f54cbdce0732.jpg
Jag ska glatt erkänna att jag inte tänkt på det alls under mina 15 år som 9000 entusiast. Hur vanligt r det egentligen med ett 12 V-uttag i papperskorgen mellan säterna? Var det nåt som var tämligen vanligt på nyare årsmodeller eller var det bara på vissa varianter som fick det, oavsett årsmodell? Var det extra tillbehör? Jag kan inte komma ihåg att jag sett det som ett valbart tillbehör i en katalog. Kolla gärna era egna 9000 och skriv gärna här i projekttråden om du har det i din 9000 eller om du vet nåt om det! ;-)

har byggt en sån själv, inte alls svårt smile lånade bara ström från kabeln som går till lampan i mittfacket och det funkar super. Även TBOC_Razor här på garaget har uttag i koppen

David_bagge
24 mars 2013 · 225 Inlägg

själv har jag delar till för att fixa sånt i min bil men har inte hunnit gjort det än eller får väll erkänna har inte fått arslet ur vagnen..

Mvh David
limpa97
30 oktober 2016 · 411 Inlägg

Hur går det här då? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang