Första halkan. Många åkt av trots varningar.

Mr_B
17 november 2016 · 330 Inlägg

Ah, i linje med strategin man har här i stan då, att gång & cykelbanor ska prioriteras.
Nå, det är väl delvis rätt tänkt. Det är svårare att cykla när det är halt, än att köra bil, en naturlig effekt av två vs fyra kontaktpunkter med marken. Men logiken dikterar att har det kommit en halvmeter snö bör man vara mer flexibel, och se till att snöröjja så att trafiken faktiskt har en möjlighet att ta sig fram. Man har i det läget, sedan länge, passerat en brytpunkt för när det är säkrare, och effektivare att använda gång & cykelbanorna, utan snöröjning, än vägarna.
Men det är ju ett politiskt beslut som måste tas, och alla politiska beslut verkar fattas av totalidioter i det här landet.
B!

Muttley
17 november 2016 ·

IceEyes skrev:

Mr_B skrev:

IceEyes skrev:
Äh, om några år har varenda stad börjat tillämpa feministisk snöröjning så då kan alla köra med sommardäck året runt

Jag såg uttrycket i någon tidning när det hade snöat, men jag förstod egentligen inte vad som menades. Är det feministiskt med en halvmeter snö, eller försöker man antyda att i ett jämlikt samhälle skottar ingen snö, för att det är tungt, och männen vägrar göra "sin del" innan kvinnor gått före?
Jag förstår inte köns-aspekten på snöröjning alls. Speciellt inte för vägnätet, eftersom jag är helt övertygad om att det finns ett par tusen kvinnor, bara i Stockholm, som är betydligt mer lämpade än jag, för att köra tunga fordon, med plog framför. Och det ger dem ett kraftigt övertag, inte bara i fråga om kompetens, utan även eftersom de befinner sig på rätt plats... Jaja.
B!

Som jag uppfattade begreppet så betyder att man ska prioritera att snöröja gångbanor före bilvägar eftersom kvinnor i regel använder gångbanor i högre utsträckning och löper större risk att halka och skada sig, samt att det är ett miljövänligare sätt att färdas på, eller något sådant?

Nåja, Löfven och hans maffia upphör aldrig att förvåna och konceptet verkar ju inte heller fungera så där fantastiskt bra.

Det har förvisso många samhällen utövat långt innan vår nuvarande regering kom till.   Har kommit till många halvstora samhällen där alla GC vägar varit nästan kliniskt rena men de har varit ett par dm snö på vägbanorna.  Och då har man ändå börjat jobba tidigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang