4794
Sök

Köpråd Batteri AGM

4 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
Hej! Är på jakt efter ett batteri till mitt projekt. Bygger om transportbilen så där finns utrymme för lite sovmöjligheter och dylikt. Är på jakt efter ett batteri som kan driva lite lampor och en dieselvärmare i ett senare stadie. Har fått fram att man ska använda ett AGM batteri för att de klarar av djupa urladdningar bättre än de vanliga. Borde ha runt 80AH eller mer. Tips på några bra ställen med pålitliga batterier och hyfsade priser så får ni gärna hojta till Med vänlig hälsning, Philip

5 158 Inlägg
23 november 2016
Biltemas funkar fint och ligger bra i pris.
Har kört det länge i mercan och ytterst sällan det svackat trotts stor diesel med glödning och stereo, extraljus m.m. Kan spela musik länge trotts hög strömförbrukning utan att den blir svårstartad vilket bör kunna liknas med en bränslevärmare.
Dessutom är det bra garantier om man bara håller reda på kvittot :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 358 Inlägg
25 november 2016
Har du plats så sikta på +100Ah. Kostar lite mer men du kommer inte att ångra dig om ni ska åka runt lite i bilen några dagar. Ska ni ha en kylbox med er?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Har kört det länge i mercan och ytterst sällan det svackat trotts stor diesel med glödning och stereo, extraljus m.m. Kan spela musik länge trotts hög strömförbrukning utan att den blir svårstartad vilket bör kunna liknas med en bränslevärmare.

Har också tittat på biltema men var skeptisk till om de höll men då kanske man kan lita på dem

Hybridsmurfen skrev:
Har du plats så sikta på +100Ah. Kostar lite mer men du kommer inte att ångra dig om ni ska åka runt lite i bilen några dagar. Ska ni ha en kylbox med er?

Har kollat lite mer och kommit fram till att som du säger 100 och uppåt är inte fel. Batteriet kommer ligga i en soffa så plats är inget som stoppar. Har du tips på något bra batteri? Det kommer att finnas någon kylanordning, vet inte om det blir kylboxen eller liknande. Har för mig att de drar en del

Forummoderator
18 358 Inlägg
28 november 2016
philipk skrev:
mb_pucken skrev:

Har också tittat på biltema men var skeptisk till om de höll men då kanske man kan lita på dem

Hybridsmurfen skrev:

Har kollat lite mer och kommit fram till att som du säger 100 och uppåt är inte fel. Batteriet kommer ligga i en soffa så plats är inget som stoppar. Har du tips på något bra batteri? Det kommer att finnas någon kylanordning, vet inte om det blir kylboxen eller liknande. Har för mig att de drar en del

Orsaken till att jag frågar är att en termoelektrisk sådan fungerar hyggligt, har en själv i bilen på sommaren. De drar dock sjuka mängder ström! En kompressordriven drar 30w dvs 2.5a. och kan gå länge utan laddning. Dessutom är de effektiva och håller 4-5 grader om man så önskar. En solcell på taket på 65w är inte fel det heller...

Använder själv föräldrarnas husbil ibland så vet vad ström går åt. Fast i den finns oändligt med el.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök