Reparera motorn (BMW 320i -02)?

Aliasdavidoff
24 november 2016 · 3 Inlägg

Har en BMW 320i -02 (rak sexa) som i maj kokade och lade av.
För att göra en lång historia kort: en snubbe tog hand om den och skulle byta motor (motor 4 000 kr + jobb 2 000 kr), men gick bet så jag har bärgat den till min "riktiga" bilmek. Han säger att det är bara att skrota. Motorn är inte bytt och snubben har skruvat isär och "delvis" återmonterat diverse grejer, men har inte fått den att gå.

Så, till min fråga: ingen verkar sugen på att ge sig på den och jag är inte så sugen på att hitta någon som kan göra det för 1 000 kr/tim. Vad gör jag? Börjar skruva själv, trots att jag är helt okunnig (men hyfsat smart och teknisk samt kan googla). Kan man verkligen hitta en bra ände att börja felsöka?

Alternativet, att skrota, känns ju bara väldigt fegt och tråkigt. Gillar verkligen bilen och den är i hyfsat skick.

Alla idéer tas tacksamt emot!

Utmarks-Loke
24 november 2016 · 5 841 Inlägg

Sälj den som reservdelsbil, det är fel projekt att ge sig på som nybörjare. Och nu när den är delvis nerplockad av någon annan är det nästan omöjligt att få ordning på om man inte känner till modellen väldigt bra. Då måste man nästan få tag på en annan motor och byta hela på en gång, det går inte att bara skruva ihop den gamla.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 november 2016 · 4 917 Inlägg

OM 2 st som verkar kunniga inte klarar av det, så är det tveksamt om en okunnig novis gör det.
Har motorn kokat och stannat efter det så blir det definitivt inte billigt att reparera.
Onödiga kostnader och enda reken blir väl en annan motor, eller lägga ner projektet helt..
Och det tror jag att du vet vad DET betyder..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
24 november 2016 · 5 841 Inlägg

Sannolikt var väll topplockspackningen kass och toppen skev, men reparatören tyckte det var enklare att byta till en komplett begagnad motor än att renovera toppen. Sedan blev det kanske för mycket kablar, rör och slangar och så stannade motorbytet av.

Brådhis * Voff voff *
24 november 2016 · 10 280 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Sannolikt var väll topplockspackningen kass och toppen skev, men reparatören tyckte det var enklare att byta till en komplett begagnad motor än att renovera toppen. Sedan blev det kanske för mycket kablar, rör och slangar och så stannade motorbytet av.

Om den "kokade och la av" finns det ju en klar chans att den värmenypt. Då är det faktiskt inte längre säkert att renovera toppen längre hjälper... hmm

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
24 november 2016 · 5 841 Inlägg

Så illa kan det vara.

Aliasdavidoff
29 november 2016 · 3 Inlägg

Tack för input! Känns sorgligt, bara.
Men...
"OM 2 st som verkar kunniga inte klarar av det, så är det tveksamt om en okunnig novis gör det."
...är inte riktigt sant. Nr 1 var inte kunnig, nr 2 ÄR kunnig, men kostar typ 900 kr/tim.
Alltså: menar ni att det är lönlöst att lägga egen tid på detta projekt, även om man inte värderar sin egen arbetstid i kronor och ören? Dvs det är för svårt för en glad amatör? Eller kräver för mycket dyra delar?

Jesper328
29 november 2016 · 2 372 Inlägg

Om du ändå tänkt att skrota den istället för att betala dyra pengar och låta någon annan göra det så kan du lika gärna ge dig in i det själv om du har lust och tid.
Om du nu är teknisk och duktig med Google så kanske du kan lösa det, om inte så går du minus lite tid men plus lite kunskap.

Se bara till att inte bränna ölpengarna på massa skit till den så! big_smile

Senast redigerat av Jesper328 (29 november 2016)

Up the RA
Evildan
29 november 2016 ·

Har du den "nya" motorn eller kom inte supermeken längre än att ta isär motorn?

LocKtar Herr
29 november 2016 · 1 722 Inlägg

Köp en bättre beggad motor och stoppa i istället. klart enklare än att börja renovera den nuvarande.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Aliasdavidoff
1 december 2016 · 3 Inlägg

Evildan skrev:
Har du den "nya" motorn eller kom inte supermeken längre än att ta isär motorn?

Nej, den gamla motorn sitter kvar. "Supermeken" har blåljugit om det mesta visar det sig. Han tänkte nog fixa den, men lura av mig pengar för en beggad motor. Och sen gick han bet.

CC72
1 december 2016 · 1 661 Inlägg

Sälj den som rep-objekt och köp istället en fungerande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang