Diesel elle bensin?

simlar
27 december 2016 · 5 525 Inlägg

Twoodblue skrev:

Evildan skrev:

Twoodblue skrev:
Hej,

Jag åker mellan 1300-1700 mil per år och har 20 km till jobbet enkel resa.
Är det värt att satsa på en disel då?
Vi ska snart flytta (inom 6 månader) och då blir det 40km till jobbet enkel resa, om vi inte blir varslade.
Antar att diselvärmare är ett måste inför vintern? Är det samma sak som motorvärmare?

Hur bra är det med diselbil?
Ge gärna lite historier om egna erfarenheter!

Tack!

Budget?
Övriga krav?

från -09
Runt 80- 100.000 kr

Billig drift och skatt.

Volvo, Bmw, VW eller Volvo, Kan tänka mig Toyota också, ev skoda också.

Kombi, drag, kamkedja, Farthållare, lätt att underhålla själv (meka). Billiga delar.

Först och främst rekommenderar jag att vänta med att byta bil tills du vet om du får behålla jobbet.

Kör man över 1500mil/år är det oftast billigare att köra diesel.

Varför har du kamkedja som krav? T.ex VAGs commonrail-dieslar har kamremsintervall på 21000mil vilket remmarna håller utan problem.

Eftersom du skrivit Volvo två gånger så kanske det är en sådan du är ute efter wink
Däremot har jag hört rykten om att D5orna drar mycket bränsle, men det kanske gäller dom tidiga modellerna det.

Hur stor bil behöver du? Skoda Octavia och Skoda Suberb av nyare årsmodell är fina att köra. Speciellt Suberben som är både rymligare och bekvämare än en Passat av samma årsmodell (Suberb är byggd på Passat-platta som är förlängd 10cm i baksätet).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
27 december 2016 ·

D5 som nämns är inte aå lysande som många vill påskina (dom som äger en i regel medans dom som ägt har en annan upofattning) utan dom slukar kylarvätska, har remapännarproblem, ofta igensatta spjällhus, små elfel då vissa delar av kablaget i motorrummet är för kort precis som i dörrarna för att nämna några typiska D5 problem utöver bränsletörsten. Återigen så kör ägarna sina på allt från 0.38 upp till 0.6 medans de som ägt ofta legat från 0.75 och uppåt.

Superb som föreslås är en på vägen stabil transportör men den dras tydligen med en massa problem, medlemmen Stahre87 kan säkert berätta en hel del underbara ting om modellen som fick honom att byta bil. Passat har en hjulbas om 2709mm samt bagage om 603l och Superb har en om 2761mm samt ett bagage om 603l. 2761-2709=52mm i skillnad på hjulbasen. wink smile ;^:*osv...^^

Senast redigerat av Evildan (27 december 2016)

Djo
27 december 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:
D5 som nämns är inte aå lysande som många vill påskina (dom som äger en i regel medans dom som ägt har en annan upofattning) utan dom slukar kylarvätska, har remapännarproblem, ofta igensatta spjällhus, små elfel då vissa delar av kablaget i motorrummet är för kort precis som i dörrarna för att nämna några typiska D5 problem utöver bränsletörsten. Återigen så kör ägarna sina på allt från 0.38 upp till 0.6 medans de som ägt ofta legat från 0.75 och uppåt.

Kylarvätska har jag inte hört talas om såvida det inte är den sista 5 cylindriga där topplocks packningen har en tendens att gå ? Detta kom 2010 i samband med dubbel turbo.

Remspänar problem åter igen  remspänarna är helt omgjorda och dessa bytts ut på garanti är ett större jobb med nya bult hål i blocket och detta står Volvo för. (var under en viss period)

Haft in många som remmen gått av på utan att dra med sig kamremmen men det har förekommit i extrem fall.

spjälhus problem är dom äldre (då Volvo hade problem med dom på alla modeller ett tag)

Kablage fel förekommer på lite olika sätt på dom lite äldre borde detta var åtgärdat vid detta laget.

Virvelspjäll är ett annat problem enara att den yttre axeln går av (enkelt och billigt) eller att det går sönder i toppen (dyrt och omfattande) men detta är också främst dom äldre maskinerna.

Bränsle förbrukningen från 0,7 skulle jag säga även om vissa lyckas köra dom billigare.

Haft in kundbilar med samma motor som jag har i v70in bensin där medelförbrukningen stått på 0,85 så lågt har jag inte fått ner min medelförbrukning fått ner den till 0,92 men då jävlar var det skalat löskokt ägg under pedalen.

Så ja det finns/fanns problem men dom flesta är åtgärdade vid detta laget och jämfört med VAG koncernen så är Volvo ett mycket säkrare val.

Största problemet i min värld är skatten 0,7 i förbrukning och skatt på 7000 och uppåt på skatt gör att en bensin är mer lämpligt.

Jag kör Volvo är är Volvo tok och har nu kommit fram med alla problem Volvo haft sedan dom kom med sin allra första D5. Plus att jag nämnt min v70is förbrukning så dra inte alla som äger en volvo under en kam jag gillar min v70N 2,4t med en förbrukning på strax över litern wink

Största problemet i min värld är skatten 0,7 i förbrukning och skatt på 7000 och uppåt på skatt gör att en bensin är mer lämpligt i det fallet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Presidento Of World
27 december 2016 · 3 328 Inlägg

Jag har en opel Astra med 1.7 cdti 100 vilda ponnys.. (faktiskt rätt stark bil) som gått snart 36 000 mil och bara går billigt med, 0.5 och en årsskatt på 2800kr

Komfortsmässigt som en Golf fast rymligare  (jag har en kombi)

Årsmodell 2006, är det nåt jag rekommenderar så är den Astra med 1.7

Billiga i inköp och mycket bil för pengarna:)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

tkd_rille skrev:

spillolja skrev:

Evildan skrev:
Man behöver en bil till då VAG-skrotet står på verkstaden.

min Golf har stått på verkstad 2 ggr  sedan den köptes  för 4 år sedan och över 8000 averkade mil

Rostskyddsbehandling och framvagnsinställning

smile

Vi fick passater 2012 tsi ecofuel. Notera att vi skötte den exemplariskt med service och övrig skötsel. Vi var 2 st som delade den och kollegan var extremt noggrann och försiktig.
Jag körde den sen den var fabriksny till 2015-07 och då hade vi fixat;
1. Kabelstammen till gastankarna
2. knappen till bagaget
3. 2-3 st hjulinställningar (blev aldrig bra)
4. Ny motor
5. Ny växellåda
6. De var något mer men har glömt det.


Men till topic.
Jag köpte diesel i oktober och mer än halverade mina utgifter jämfört med volvo s70 jag hade innan.  Pendlar ca 4mil enkelresa.
Mycket nöjd med min 90hästars.   Har ingen värmare dock på min men vi får knappt kallt i Skåne.
Hade däremot en värmare på en v70 diesel jag körde med i taxi och den var rätt go och ha när de var kallt då de var ett par år de var riktig vinter smile

Jag själv tittade efter miljödiesel dvs låg skatt och låg förbrukning.

Tack för infon, de är bra att veta smile

Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

IceEyes skrev:

Twoodblue skrev:

Evildan skrev:

Budget?
Övriga krav?

från -09
Runt 80- 100.000 kr

Billig drift och skatt.

Volvo, Bmw, VW eller Volvo, Kan tänka mig Toyota också, ev skoda också.

Kombi, drag, kamkedja, Farthållare, lätt att underhålla själv (meka). Billiga delar.

Toyota Prius all the way.  Världens bästa bil wink

Har hört mycket bra om den, tack för infon smile

Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

spillolja skrev:

Twoodblue skrev:
Har en fsi 04 idag, men tycker den drar mycket, sen krånglar nox-sensorn med.  Har du erfarenhet av nyare fsi:er? -10 och frammåt

God jul till dig också smile

den jag har är en 09:a tillverkad 08   den har inte den beryktade Nox-givaren  smile  men däremot dubbla lamdasonder sad    motorkod CAXA

den har aldrig någonsin dragit över 0.7 Liter/milen , går att klämma under 0,5 liter /milen vid ytterst varsam landsvägskörning, rekordet är 0,43 L/milen   
motorn är jämfört med 1,6 Fsi  byggd för 95 oktan

det förutsätter att den inte körs på spriten E85

Hmm, detta låter lockande, kan kanske bli aktuellt smile  tack!

Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

Malheus skrev:

Twoodblue skrev:
Hej,

Jag åker mellan 1300-1700 mil per år och har 20 km till jobbet enkel resa.
Är det värt att satsa på en disel då?
Vi ska snart flytta (inom 6 månader) och då blir det 40km till jobbet enkel resa, om vi inte blir varslade.
Antar att diselvärmare är ett måste inför vintern? Är det samma sak som motorvärmare?

Hur bra är det med diselbil?
Ge gärna lite historier om egna erfarenheter!

Tack!

Vänta lite först.

Dieselvärmare är inte ett måste, jag har ingen i min Mondeo 07a och den ger bra värme i kupén ändå. Den har PTC element som förvärmer så jag får värme i kupén mer eller mindre direkt vid start smile
Snittar 0.55 landsväg. Skatt på 3800 som är uppdelat.

Har du möjlighet att använda motorvärmare är det bra, både hoppa in i en varmbil på morgonen och sliter mindre på motorn vid kallstarter.

Tack, bra att veta! ja, finns mycket bra grejer att ha smile

Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

Nordicawd skrev:
Varför inte en citroen ds5?  Mkt bil för pengarna och är rätt snygga och drar 0.6 vid blandad körning

Hoppar gärna franskt, men tack ändå smile

Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Ja du, 8 mil 5 dar i veckan är 40 mil
40 mil 4 veckor i månaden är 160 mil
160 mil på 12 månader är 1920 mil per år endast till å från jobbet

Diesel eller snål bensinare skulle jag valt, verkar som du vill ha en större bil?  Volvo,BMW etc
Skulle en mindre diesel duga? I Golf klassen kanske?

Ja, då skullw jag nog hamna på 2300-2500 mil per år tottalt.
Större bil är inte nödvändigt, men gärna en lite större än min golf jag har nu (typ en kombi), då det ev blir barn inom 1-2 år smile

Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

simlar skrev:

Twoodblue skrev:

Evildan skrev:

Budget?
Övriga krav?

från -09
Runt 80- 100.000 kr

Billig drift och skatt.

Volvo, Bmw, VW eller Volvo, Kan tänka mig Toyota också, ev skoda också.

Kombi, drag, kamkedja, Farthållare, lätt att underhålla själv (meka). Billiga delar.

Först och främst rekommenderar jag att vänta med att byta bil tills du vet om du får behålla jobbet.

Kör man över 1500mil/år är det oftast billigare att köra diesel.

Varför har du kamkedja som krav? T.ex VAGs commonrail-dieslar har kamremsintervall på 21000mil vilket remmarna håller utan problem.

Eftersom du skrivit Volvo två gånger så kanske det är en sådan du är ute efter wink
Däremot har jag hört rykten om att D5orna drar mycket bränsle, men det kanske gäller dom tidiga modellerna det.

Hur stor bil behöver du? Skoda Octavia och Skoda Suberb av nyare årsmodell är fina att köra. Speciellt Suberben som är både rymligare och bekvämare än en Passat av samma årsmodell (Suberb är byggd på Passat-platta som är förlängd 10cm i baksätet).

Ja, måste nog byta till en annan nu då våran skit krånglar, men sen kan man satsa på en mer rejäl när man vet hur jobbet blir smile

Oj, håller de så länge, ja då är kamrem helt ok.

Hahah, ja volvo kanske det blir big_smile
Behöver lite större än nu, då vi planerar för barn, så mindre kombi är önskvärt.

Tack för all info smile

Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

Evildan skrev:
D5 som nämns är inte aå lysande som många vill påskina (dom som äger en i regel medans dom som ägt har en annan upofattning) utan dom slukar kylarvätska, har remapännarproblem, ofta igensatta spjällhus, små elfel då vissa delar av kablaget i motorrummet är för kort precis som i dörrarna för att nämna några typiska D5 problem utöver bränsletörsten. Återigen så kör ägarna sina på allt från 0.38 upp till 0.6 medans de som ägt ofta legat från 0.75 och uppåt.

Superb som föreslås är en på vägen stabil transportör men den dras tydligen med en massa problem, medlemmen Stahre87 kan säkert berätta en hel del underbara ting om modellen som fick honom att byta bil. Passat har en hjulbas om 2709mm samt bagage om 603l och Superb har en om 2761mm samt ett bagage om 603l. 2761-2709=52mm i skillnad på hjulbasen. wink smile ;^:*osv...^^

Toppen, då vet jag vad jag ska undvika, tack ska du ha! smile

Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag har en opel Astra med 1.7 cdti 100 vilda ponnys.. (faktiskt rätt stark bil) som gått snart 36 000 mil och bara går billigt med, 0.5 och en årsskatt på 2800kr

Komfortsmässigt som en Golf fast rymligare  (jag har en kombi)

Årsmodell 2006, är det nåt jag rekommenderar så är den Astra med 1.7

Billiga i inköp och mycket bil för pengarna:)

Tack för info smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang