4804
Sök

Opel blir franskt

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
Då var köpet klart: Opel går upp i PSA-koncernen som i huvudsak på personbilssidan består av Citroen och Peugeot. GM fick 21 miljarder kronor för att sälja av hela skiten på rot till den franskägda koncernen.

Lär dröja ett tag innan vi ser effekterna av affären men de kommer nog vad det lider.

http://www.di.se/nyheter/klart-med-franskt-opelkop/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

962 Inlägg
6 mars 2017
Undrar varför inte Holden ingår och undrar vad som händer med det märket då till viss del det finns bilar med DNA i sig från Opel/Vauxhall i deras utbud idag?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
M123 skrev:
Undrar varför inte Holden ingår och undrar vad som händer med det märket då till viss del det finns bilar med DNA i sig från Opel/Vauxhall i deras utbud idag?

De pratade på SVT morgon om brittiska Vauxhall som tydligen ingår. Vad händer med detta? Med tanke på Brexit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
6 mars 2017
Det blir en drös Opelbrandade Hindustan Ambassador tror jag.

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
Evildan skrev:

Hellre då "Afrikas Drottning" Peugeot 504 Diesel. Där har vi kvalitet!

52 Inlägg
6 mars 2017
Det är nog dödsdommen til Opel, om Opel skal börja med fransk teknik där ratten står fast, kupefläkt under bilen, måste demontera hela inredningen för och byta kupefilter, dieselfilter inni dieseltanken osv...

Kan tänkas at PSA vil göra samma sak som GM gjorde med SAAB, köpa upp dom, för så och sno teknik, sen lägga ner dom..
Senast redigerat av c20let2k (6 mars 2017)

Evildan
6 mars 2017
c20let2k skrev:
Det är nog dödsdommen til Opel, om Opel skal börja med fransk teknik där ratten står fast, kupefläkt under bilen, måste demontera hela inredningen för och byta kupefilter, dieselfilter inni dieseltanken osv...

Kan tänkas at PSA vil göra samma sak som GM gjorde med SAAB, köpa upp dom, för så och sno teknik, sen lägga ner dom..

Inte för att vara sån, men vad för spjutspetsteknologi sitter Opel/Vauxhall inne med menar du som PSA inte redan själva har?
Jag har för sakens skull absolut ingenting emot Opel, det är i regel trevliga bruksiga pålitliga enkla bilar och jag har ägt tjogvis av dom men PSA har väl alltid varit vassare tekniskt sett gällande finesser och gimmickar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 mars 2017
Look at Opel now, because they will be gone tomorrow.

Skämtåsido, det är tråkigt med den här "centraliseringen" av bilmärken. Traditionella märken droppar av eller knoppas in i de stora aktörerna. Snart finns det väl bara en 'multi corporate' tillverkare som släpper ut en könlös modell där ratten inte behövs eftersom den styrs av gps och radarsystem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
Tillverkarna blandar motorer och bottenplattor mellan varann hej vilt redan. Det lär väl inte bli mindre av detta kan tänkas. Caromanias bilbaserade dystopi framstår inte på något sätt som orimlig. Finns ju skämtteckningar om detta där den mest/minst lämpade nationen gör sin del av bilen.

I vår trakt får vi handla på ICA eller svälta ihjäl så den saken är redan kirrad.

6 703 Inlägg
7 mars 2017
med tanke på att fransmännen och franskorna blivit bättre på att bygga bilar än tyskarna så är det bara bra för opel om de vill överleva

De/Dem

Evildan
7 mars 2017
caromania skrev:
Look at Opel now, because they will be gone tomorrow.

Skämtåsido, det är tråkigt med den här "centraliseringen" av bilmärken. Traditionella märken droppar av eller knoppas in i de stora aktörerna. Snart finns det väl bara en 'multi corporate' tillverkare som släpper ut en könlös modell där ratten inte behövs eftersom den styrs av gps och radarsystem.

Det här jag en kamrat som blev tillfrågad om han ville arbeta med borta i det nya landet, systemutvecklingen går strålande  (han arbetar alltså inte åt goggles) och dom första prototyperna fungerar väldigt bra, faktiskt bättre än vad testpersonerna, som utsätts för samma trafiksituationer, klarar av att hantera men det är å andra sidan Amerikaner som är testpersoner.
Annars har könslösa bilar utan eget behov till agerande funnits länge.
http://www.fleetsandfuels.com/wp-content/uploads/WestportCNG-Volvotaxi-1350.jpg

7 794 Inlägg
7 mars 2017
M123 skrev:

Jag har läst att GM-ägda Holden ingår i affären.

7 794 Inlägg
7 mars 2017
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Hellre då "Afrikas Drottning" Peugeot 504 Diesel. Där har vi kvalitet!

Ursäkta men.........
Africas drottning var en Citroen GS, som Teknikens Värld körde från Sverige till, om jag minns rätt, Dakar i Senegal.

B t w så har jag två vänner, Per Vestin och Robert Svartholm, som gjort samma resa.
Fast i var sin 2 CV!!!!!!!!

Of World
3 380 Inlägg
7 mars 2017
Synd. Gillar franska bilar mest för komforten men tror nog som många andra att dom kommer köra opel i botten tyvärr. Det är som han sa han är ute efter tekniken i elbilen Ampera..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök