6710
Sök

Olika däck samma axel

4 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
Tjena!

Köpte och bytte endast ett däck då de va helt slut hos en firma. De har samma dimensioner/mönster men belastningsindexet samt hastighetsindexet stämmer inte överens med de tre andra däcken. E de ok att köra på ändå?

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 april 2017
Välkommen.
Spontan fråga, varför bytte du bara ett däck?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Står inte så mycket mer än:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ. (vinter/dubb/sommar etc)
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
Tack! De andra va bra. Ok så då e de ingen fara då mao?

Evildan
10 april 2017
Däcket måste uppfylla hastighetsindex samt belastningsindex, vad det skall vara för din specifika bil står angivet i registreringsbeviset alternativt söker du på transportstyrelsen hemsida "fråga på annat fordon" för att ta reda på det.

4 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
Däcket uppfyller kravet för både belastning och hastighet då de nya har 97w och de andra 93v men de jag syftar på e om de spelar nån roll att ha två däck med olika hastighets/belastningsindex på samma axel?

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 april 2017
nooben skrev:
Däcket uppfyller kravet för både belastning och hastighet då de nya har 97w och de andra 93v men de jag syftar på e om de spelar nån roll att ha två däck med olika hastighets/belastningsindex på samma axel?

Om jag tolkar det rätt så är det lagligt. Däremot kan det skilja en hel del på hur däcken beter sig under påfrestning. Ska du bara åka med bilen så är det säkert ingen fara men om du är lite gasglad och kör för fort så skulle jag tänka efter två gånger. Jag bytte nyligen däck till en modell med lägre belastningsindex och de är väldigt mycket mjukare och svajigare. Värt att tänka på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
Nä är absolut ingen som kör som nån biltjuv utan håller mig till hastighetsbegränsningarna pretty much. De kan inte bli så att de slits olika o på så sätt blir väghållning sämre?

Sök