2774
Sök

Bakdäck till Bmw M235i

89 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#1
Hej har sprungit på ett ganska störande problem, får absolut inget fäste från stillastående den släpper upp till 80kmh och på blött är den en katastrof. Så vilka däck är att rekomendera för max grepp? Samt bredd, kör på orginal 245/18" nu


1 661 Inlägg
11 april 2017
#2
Om du slutar köra som i F&F så spinner den nog inte i 80 wink

Mycket effekt i en liten bil kräver lite huvud. Gasar du mycket och kör häftigt så är det klart det kommer släppa. Att slå på bredare däck behöver inte betyda att det blir bra. Vad är det för bredd på originalfälgarna och vad är det för märke, ålder och däckdjup på däcken?

Forummoderator
17 895 Inlägg
11 april 2017
#3
Pedalen till höger är inte en on/off knapp... big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 351 Inlägg
11 april 2017
#4
mercedezz skrev:
Hej har sprungit på ett ganska störande problem, får absolut inget fäste från stillastående den släpper upp till 80kmh och på blött är den en katastrof. Så vilka däck är att rekomendera för max grepp? Samt bredd, kör på orginal 245/18" nu
Du har inte funderat på en fyrhjulsdriven bil i stället?
Sen skriver du inte vilken profil dina däck har.
Mina "tvåfyrtiofemmor" Cooper på Jeepen hade 80-profil.
Aldrig några problem med hjulspinn - inte ens på vintern.

Forummoderator
17 895 Inlägg
11 april 2017
#5
Lämnade in vår bil på däckfirma och bad honom sparka in så stora det bara gick på den. Den rullade ut på 285/40/20.

Bar å lämn´in.


Edit: Nej, inte priusen. Lämna den utanför detta.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (11 april 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

89 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#6
Nej de är 245/40/18 R däck, vill kunna köra rödljus race utan å få stryk av en volvo 740😂


4 112 Inlägg
11 april 2017
#7
Min bror bytte efter lite forskning till Michelin pilot sport 4 eftersom han också har problem med att få ner kraften i backen på sin bil.

Pilot sport var väll det bästa däcken som fortfarande var gatlegala om man tittar på grepp aspekten.


1 661 Inlägg
11 april 2017
#8
Får du stryk av en original 740 så är det nog inte bil eller däck det är fel på....
Du svarar fortfarande inte på hur gamla däcken är eller vad du har för mönsterdjup.

Olika däckmärken har olika egenskaper så visst kan det funka med andra däck, jag tror personligen att det är din körstil som ställer till det för dig.

6 022 Inlägg
11 april 2017
#9
Skaffa diffbroms om du inte redan har, så fördelar du kraften på båda hjulen

89 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#10
Haha herregud min körstil? Har automat låda med launchcontroll om den fortfarande bara ritar så äre det dåliga eller fel däck, däcken är mindre än ett år gamla michelin pilot sport 245/40/18. Och bilen diffar precis som den ska, kickdown vid omkörning runt 60kmh är rent livsfarligt utan dsc ikopplad
Senast redigerat av mercedezz (11 april 2017)


Forummoderator
17 895 Inlägg
11 april 2017
#11
mercedezz skrev:
Haha herregud min körstil? Har automat låda med launchcontroll om den fortfarande bara ritar så äre det dåliga eller fel däck, däcken är mindre än ett år gamla michelin pilot sport 245/40/18. Och bilen diffar precis som den ska, kickdown vid omkörning runt 60kmh är rent livsfarligt utan dsc ikopplad
Något är fel dock. Kör rätt ofta en rwd bil med 335 bak. Maskin är extremt kraftig. 1k nm och över 680 hk. Den kan "rycka till" lite obehagligt när man stämplar fullt i 80 km/h men spinner gör den aldrig.

Du får nog ta en koll överlag. Även om antispinn är urkopplad så borde den inte bete sig så. Det är ju inget monster direkt. Må vara en smula småpigg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

89 Inlägg
12 april 2017
Trådstartare
#12
Hybridsmurfen skrev:
mercedezz skrev:
Haha herregud min körstil? Har automat låda med launchcontroll om den fortfarande bara ritar så äre det dåliga eller fel däck, däcken är mindre än ett år gamla michelin pilot sport 245/40/18. Och bilen diffar precis som den ska, kickdown vid omkörning runt 60kmh är rent livsfarligt utan dsc ikopplad
Något är fel dock. Kör rätt ofta en rwd bil med 335 bak. Maskin är extremt kraftig. 1k nm och över 680 hk. Den kan "rycka till" lite obehagligt när man stämplar fullt i 80 km/h men spinner gör den aldrig.

Du får nog ta en koll överlag. Även om antispinn är urkopplad så borde den inte bete sig så. Det är ju inget monster direkt. Må vara en smula småpigg.
Anledningen till att jag ska ha nya däck är också för att dom har väll bara 4mm kvar ungefär, så ja tänkte passa på å köpa något riktigt bra, om min är en 1hundradel snabbare än än m5 e60 upp till hundra så är den mer än lite småpigg hehe


1 661 Inlägg
12 april 2017
#13
Den väger ju också 3-400 kilo mindre.
Med mindre än ett år gamla däck och 4 mm kvar så säger det lite om din körstil. Jag tror fortfarande att du har en aggressiv körning. Inget fel i det dock, men kör man så bör man också förstå konskekvenserna av det.

Körde ett tag en E36 B8 Alpina med runt 400hk. Originalmått på däcken och det var inga problem att köra, oavsett om man stämplade på.

Meeeeen....kör förbi en däckverkstad och köp ett par nya bakdäck så ser du ju om det blir någon skillnad.

89 Inlägg
12 april 2017
Trådstartare
#14
CC72 skrev:
Den väger ju också 3-400 kilo mindre.
Med mindre än ett år gamla däck och 4 mm kvar så säger det lite om din körstil. Jag tror fortfarande att du har en aggressiv körning. Inget fel i det dock, men kör man så bör man också förstå konskekvenserna av det.

Körde ett tag en E36 B8 Alpina med runt 400hk. Originalmått på däcken och det var inga problem att köra, oavsett om man stämplade på.

Meeeeen....kör förbi en däckverkstad och köp ett par nya bakdäck så ser du ju om det blir någon skillnad.
Ja det ska jag ta och köra, tillägger att jag ägt bilen i en månad å kört 100mil



Sök