Hjälp med ram till hotrod

GumbaldeCustom
14 april 2017 · 9 Inlägg

Jag vill ha tips och idéer angående hur man bäst bygger en ram till en hot rod. Vill inte ha ramskenor då jag inte skall använda någon plastkaross utan en kaross i plåt. Karossen är ett skogsvrak med den rätta patinan som endast skall bubblas ut lite. Taket som är ett stort hål i kommer att kapas ut snyggt och ett cabliknande tyg kommer att fästas i skenor för att kunna öppnas upp. Som på VW med soltak.

Kan man använda en liknande konstruktion som på Super Seven men med rör av grövre dimension och i så fall vilka? Hela ramen borde väl inte heller behöva samma dimension som tex förstärkningar för att fästa karossen.

Får man bygga egna bärarmar eller skall jag ta från någon bil och i så fall vilken? Motor blir Cheva 305 med TH700låda. Bakaxel blir från Chevrolet van, vilken sorts upphängning vet jag inte.

Men som sagt. Vilka dimensioner på rör?
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223455/223455-95ffabe4d5bae357891db798ce7671ea.jpg

Senast redigerat av GumbaldeCustom (14 april 2017)

torsen
16 april 2017 · 7 324 Inlägg

Jag föreslår att du tar dig tid och tittar på stegramarna hos Land Rover, Patrol, LandCruiser, Mercedes G-Wagen, Suzuki Jimny, Jeep m fl amerikanska rambyggen så får du ett hum om hur du bör dimensionera ramen.
Som axelupphängningar anser jag du bör titta närmare på de smidda "skiftnycklarna" hos hos ovan nämnda bilar exkl de amerikanska "plåtupphängningarna".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang