Plastidipp (och biltemas alternativ) på fälgar, hållbarhet?

Mr_B
12 april 2017 · 330 Inlägg

Jag funderar på vad man ska räkna med för utseende efter att man krängt på gummin på en uppsättning nymålade fälgar. Håller "dippen" för det arbetet, eller ska man kränga på däcken, måla, och sen pumpa dem, för att minimera risken för skador?

All erfarenhet i frågan mottages tacksamt.
B!

caromania Forummoderator
12 april 2017 · 9 296 Inlägg

Mr_B skrev:
Jag funderar på vad man ska räkna med för utseende efter att man krängt på gummin på en uppsättning nymålade fälgar. Håller "dippen" för det arbetet, eller ska man kränga på däcken, måla, och sen pumpa dem, för att minimera risken för skador?

All erfarenhet i frågan mottages tacksamt.
B!

Biltema är Biltema. Billigt. Ibland blir det jävligt bra. Ibland blir det kasst. Testa i år, tvätta av om det skiter sig och gå rakryggad nästa år, det är mitt tips.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mr_B
13 april 2017 · 330 Inlägg

Fast rimligtvis måste någon redan ha provat med Plastidip, och kan ha en åsikt om hur det tål verkligheten.

zemet
13 april 2017 · 4 041 Inlägg

Mr_B skrev:
Fast rimligtvis måste någon redan ha provat med Plastidip, och kan ha en åsikt om hur det tål verkligheten.

Jag hade plastidippade R fälgar, det blev skav så det lossa lite i kanterna när man körde krängningsmaskinen. Det var också ganska lätt att riva loss lite dipp runt bulthålen om man inte var försiktig.

Kräng på däcken först, måla sen är mitt tips. Jag tror inte det borde påverka balanseringen direkt om du dippar men det kan vara något att ha i bakhuvet iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
gutfucker Norrlänning
13 april 2017 · 643 Inlägg

Jag dippade nyss mina fälgar, så efter sommaren kan du få svar från mig wink

Tobzter
13 april 2017 · 3 145 Inlägg

Biltemas gummifärg håller samma kvalitet som orginalet tycker jag har det på grillen + lite andra detaljer. Sitter kvar bra efter hela vintern

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
vossie
13 april 2017 · 43 Inlägg

kört biltemas på både fälgar å huv, sitter bra och är lätt å få bort! Men ska du ha något annat än svart kommer du behöva tvätta fälgarna konstant!! Annars sätter sig bromsdammet i dippen och e helt omöjligt att få rent igen... Testade vita fälgar, såg bra ut första dagen typ

Klicka in på mitt Amazon Turbo projekt! https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316862
AdamDahlstrom Fotograf
14 april 2017 · 155 Inlägg

Har Biltemas gummifärg på fronten på min bil, och den har hållit hela förra sommaren samt hela denna vintern så jag tycker den har funkat kanon!

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
Mr_B
16 april 2017 · 330 Inlägg

zemet skrev:
Kräng på däcken först, måla sen är mitt tips. Jag tror inte det borde påverka balanseringen direkt om du dippar men det kan vara något att ha i bakhuvet iaf.

Det kommer garanterat påverka balanseringen, men om det är mycket nog för att märkas, vete fan.
Det handlar om mina vinterfälgar, så det blir nog blästrat med glas i sommar, kränger på däcken, målar med dip, och pumpar så däcket sätter sig efter det. Sist av allt, balansering.
Jag har viss fördel av att ha tillgång till egen däckverkstad. Jag tar hela dagen på mig, långsammaste servicen i stan, men eftersom den enda kunden är jag, så spelar det inte så stor roll...

vossie skrev:
Men ska du ha något annat än svart kommer du behöva tvätta fälgarna konstant!! Annars sätter sig bromsdammet i dippen och e helt omöjligt att få rent igen... Testade vita fälgar, såg bra ut första dagen typ

Jag har en rödmetallic färgad Mitsubishi, tanken var att ge den gul & svarta fälgar. Mycket eftersom fälgarna har sett en hel del trottoarkanter på nära håll. Tidigare ägare har inte varit hemskt snälla mot hjulen, om jag säger så. Hur som helst, tanken var att måla "utsidan" gul, och "insidan" svart. Jag skulle svära på att det är samma som den här:
http://rejsa.nu/im/user/20876/2015-01-24-12-25-30_image.jpg

Eftersom det är ont om bra kanter att använda som linjer, så tänkte jag allt från ekrarnas "bakkant" och utåt gult, och allt innanför det, svart. Mycket just för att jag misstänker att varmt damm från bromsarna gärna sätter sig djupt i dip'en, och är det då svart "i" hjulet så kanske utseendet tål det bättre i längden.
Gult verkar inte så många tillverkare göra, så det får nog bli original plastidip där. Svart, blir det Biltemas.

Bara att hoppas det blir vettigt. Första etappen, blästring, eventuellt svetsa småskador för att snygga till kanterna. Trist man inte kan rikta dem med, men det har jag helt enkelt inte utrustning till. Kommer få lämna bort dem för glasblästring, men jag känner ingen på fälgfixarna som kan tänka sig att rikta dem, utan att måla och greja. Och hela deras behandling är för dyr för mig, då är det bättre att köpa vettiga fälgar.
B!

M5
16 april 2017 · 24 Inlägg

Har använt julas motsvarighet på plastidip då jag inte gillar munstycket på biltemas dipp, Skulle även säga att dippen döljer en del av småskador på fälgar.
Dippen håller för mycket enligt mig, starka medel löser dock upp dippen.

Mr_B
17 april 2017 · 330 Inlägg

Hos Jula verkar det dock vara en utgående vara, de har bara blå tillgänglig, och då till 66% av ursprungspriset, ungefär. Så vill man ha blå, för en hundring, är det absolut ett alternativ.
B!

Dentar
17 april 2017 · 131 Inlägg

Jag har kört både mekonomen & biltemas, där tycker jag biltemas vinner i kvalite, suttit på min grill i 3 år (drog på ett extra lager för 1 år sen för att fräsha upp) samt haft det på mina fälgar i 3 år, däckkrängningsmaskin skadade min dipp så jag föreslår du  sprayar när däcken är bytt. viktigaste är att det är varmt när du gör det (20grader och uppåt i princip) kallare ger en grumligare yta, bärm gärna burken lite i ett vattenbad innan applicering, gjorde underverk för mig!

Sjostenen
17 april 2017 · 98 Inlägg

Tja! Lackade nyligen mina fälgar på TT:n med svart "gummifärg" från biltema. Blev riktigt bra resultat så det är väl bara vänta o se hur det håller sig! Men verkar bra så den kan jag rekommendera:)

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Mr_B
19 april 2017 · 330 Inlägg

Dentar skrev:
Jag har kört både mekonomen & biltemas, där tycker jag biltemas vinner i kvalite, suttit på min grill i 3 år (drog på ett extra lager för 1 år sen för att fräsha upp) samt haft det på mina fälgar i 3 år, däckkrängningsmaskin skadade min dipp så jag föreslår du  sprayar när däcken är bytt.

Kanon med mer erfarenheter gällande just av och påkrängning. Tack för ditt bidrag.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang