Köpråd till Mazda rx-8

Rrile
29 april 2017 · 4 Inlägg

Jag funderar på att köpa Mazda rx-8 och efter en del research. Så har jag förstått är att. De flesta "Kända" felen/nackdelar är i själva verket ganska uppblåsta av folk som inte äger en rx-8. Som jag har förstått så länga de är väl omhändertagna och servade har de inge större problem. Och det där med apex seal magisk ska gå sönder efter 13k mil är bara en myt. Speciellt då deras portar har bytt design för att minska slitage och längre liv än de tidigare wankelmotorerna.
Men skulle vara väldigt tacksam, om det är någon som har personlig erfarenhet om hur bra de går?

Sen skulle de vara intressant att veta vanliga fel och vad att se upp för?  Och om de är har överdrivet komplex elektroniskt.  (Då jag har som en ordande som följer mina bilars el)  :'D

Mvh Krrile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 april 2017 · 17 380 Inlägg

Jag har bara kört en sådan en gång. Men vågar nog påstå att de håller ihop bra. Däremot kan du räkna med att den slickar i sig 1.6 liter/mil. Inget konstigt alls. Men underbara maskiner är det. Så länge man inte övervarvar då...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rrile
29 april 2017 · 4 Inlägg

Yes, de gillar sopa..

TurbOla Reservdansk
30 april 2017 · 6 271 Inlägg

Hua, jag som tyckte min 5,7 liters V8a var hyfsat törstig på ca 1,05l/milen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2017 · 7 218 Inlägg

En rx-8 är riktigt kul smile Dock så är det enligt mig på tok för klent med effekt, där skulle behövas 100 hästar till. Angående förbrukning så kör man den med enkelhet på 1,2 blandat, kör du på 1,6 så kör du som en vettvilling och absolut inte lagligt, vilket vi vet att alla gör här inne.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang