Högt ljud vid vänster framhjul när jag kör över gupp, kanter, etc

Username1984
13 maj 2017 · 48 Inlägg

Jag har en Peugeot 307 halvkombi från 2004. Har ägt den i drygt 3 år.

Förra sommaren märkte jag ett ljud vid vänster framhjul när jag körde över farthinder. Framförallt när jag körde ner från hindret. Ett högt ljud. Donk säger det liksom. Ett enda snabbt ljud och sen ingenting.

Frågat verkstan som kollat men inget hittar. Dom säger det kan vara stötdämparna, men säger inget om skicket på dom. Kan man inte se om dom behöver bytas? Känns inte som man vill byta bara för att kolla om det är dom liksom och så kvarstår ljudet ändå sen kanske.

Nåväl, i vinter har det varit lite bättre. Hört ljudet nån enstaka gång när jag kört över farthinder i lite för hög fart. Men så kom sommardäcken på igen och ta mig tusan så är ljudet värre än nånsin nu igen. Så det blir alltså värre med sommardäcken på.

Vad kan detta vara?

Senast redigerat av Peugeot307 (18 maj 2017)

Evildan
13 maj 2017 ·

Min första tanke är att det är fjäderbenslagringen som är glapp. Den sitter högst upp och förbinder stötdämpare med bilen. I motorutrymme har du som två runda brickor rakt över framhjulen med två eller tre muttrar och en svart gummiplupp i mitten, det är fjäderbenslagringen.
Prova att stå still med bilen och vrid fullt höger och sedan vänster, knakar det då är det förmodligen någon av dom och/eller en brusten fjäder.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Annars kan besiktningen vara till hjälp..
Dom kör ju och kollar där framme på bussningar ändå..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2017 · 13 669 Inlägg

när du skriver höga ljud hur är ljudet   skrikigt eller klonkande?

om det är dämparen så är det bara att handla en ny på skroten  byter man plätt lätt    bytte på min systers bil när fjädern gått av tog nog inte mer än 10minuter  det är typ 5skruv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Username1984
14 maj 2017 · 48 Inlägg

Growe skrev:
när du skriver höga ljud hur är ljudet   skrikigt eller klonkande?

Ett snabbt ljud. Klonk kan väl beskriva det bra. Donk skrev jag.

Username1984
14 maj 2017 · 48 Inlägg

Evildan skrev:
Min första tanke är att det är fjäderbenslagringen som är glapp.
.../...
Prova att stå still med bilen och vrid fullt höger och sedan vänster, knakar det då är det förmodligen någon av dom och/eller en brusten fjäder.

Jag får prova detta imorgon. Mår inte bra idag och får stanna inomhus. Garaget ligger en bit bort. Återkommer när jag testat.

Senast redigerat av Peugeot307 (14 maj 2017)

Username1984
14 maj 2017 · 48 Inlägg

oljan skrev:
Annars kan besiktningen vara till hjälp..
Dom kör ju och kollar där framme på bussningar ändå..

Jag har för mig att jag nämnde det vid förra besiktningen. Men det är dags igen här nu inom en månad så jag ska fråga igen om jag inte löser det innan dess.

Username1984
15 maj 2017 · 48 Inlägg

Evildan skrev:
Min första tanke är att det är fjäderbenslagringen som är glapp. Den sitter högst upp och förbinder stötdämpare med bilen. I motorutrymme har du som två runda brickor rakt över framhjulen med två eller tre muttrar och en svart gummiplupp i mitten, det är fjäderbenslagringen.
Prova att stå still med bilen och vrid fullt höger och sedan vänster, knakar det då är det förmodligen någon av dom och/eller en brusten fjäder.

Nu har jag varit ute och kollat. Det är helt ljudlöst när jag vrider ratten. Jag vred tre gånger åt vardera håll, men det hände inget ovanligt.

Några tankar vad det kan vara då i stället?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang