Ev. byte till grenrör och annan topp; vad säger besiktningen?

Ainok
22 maj 2017 · 439 Inlägg

Hej!

Jag har en Volvo 744 från 1989.
B230F och M47.

Har tänkte skrämma liv i den över semestern enligt följande recept;

531 topp. Jag tänkte polera insugskanalerna, putsa ner gjutflänsar och matchporta avgassidan så den passar grenröret

VX3-Kam

Extraktor

2,5 tum avgas

Ställbar bränsletrycks regulator. Med dom sakerna jag kommer köra med har jag hört att en ökning på 0,5 bar borde bli lagom. Det får man nog leka lite med.

M90 låda med nytt kopplingspaket.

Hursomhelst undrar jag om man tar sig igenom besiktningen med extraktor, grövre avgassystem och utbytt topp.  Växellådan?

Mvh
Henrik

Senast redigerat av Ainok (22 maj 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Mack Forum- och sitemoderator
22 maj 2017 · 26 174 Inlägg

Som i alla andra "går min bil igenom besiktningen med dessa saker-trådar" svarar jag; kanske - kanske inte.

De flesta besiktningsmän tittar inte vilken topp man har monterad. De ser i de flesta fall ganska lika ut.
Alla har dessutom inte koll på vilken som ska vara monterad från fabrik. Vet de ens?

Kamaxeln ser de ju inte heller vilken som är monterad.

Avgassystemet med extraktor kan förstås ställa till det. Här är det helt upp till vilken besiktningsman du får.

Är väl inte olagligt att byta upp sig i växellåda?

Summa summarum: är alla värden okej efter allt pillande och besiktningsmannen är på bra humör: den kanske går igenom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Ainok
22 maj 2017 · 439 Inlägg

Mack skrev:
Som i alla andra "går min bil igenom besiktningen med dessa saker-trådar" svarar jag; kanske - kanske inte.

De flesta besiktningsmän tittar inte vilken topp man har monterad. De ser i de flesta fall ganska lika ut.
Alla har dessutom inte koll på vilken som ska vara monterad från fabrik. Vet de ens?

Kamaxeln ser de ju inte heller vilken som är monterad.

Avgassystemet med extraktor kan förstås ställa till det. Här är det helt upp till vilken besiktningsman du får.

Är väl inte olagligt att byta upp sig i växellåda?

Summa summarum: är alla värden okej efter allt pillande och besiktningsmannen är på bra humör: den kanske går igenom.

Extraktorgrenröret och toppen är väl det enda som syns, eller jag vet inte, "531" är ju ingjutet under grenröret, så det krävs väl en volvonörd för att se det.

Jag är mest orolig för Extraktorgrenröret då det verkligen sticker ut.

Växellådan tror jag inte heller man får byta egentligen då den anses påverka avgasprover. Om kag tolkar sfros bok rätt.

Jag får väl helt enkelt sätta på värmesköldar på grenröret och hoppas att dom inte bryr sig i växellådan.

Kan dom ens styrka att jag inte har haft m90 från fabrik?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Mack Forum- och sitemoderator
22 maj 2017 · 26 174 Inlägg

Ainok skrev:

Mack skrev:
Som i alla andra "går min bil igenom besiktningen med dessa saker-trådar" svarar jag; kanske - kanske inte.

De flesta besiktningsmän tittar inte vilken topp man har monterad. De ser i de flesta fall ganska lika ut.
Alla har dessutom inte koll på vilken som ska vara monterad från fabrik. Vet de ens?

Kamaxeln ser de ju inte heller vilken som är monterad.

Avgassystemet med extraktor kan förstås ställa till det. Här är det helt upp till vilken besiktningsman du får.

Är väl inte olagligt att byta upp sig i växellåda?

Summa summarum: är alla värden okej efter allt pillande och besiktningsmannen är på bra humör: den kanske går igenom.

Extraktorgrenröret och toppen är väl det enda som syns, eller jag vet inte, "531" är ju ingjutet under grenröret, så det krävs väl en volvonörd för att se det.

Jag är mest orolig för Extraktorgrenröret då det verkligen sticker ut.

Växellådan tror jag inte heller man får byta egentligen då den anses påverka avgasprover. Om kag tolkar sfros bok rätt.

Jag får väl helt enkelt sätta på värmesköldar på grenröret och hoppas att dom inte bryr sig i växellådan.

Kan dom ens styrka att jag inte har haft m90 från fabrik?

Extraktorgrenröret är i alla fall det jag hade varit mest orolig för.
Men som sagt, vissa överser det, andra gör det inte.

Växellådan likaså. Torde inte vara något problem men man kan ju förstås ha otur också.
Osäker på hur reglerna ser ut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
caromania Forummoderator
22 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Extraktorgrenröret i sig är nog inga problem förutom att det eventuellt kan ställa till det med avgasvärdena. Sitter det lambdasonder i grenröret? Jag har besiktigat nyare bil med extraktor utan minsta bekymmer, tror inte det handlat om tur, utan att det helt enkelt inte är ändring stor nog att påverka någotr. (Förutom just avgasvärden.)
Är det 4,5% på en 89a?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ainok
22 maj 2017 · 439 Inlägg

caromania skrev:
Extraktorgrenröret i sig är nog inga problem förutom att det eventuellt kan ställa till det med avgasvärdena. Sitter det lambdasonder i grenröret? Jag har besiktigat nyare bil med extraktor utan minsta bekymmer, tror inte det handlat om tur, utan att det helt enkelt inte är ändring stor nog att påverka någotr. (Förutom just avgasvärden.)
Är det 4,5% på en 89a?

Jag vet faktiskt inte vart lambdasonden sitter på Volvon, men jag hade en 240 förut med likadan motor och på den satt lambdasonden alldeles vid (eller kanske på) katalysatorn.

Bra tanke. Får kika på det där.

Jag får kanske se till att besikta på en fredag eftermiddag .... 8)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang