Höga avgasvärden med extraktor mm - Vw Golf GTi 16v

OscarRullarGolf
30 maj 2017 · 27 Inlägg

Hej!

Har lite frågor och funderingar över min mk2 gti 16v. Har lite problem med höga avgasvärden och skulle behöva ha lite tips från en som kan dessa motorer in och utantill, bilen är trimmad med annan kam, extraktor osv.

Bilen går som ett skott när den är varm men när den är kall/nystartad så går den lite ryckigt. Hur som helst fick jag nedslag på CO-halt 3,22 (0,30) Över 2000/1min. Den hade 0,08 (0,50) på tomgång. Samt nedslag på Lambda 0,95 (0,97-1,03). Det som står i parantes är godkänt, värdena före är de jag hade på bilen.

Har det med kammen att göra? Massa gjort på bilen kan bifoga bilder och mer info på det som är gjort om så önskas.

Vet ej om det är rätt tråd, isåfall får moderator gärna flytta tråden åt mig.

Tack på förhand

Mvh Oscar

Flyttad tråd och rubriken ändrad.

Med vänlig hälsning mod.

Dr_No
31 maj 2017 · 549 Inlägg

OscarRullarGolf skrev:
Hej!

Har lite frågor och funderingar över min mk2 gti 16v. Har lite problem med höga avgasvärden och skulle behöva ha lite tips från en som kan dessa motorer in och utantill, bilen är trimmad med annan kam, extraktor osv.

Bilen går som ett skott när den är varm men när den är kall/nystartad så går den lite ryckigt. Hur som helst fick jag nedslag på CO-halt 3,22 (0,30) Över 2000/1min. Den hade 0,08 (0,50) på tomgång. Samt nedslag på Lambda 0,95 (0,97-1,03). Det som står i parantes är godkänt, värdena före är de jag hade på bilen.

Har det med kammen att göra? Massa gjort på bilen kan bifoga bilder och mer info på det som är gjort om så önskas.

Vet ej om det är rätt tråd, isåfall får moderator gärna flytta tråden åt mig.

Tack på förhand

Mvh Oscar

Flyttad tråd och rubriken ändrad.

Med vänlig hälsning mod.

Vilken årsmodell är det på bilen? Jag antar att den har katalysator med dessa snåla tillåtna värden.
Kontrollera om du har något läckage i avgassystemet eller i insuget detta påverkar lamda värdet.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
caromania Forummoderator
31 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Sitter det lambdasond i ett primärrör? Ett fel som drabbar Hondabilar är att vissa extraktorrör har lambdasonden i fel rör och läser fel avgaspuls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
OscarRullarGolf
2 juni 2017 · 27 Inlägg

Hej! Tack för svaren, mycket riktigt sitter det en katalysator på bilen. Samt en lambdasond. Bilen har gått ryckigt på senaste tiden, framför allt på ettans och tvåans växel. Typ vid start, eller vid rödljus, stoppskyltar osv you name it eller vid kraftiga gaspådrag, bilen har även spottat ut bensin ur avgasröret och det har kommit svart rök ur avgassystemet.

Googlade upp symptomen på trasig lambdasond och kände mig hur träffad som helst, köpte en ny och bytte denna och bilen gick hur bra som helst, den tidigare lambdasonden var helt becksvart! eller jaa.. vid provkörning med nya lambdasonden så gick bilen lite ryckigt i början, men inte alls som den gjorde innan då den bokstavligen hackade sig fram! Hur som helst tog jag den på en provtur runt kvarteret och upplevde inte alls problemen med ryckig gång. Den verkar inte heller ryka svart eller spotta ut bensin från avgasröret längre :-D

Ska vi tro att det var lambdasonden som orsakade dessa värden med tanke på symptomen som jag hade?

Det som oroar mig är att det luktade prutt från katalysatorn efter lambdabytet, men då hade inte katalysatorn kommit upp i full temperatur heller, så det kanske är fullt normalt?

Mvh Oscar

Utmarks-Loke
2 juni 2017 · 5 836 Inlägg

Du bör nog ta ut bilen på en lite längre och hårdare tur innan du besiktar igen, så avgassystem och katalysator verkligen får bränna rent

Dr_No
2 juni 2017 · 549 Inlägg

Katalysatorn tar inte bort CO. Om du inte fick nedslag på HC så är den säkert hel. Låter som om du hittat felet, trasig lamdasond ger fel signal till ECU:n och då vet den inte hur mycket bränsle den skall spruta in i motorn.

Bara att åka till besiktningen och prova eller åka till en verkstad och få avgasvärdena uppmätta.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang