Flampunkt motorolja

totte1015
24 juni 2017 · 463 Inlägg

En liten "kul" fråga jag tänkte höra om bara,

Körde igår 1.9mil utan oljelock (10/10 idiotiskt att glömma sätta på oljelocket jag vet)
Hela vägen var i princip 100km/h och när jag väl sakta in kände jag bränd lukt, så fort jag stanna och öppnade motorn var det ju såklart olja över HELA motorrummet, och det rök som faaaaan från grenröret.

Fick göra en redig polacklösning för att ta mig hemåt och hitta oljelocket igen, hittade det där jag trodde, så det löste ju sig så.

Men det jag är lite nyfiken är, var det nära att det hade blivit motorbrand? Grenröret är ju ganska jädra varmt, och så som det rykte, fyfaaan alltså.

Roligt att höra egna erfarenheter/fakta om vad som hade kunnat hända, hur jag skulle ha gjort om det hade börjat brinna

caromania Forummoderator
24 juni 2017 · 9 296 Inlägg

totte1015 skrev:
En liten "kul" fråga jag tänkte höra om bara,

Körde igår 1.9mil utan oljelock (10/10 idiotiskt att glömma sätta på oljelocket jag vet)
Hela vägen var i princip 100km/h och när jag väl sakta in kände jag bränd lukt, så fort jag stanna och öppnade motorn var det ju såklart olja över HELA motorrummet, och det rök som faaaaan från grenröret.

Fick göra en redig polacklösning för att ta mig hemåt och hitta oljelocket igen, hittade det där jag trodde, så det löste ju sig så.

Men det jag är lite nyfiken är, var det nära att det hade blivit motorbrand? Grenröret är ju ganska jädra varmt, och så som det rykte, fyfaaan alltså.

Roligt att höra egna erfarenheter/fakta om vad som hade kunnat hända, hur jag skulle ha gjort om det hade börjat brinna

Jag har gjort samma sak med en Nissan Cherry från 1983 för ca 25 år sedan. Trevlig bil som luktade godis då den kördes av en 19 årig tjej som jag minns var jävligt snygg. Det var helt fel sätt att impa på henne kan jag säga, att lämna tillbaka bilen i samma skick som du beskrev ovan. Men den brann inte heller. (Obs, jag fick alltså inte ligga för den som kände att det blev en cliff hanger.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
24 juni 2017 · 10 388 Inlägg

totte1015 skrev:
En liten "kul" fråga jag tänkte höra om bara,

Körde igår 1.9mil utan oljelock (10/10 idiotiskt att glömma sätta på oljelocket jag vet)
Hela vägen var i princip 100km/h och när jag väl sakta in kände jag bränd lukt, så fort jag stanna och öppnade motorn var det ju såklart olja över HELA motorrummet, och det rök som faaaaan från grenröret.

Fick göra en redig polacklösning för att ta mig hemåt och hitta oljelocket igen, hittade det där jag trodde, så det löste ju sig så.

Men det jag är lite nyfiken är, var det nära att det hade blivit motorbrand? Grenröret är ju ganska jädra varmt, och så som det rykte, fyfaaan alltså.

Roligt att höra egna erfarenheter/fakta om vad som hade kunnat hända, hur jag skulle ha gjort om det hade börjat brinna

Det är lite beroende på motoroljan i sig, men, flampunkten för motorolja ligger ganska vanligen vid 200-250c.

Flampunkten i sig är egentligen inte superintressant. Det är ju bara temperaturen då, i detta fall, motoroljan avger så pass mycket brännbara gaser att de när dessa blandas med syret, -kan- börja brinna (ja eller för all del; explodera), inte då det per automatik gör det. Tändtemperaturen däremot är intressant. Det är alltså den temp som behövs för självantändning. I detta fall hur varm ytan (grenröret ex.vis) behöver vara för att tända blandningen av oljans gas och syret. Den i sin tur är vanligtvis långt högre än vad flampunkten är. Vill man kan man givetvis även blanda in termisk tändpunkt, det är i sin tur när ingen låga (eller gnista alls) behövs för att något ska självantända. För bensin ska omgivningstemperaturen vara runt 400c. Bensinens flampunkt däremot ligger redan vid -40c (ja...minus). Nästa "problem" (om man så vill) är att har du en flampunkt som är högre än omgivningstemperaturen (motorrummet i sig håller ju ex.vis inte 250c), så måste man antingen ha en gnista (eller låga) eller finfördela det/gaserna (via ex.vis ett munstycke) så att du får en optimal blandning mellan den antändbara gasen och syret. I det senare fallet behövs inte (alltid) en låga eller gnista.

Med detta då inte sagt att det inte händer, för det gör det. Men, det ska till en hel del för att få till, i brist på mer passande uttryck, bra förhållande, för det hela.

Senast redigerat av it_mutt (24 juni 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MickeEng
24 juni 2017 · 476 Inlägg

Lite information

http://www.hsta.se/pdf/motorolja.pdf

Så vid 215 grader börjar denna olja avge brännbara gaser, men det måste till någon sorts gnista, låga för att den ska antändas.

Senast redigerat av MickeEng (24 juni 2017)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
totte1015
24 juni 2017 · 463 Inlägg

caromania skrev:

totte1015 skrev:
En liten "kul" fråga jag tänkte höra om bara,

Körde igår 1.9mil utan oljelock (10/10 idiotiskt att glömma sätta på oljelocket jag vet)
Hela vägen var i princip 100km/h och när jag väl sakta in kände jag bränd lukt, så fort jag stanna och öppnade motorn var det ju såklart olja över HELA motorrummet, och det rök som faaaaan från grenröret.

Fick göra en redig polacklösning för att ta mig hemåt och hitta oljelocket igen, hittade det där jag trodde, så det löste ju sig så.

Men det jag är lite nyfiken är, var det nära att det hade blivit motorbrand? Grenröret är ju ganska jädra varmt, och så som det rykte, fyfaaan alltså.

Roligt att höra egna erfarenheter/fakta om vad som hade kunnat hända, hur jag skulle ha gjort om det hade börjat brinna

Jag har gjort samma sak med en Nissan Cherry från 1983 för ca 25 år sedan. Trevlig bil som luktade godis då den kördes av en 19 årig tjej som jag minns var jävligt snygg. Det var helt fel sätt att impa på henne kan jag säga, att lämna tillbaka bilen i samma skick som du beskrev ovan. Men den brann inte heller. (Obs, jag fick alltså inte ligga för den som kände att det blev en cliff hanger.)

Min lösning när jag väl fick hem bilen var att byta bil och sedan hämta henne wink

(cliffN: Fick ligga)

Senast redigerat av totte1015 (24 juni 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang