Behandla ytrostig skuff?

Cargo1980
7 oktober 2017 · 245 Inlägg

Halloj!

Tänkte höra med er vad ni rekommenderar. Har en olds 65-a relativt rostfri, eller ganska mkt rostfri måste jag ändå säga utifrån åldern. Problemet är att tidigare ägare säkerligen legat mycket på "raggen" med den, det vill säga inte tagit hand om den fullt ut och bara kört.

När det regnar så läcker det ner i skuffen. Där har han lagt en tygfilt och under den en presenning med syfte att skydda mot vattnet. Under presenningen finns som sagt... vatten. Detta har skapat en del ytrost och på ett ställe ett mindre rosthåll.

Har nu plockat bort allt och sugit/torkat upp allt vatten. Hur går jag metodiskt tillväga. Antar att jag börjar med att slipa bort all rost? Spackla? Vad rekommenderar ni?

Som sagt, detta är på sidan av min flickvän min nya älskling. Den går så sjukt fint maskinellt och jag vill ge den all kärlek jag kan :-)

Se bilden i länken nedan, OBS torktrasan ligger kvar :-)

http://www.forumbilder.com/image/wO2

Senast redigerat av Veteranfredrik (7 oktober 2017)

Utmarks-Loke
7 oktober 2017 · 5 840 Inlägg

Ta bort rosten och måla på rostskyddsfärg. Byt list till luckan eller var nu vattnet läcker in

Cargo1980
7 oktober 2017 · 245 Inlägg

Slipa bort rosten då? Smidigast där?

Svarte_Orm skrev:
Ta bort rosten och måla på rostskyddsfärg. Byt list till luckan eller var nu vattnet läcker in

fakeso
7 oktober 2017 · 218 Inlägg

Veteranfredrik skrev:
Slipa bort rosten då? Smidigast där?

Svarte_Orm skrev:
Ta bort rosten och måla på rostskyddsfärg. Byt list till luckan eller var nu vattnet läcker in

Hade varit kul att testa med att täta golvet och hälla i citronsyra. Kolla gärna min projekttråd om URquattro motorn.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321749

Senast redigerat av fakeso (7 oktober 2017)

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Cargo1980
7 oktober 2017 · 245 Inlägg

fakeso skrev:

Veteranfredrik skrev:
Slipa bort rosten då? Smidigast där?

Svarte_Orm skrev:
Ta bort rosten och måla på rostskyddsfärg. Byt list till luckan eller var nu vattnet läcker in

Hade varit kul att testa med att täta golvet och hälla i citronsyra. Kolla gärna min projekttråd om URquattro motorn.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321749

Har kört med citronsyra på mina mopedmotorer och dess avgassystem och den funkar förvånansvärt bra, men skuffen är kanske bäst att ytslipa?

fakeso
7 oktober 2017 · 218 Inlägg

Veteranfredrik skrev:

fakeso skrev:

Veteranfredrik skrev:
Slipa bort rosten då? Smidigast där?


Hade varit kul att testa med att täta golvet och hälla i citronsyra. Kolla gärna min projekttråd om URquattro motorn.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321749

Har kört med citronsyra på mina mopedmotorer och dess avgassystem och den funkar förvånansvärt bra, men skuffen är kanske bäst att ytslipa?

Ok, varför det?

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Cargo1980
8 oktober 2017 · 245 Inlägg

Vet inte om det är någon ide på så stor yta? Det lilla rosthålet spacklar jag igen med glasfiberspackel, eller finns det någon bättre lösning.

Henkix
8 oktober 2017 · 6 737 Inlägg

Veteranfredrik skrev:
Vet inte om det är någon ide på så stor yta? Det lilla rosthålet spacklar jag igen med glasfiberspackel, eller finns det någon bättre lösning.

En frisk bit plåt o svets är bättre än spackel tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Cargo1980
8 oktober 2017 · 245 Inlägg

Så här tänkte jag göra:

1: Slipa bort all rost, ink all ytrost.
2: Glasfiberspackel över det mindre hålet.
3: Slipa spacklet
4: Blåsa/torka bort damm
5: På med rostskyddsprimer.

Nått jag bör tänka på?

Cargo1980
8 oktober 2017 · 245 Inlägg

Henkix skrev:

Veteranfredrik skrev:
Vet inte om det är någon ide på så stor yta? Det lilla rosthålet spacklar jag igen med glasfiberspackel, eller finns det någon bättre lösning.

En frisk bit plåt o svets är bättre än spackel tongue

Det är så millimeterstort :-)

Senast redigerat av Veteranfredrik (8 oktober 2017)

Utmarks-Loke
8 oktober 2017 · 5 840 Inlägg

Det brukar vara tunn plåt runt där det rostat igenom. Jag skulle hellre svetsa i en plåtbit än att fuska med spackel. Men allt handlar förstås om hur rädd du är om bilen. Är det något du tänkt behålla eller skall den bara rulla ett år eller två till och sedan skrotas?

Cargo1980
8 oktober 2017 · 245 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det brukar vara tunn plåt runt där det rostat igenom. Jag skulle hellre svetsa i en plåtbit än att fuska med spackel. Men allt handlar förstås om hur rädd du är om bilen. Är det något du tänkt behålla eller skall den bara rulla ett år eller två till och sedan skrotas?

Nej, det är ju en klenod. Cutlass 65-a, matching numbers. Problemet är att jag inte har tillgång till svets. Kanske ska ta bort all ytrost och prima på, sen lack. Därefter låter jag hållet vara och svetsar det när jag fixat en svets.

Senast redigerat av Classicern (8 oktober 2017)

spillolja
8 oktober 2017 · 4 025 Inlägg

Eller på med Dinitrol ML tills hålet kan lagas seriöst

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cargo1980
8 oktober 2017 · 245 Inlägg

spillolja skrev:
Eller på med Dinitrol ML tills hålet kan lagas seriöst

Bra tanke :-)

Cargo1980
8 oktober 2017 · 245 Inlägg

spillolja skrev:
Eller på med Dinitrol ML tills hålet kan lagas seriöst

Vad tror du om Carosol förresten?

spillolja
8 oktober 2017 · 4 025 Inlägg

Classicern skrev:
Vad tror du om Carosol förresten?

såfall Carosol TO 3

dom flesta tunnflytande rostskydd kan använas , viktigt är att rostskyddet har en penetrerande verkan om rost redan finns

undvik Tectyl vilket ska vara marknadens sämsta rostskydd (hört från sjöfolk)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang