6580
Sök

Vanliga och förväntade fel på Audi S6 V10

3 Inlägg
28 oktober 2017
Trådstartare
Hej.
Nybliven medlem och tillika nybliven ägare till S6 V10 -08
Skulle vilja veta lite om vad för brister man kan förvänta sig. Har googlat massor men alla diskutioner slutar alltid med hur dyrt det är att äga och hur mycket den drar.
Jag skiter i vad den drar och vad den kostar i försäkring. Hade jag velat ha något billigare hade jag köpt en Micra. Hahaha
Jag skulle vilja ha lite objektiva svar om vad som kan förväntas av bilen och dess brister.
I övrigt är det en helt underbar bil.
// 2meter
Senast redigerat av 2meter (28 oktober 2017)

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
28 oktober 2017
om jag inte minns fel så hade de väl samma problem som övriga fsi motorer med att det byggdes upp sot på ovansidan av ventilerna

3 Inlägg
28 oktober 2017
Trådstartare
SportPilot skrev:
om jag inte minns fel så hade de väl samma problem som övriga fsi motorer med att det byggdes upp sot på ovansidan av ventilerna

Har förstått att det har mycket med hur man kör att göra oxå.

1 206 Inlägg
28 oktober 2017
2meter skrev:
SportPilot skrev:

Det är mer regel än undantag att man någon gång under bilens livslängd får rengöra FSI motorerna invändigt. I vissa fall måste det göras mer än en gång, beroende på hur bilen har körts och underhållits. Har din bil körts på oljeservice á 3000 mil så kan du räkna med att få göra renoveringen. Har man mekar-intresse och lyckas planera in mekandet en ledig helg så är det ett billigt problem. Överlåter man det till en betald mekaniker så upptäcker man hur snabbt tusenlappar kan springa iväg.

Annars tycker jag inte att man hör så fruktansvärt mycket problem om Audis V10. Kan också bero på att de är väldigt ovanliga, vilket kan öka det sentimentala värdet, men försvårar jakten på reservdelar. Dyra att köra och reparera, som sig bör med en V10 under locket. Kör och njut är mitt råd! Du äger en bil som många endast kan drömma om!

3 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
Cracksoup skrev:
2meter skrev:
SportPilot skrev:

Det är mer regel än undantag att man någon gång under bilens livslängd får rengöra FSI motorerna invändigt. I vissa fall måste det göras mer än en gång, beroende på hur bilen har körts och underhållits. Har din bil körts på oljeservice á 3000 mil så kan du räkna med att få göra renoveringen. Har man mekar-intresse och lyckas planera in mekandet en ledig helg så är det ett billigt problem. Överlåter man det till en betald mekaniker så upptäcker man hur snabbt tusenlappar kan springa iväg.

Annars tycker jag inte att man hör så fruktansvärt mycket problem om Audis V10. Kan också bero på att de är väldigt ovanliga, vilket kan öka det sentimentala värdet, men försvårar jakten på reservdelar. Dyra att köra och reparera, som sig bör med en V10 under locket. Kör och njut är mitt råd! Du äger en bil som många endast kan drömma om!

Tack... Den är servad varje 1500 mil och är i bra skick. Men som du säger så beror det lite på hur den dessutom är körd.
Meka är inget problem och det blir till att gå igenom den va det lider.
Ja det finns ju inte en uppsjö av dessa och det är ju det som är lite roligt.
Tro mig jag njuter för fullt. 😄😁

Sök