Problem med 4WD - Haldex? Audi RS3

MEmilsson
28 oktober 2017 · 135 Inlägg

Hej!
Har en RS3, 8P (-2012). För ett par veckor sedan märkte jag att fyrhjulsdriften inte tar.
Har felsökt med VCDS, men är osäker på om felkoderna har med detta att göra.
Bilder på felkoderna: https://i.imgur.com/r3ws6ZI.jpg https://i.imgur.com/CuqxmkN.jpg

Haldexen svarar och värdena när vi kör rullande känns bra. Polaren tror att kopplingen i haldexen är slut som gör att bakhjulen inte driver när dom ska.
Har även läst i forumet att någon med liknande problem bytte filter och oljan i haldexen så fungerade det igen.

Någon med kunskap / erfarenheter som kan spekulera?

Tacksam för svar.

/Matte

Senast redigerat av MEmilsson (29 oktober 2017)

Audi R8 "Råttan" (2008)
Audi A6 2.0 TDI "Snowflake" (2013)
Soulman
28 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Du har felsökt med ”ODBC” vad det nu är för nåt, din logfil visar att du använder VCDS?
Har du provat radera felkoderna?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
MEmilsson
29 oktober 2017 · 135 Inlägg

Soulman skrev:
Du har felsökt med ”ODBC” vad det nu är för nåt, din logfil visar att du använder VCDS?
Har du provat radera felkoderna?

Haha, skrev fel. De har med databaser att göra.. Ja var nog lite trött när jag skrev texten ^^,
Yes, vi har nollat koderna men det hjälpte inte sad

Senast redigerat av MEmilsson (29 oktober 2017)

Audi R8 "Råttan" (2008)
Audi A6 2.0 TDI "Snowflake" (2013)
Myhran
29 oktober 2017 · 452 Inlägg

Kolla först att pumpen fungerar som den skall och även hur oljan ser ut! Haldexpopplingarna i sig är väldigt slitstarka så det tror jag är de sista som ger sig i den konstruktionen,

Soulman
29 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Precis, det finns reparationssatser till pumpen på Ebay om du vill meka själv. Åker du till finverkstaden så byter de hela klumpen och du åker därifrån 20tkr fattigare ungefär. Vill du utmana försäkringsbolaget och är jävligt påstridig ska de ta det på maskinskada och du betalar självrisk.

Senast redigerat av Soulman (29 oktober 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Meaganeowner
29 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Min Haldex Gen 1, har nu rullat 42 000 mil.

Har bytt olja och filter för 10 000 mil sedan.
Kolla specen för oljan.
För att göra det utan att riskera gå in smuts, så lossade jag bakänden och drog den bakåt ca 15 cm. Med drivaxlarna kvar, men med krossad kärran.

Skoda Octavia 05.

- Finns det tillräckligt med olja i Haldexen?

simlar
29 oktober 2017 · 5 525 Inlägg

Soulman skrev:
Precis, det finns reparationssatser till pumpen på Ebay om du vill meka själv. Åker du till finverkstaden så byter de hela klumpen och du åker därifrån 20tkr fattigare ungefär. Vill du utmana försäkringsbolaget och är jävligt påstridig ska de ta det på maskinskada och du betalar självrisk.

Hos märkesverkstad byter man ej hela klumpen såvida det inte är fel på hela klumpen, inte om det är en seriös verkstad iaf.


Byta haldexpump är fruktansvärt enkelt och oftast räcker det att bara rengöra pumpen och byta olja i haldexen när skiten inte funkar.
Serviceintervallet är 6000mil på haldexoljan, skulle dock rekommendera att även ta loss och rengöra pumpen vid varje oljebyte då silen i pumpen täpps igen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Soulman
29 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Jag utmanar dig i att nämna en vad du anser är seriös auktoriserad märkesverkstad för VAG bilar. Gärna i Stockholmsområdet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Richard-R
30 oktober 2017 · 340 Inlägg

inte! dinbil i hammarby sjöstad i allafall

Evildan
30 oktober 2017 ·

http://www.dinskitbil.se

Är det lite såhär?

Richard-R
30 oktober 2017 · 340 Inlägg

ja ett stort skämt som heter duga

Soulman
30 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Bra initiativ! Vill du utveckla sidan kan jag fylla på med en makalös berättelse om Din Bil i Akalla, Stockholm.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
30 oktober 2017 ·

Soulman skrev:
Bra initiativ! Vill du utveckla sidan kan jag fylla på med en makalös berättelse om Din Bil i Akalla, Stockholm.

Det är inte min sida, jag är för medveten om vissa saker att jag aldrig
1. Skulle leasa en bil.
2. Skulle välja en bil med DSG.
3. Skulle välja en VAG-produkt.
4. Skulle avvakta så länge som sidans skapare gjort.

caromania Forummoderator
30 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.dinskitbil.se

Är det lite såhär?

Fantastiskt! Intern-nät när det är som bäst!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
30 oktober 2017 · 1 354 Inlägg

Audi i södertälje är bra att ha och göra med, så länge du följt serviceplanen. Polarens föräldrar fick byta varenda packning i motorn på sin A3 1.8T och Audi södertälje tog faktiskt det på ren good-will fast att maskingarantin var över. Alltid fick jag ett bra bemötande (bortsett från plåtverkstaden där man verkligen insåg att dom ska stå bakom stängda dörrar och inte tala med kunder) DinBil som ligger vägg i vägg tänker jag dock säga är ett gäng sopor.

En f.d kollega hade sin passat på service där. När han fick tillbaka bilen läckte den olja, visade sig vara serviceteknikern som hade GLÖMT att dra åt oljepluggen lol Världsklass!

MEmilsson
30 oktober 2017 · 135 Inlägg

Myhran skrev:
Kolla först att pumpen fungerar som den skall och även hur oljan ser ut! Haldexpopplingarna i sig är väldigt slitstarka så det tror jag är de sista som ger sig i den konstruktionen,

Soulman skrev:
Precis, det finns reparationssatser till pumpen på Ebay om du vill meka själv. Åker du till finverkstaden så byter de hela klumpen och du åker därifrån 20tkr fattigare ungefär. Vill du utmana försäkringsbolaget och är jävligt påstridig ska de ta det på maskinskada och du betalar självrisk.

Yes, jag har en kille som äger en verkstad i Huddinge som ska byta detta. Beställer olja och filter från MECA. Har hört att man bör byta oljan vart 3000 mil.. Sen är det 485 hk i min RS3, så den kanske kräver lite mer service än vanliga RS3or. Vad vet jag...

/M

Audi R8 "Råttan" (2008)
Audi A6 2.0 TDI "Snowflake" (2013)
Richard-R
30 oktober 2017 · 340 Inlägg

Audi hammarby: hög personalomsättning = ingen kan någonting, då dem anställer folk som knappt vet vad ett tändstift fyller för funktion.

Ska byta användarnamn först så kan jag berätta en hel del.... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang