Hutlösa priser för byte av kamrem, vattenpump, pumprem och lite annat på en V70 TDI D5252T?

LostMySelf
31 oktober 2017 · 46 Inlägg

Bilen har rullat 24k mil och det är dags för byte av kamrem, vattenpump, pumprem och lite annat och jag har ringt runt till olika verkstader och fått helt hutlösa prisförslag. Autoexperten skulle ha 27000 kr och Biilia närmare 19000 kr.

Är det någon som vet en bra verkstad i Göteborgsområdet så får ni gärna skriva ett inlägg, tacksam för alla svar.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
simlar
31 oktober 2017 · 5 526 Inlägg

"kamrem, vattenpump, pumprem och lite annat"

Hur mycket jobb är "lite annat"?

Kamremsbyte och pumpremsbyte är tidskrävande på dessa motorer, speciellt när dom sitter tvärställda i V70.
Vid byte av pumprem måste man först ställa in pumpen med indikatorklocka och sen göra en dynamisk pumpinställning med dator.
Kamremsbytet är fruktansvärt trångt att få loss remskivan på veven.
Sen kostar ju då även delarna en slant, kollat lite snabbt på BDS och kamremssats kostar ca 2600kr, vattenpump ca 900kr och pumprem med löprulle och spännare är ca 2000kr, plus någon liter glykol.
Så bara delarna för kamremsbyte med vattenpump och pumprem blir ca 5500kr.
Ska du även ha bytt multirem och spännare blir det ytterligare ca 2200kr.

Då är du uppe i 7700kr för endast delar, sen kanske 8h arbete för att byta allt. 900kr/h har jag för mig icke-märkesverkstad brukar ta i timdebitering, 8*900 = 7200kr i arbetskostnad.
Då är du uppe i 14900kr plus då arbetet och eventuella delar för "lite annat".

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Samuel3
31 oktober 2017 · 360 Inlägg

Jag gjorde jobbet på min V70 TDI i somras eftersom att det forsade vatten genom o-ringen på vattenpumpen. Det som jag var osäker på angående jobbet var hur jag skulle lossa vevaxelbulten, jag startade då en tråd här på Garaget och fick lite hjälp av Simlar hur jag skulle gå till väga.
Dessutom gjorde jag ingen dynamisk pumpinställning efteråt eftersom bilen går precis likadant som innan big_smile Jag ställde veven på noll genom hålet i sprängkåpan och gjorde en egen markering på pumpkonsollen och på remskivan, sen låste  jag pumpen.

Jag har kört strax över 200 mil nu efter bytet och har nu noterat att det börjat läcka liite vid vattenpumpen igen, men jag hoppas att det räcker med att efterdra skruvarna som håller pumpen mot blocket :o

Jag bytte alltså Kamrem, spännrulle, v-pump, Kuggrem för insprutningspump och dess spännrulle och löprulle.

Stekpannan
31 oktober 2017 · 83 Inlägg

Låter ungefär vad dem brukar ta för ett sånt arbete. Rätt tidskrävande och drygt att komma åt allting på dem tvärställda motorerna.

LostMySelf
31 oktober 2017 · 46 Inlägg

simlar skrev:
"kamrem, vattenpump, pumprem och lite annat"

Hur mycket jobb är "lite annat"?

Kamremsbyte och pumpremsbyte är tidskrävande på dessa motorer, speciellt när dom sitter tvärställda i V70.
Vid byte av pumprem måste man först ställa in pumpen med indikatorklocka och sen göra en dynamisk pumpinställning med dator.
Kamremsbytet är fruktansvärt trångt att få loss remskivan på veven.
Sen kostar ju då även delarna en slant, kollat lite snabbt på BDS och kamremssats kostar ca 2600kr, vattenpump ca 900kr och pumprem med löprulle och spännare är ca 2000kr, plus någon liter glykol.
Så bara delarna för kamremsbyte med vattenpump och pumprem blir ca 5500kr.
Ska du även ha bytt multirem och spännare blir det ytterligare ca 2200kr.

Då är du uppe i 7700kr för endast delar, sen kanske 8h arbete för att byta allt. 900kr/h har jag för mig icke-märkesverkstad brukar ta i timdebitering, 8*900 = 7200kr i arbetskostnad.
Då är du uppe i 14900kr plus då arbetet och eventuella delar för "lite annat".

Ja det är väl multirem, alla glödstift, spännrullar/löphjul. Fick mig en bra offert på en verkstad i stan på 11300 kr så jag har bokat tid där nu.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang