Akta er för Enfa bilfirma!

Robinjaha
15 november 2017 · 37 Inlägg

Hej,

Nu är det dags att få klaga av sig lite grann så att inte någon annan råkar ut för samma bekymmer som vi gjorde.

Jag och sambon köpte en bil från Enfa bil Ab som är beläget på Kristiansbergsvägen 10, 737 30 Fagersta.
Bilen var en Volkswagen Golf från 2010 med 1.4 TSI motorn som hade gått ca 138 000 km vid inköp.

Kamkedjan var utbytt och alla servicear var utförda enligt försäljaren, kamkedje bytet fanns ej registrerat i serviceboken men han påstod att de ej hade skrivit in det där men han hade ett dokument på datorn som han skulle skicka till oss när han hittade det.

Bilen såg fin ut och var lite billigare än alla andra golfar från samma årsmodell på blocket då den hade en trasig framruta.
Vi provkörde bilen och allt verkade vara ok så vi slog till och köpte bilen.

När Martin som försäljaren heter bar ut vinterdäcken till bilen så ville jag vara vänlig och frågade han om han vilja ha hjälp med att bära ut dem då de såg tungt ut för han.

Han svarade mig direkt med ett nej, detta klarar jag själv!
Okej tänkte jag och sa inget mera.

När vi genomfört köpet och vi skulle fara därifrån så såg jag att vinterdäcken var totalt slut och ej användbara (det var tur att de ens höll luften i sig).

Efter att vi hade börjat köra tillbaka med "nya" bilen mot Grisslehamn (vi bor på Åland) så ringer sambon mig (som kör nya bilen) och berätta för mig att bilen låter konstigt när hon bromsar, vi stannar på närmsta mack och jag tittar in igenom lättmetalls fälgarna och får syn på bromsskivorna  och beläggen är sopslut och det var väldigt underligt att inte detta ljud kom när vi provkörde bilen innan.

Nog med det tänkte jag, detta är ju inte så dyrt och bilfirman ersätter säkert detta då det har uppdagat sig precis efter köpet.

Vi fortsätter hemåt och efter en kort stunds körning till så tänds motorlampan...
Jag hade en felkodsläsare från ebay (billiga varianten) och läser ut felkoden P2188 direkt vilket innebar System Too Lean at Idle Bank 1. Bilen går för snålt helt enkelt.

Vi var nästan vid båten till Åland när denna tändes så vi fortsatte färden hemåt, detta skedde på en lördag.
Måndagen där efter så kontaktar jag Enfa Bil AB och pratar med bilförsäljaren Martin.

Efter många om och men så kan de sträcka sig med att betala nya skivor och belägg men ej arbetet för att byta dessa komponenter.
Motorn vill de inte lägga ut en krona på för att den gick som den skulle när de hade den hos sig.

Garantin som de hade på bilen var 1000 km eller 1 månad och det var en speciell motorgaranti som inte täckte vad som helst utan bara vissa saker.

Vi fick nya delar till bromsarna men resten så ville de inte ersätta så jag började felsöka detta själv efter bästa förmåga och med hjälp utav Google samt Haynes manual plus hjälp från Volkswagen auktoriserad verkstad.

Bäst som det var så får vi flera felkoder och en som indikerar P0303 = missfire on cylinder 3.
Vi byter tändstift och jag byter plats på tändmodulerna för att se om felkoden flyttar sig, jag flyttar även spridarna mellan 2 an och 3 ans cylindrar men ingenting hjälper.

Efter detta tog vi in verkstad som hjälpte oss och 25 000 kr senare så har de bytt ut komplett kamkedja + ventillyftarna + alla ventiler och lite små material på detta.

Så denna "förmånliga" bil blev ett otroligt dyrt projekt och det skulle ha varit okej om man visste om att bilen var i detta skick, men denna försäljare lurade på oss bilen plus att de absolut ej vilja ha något med den att göra efter försäljning.

Gjort är gjort och så är det. Jag vill bara varna framtida bilköpare för denna lurendrejeri firma vid namn Enfa Bil AB.

Detta kan inte vara en slump att det gick som det gick denna gång, de måste ha medvetet lurat oss på denna bil.

Jag hoppas att detta skall få inverkan på Enfas sätt att sälja bilar.


En besviken och irriterad konsument.
Robin Linde

Jag postar detta meddelande på Garaget, Jagrulla, Volkswagengolf och Autopower forum.
Sprid gärna detta meddelande vidare om ni känner för det

Senast redigerat av Robinjaha (15 november 2017)

Mack Forum- och sitemoderator
15 november 2017 · 26 111 Inlägg

Tråkigt att behöva vara med om en dylik sak.
Har du bjudit in dem - företaget -  till att diskutera i den här tråden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2017 · 17 376 Inlägg

Robinjaha skrev:
Hej,

Nu är det dags att få klaga av sig lite grann så att inte någon annan råkar ut för samma bekymmer som vi gjorde.

Jag och sambon köpte en bil från Enfa bil Ab som är beläget på Kristiansbergsvägen 10, 737 30 Fagersta.
Bilen var en Volkswagen Golf från 2010 med 1.4 TSI motorn som hade gått ca 138 000 km vid inköp.

Kamkedjan var utbytt och alla servicear var utförda enligt försäljaren, kamkedje bytet fanns ej registrerat i serviceboken men han påstod att de ej hade skrivit in det där men han hade ett dokument på datorn som han skulle skicka till oss när han hittade det.

Bilen såg fin ut och var lite billigare än alla andra golfar från samma årsmodell på blocket då den hade en trasig framruta.
Vi provkörde bilen och allt verkade vara ok så vi slog till och köpte bilen.

När Martin som försäljaren heter bar ut vinterdäcken till bilen så ville jag vara vänlig och frågade han om han vilja ha hjälp med att bära ut dem då de såg tungt ut för han.

Han svarade mig direkt med ett nej, detta klarar jag själv!
Okej tänkte jag och sa inget mera.

När vi genomfört köpet och vi skulle fara därifrån så såg jag att vinterdäcken var totalt slut och ej användbara (det var tur att de ens höll luften i sig).

Efter att vi hade börjat köra tillbaka med "nya" bilen mot Grisslehamn (vi bor på Åland) så ringer sambon mig (som kör nya bilen) och berätta för mig att bilen låter konstigt när hon bromsar, vi stannar på närmsta mack och jag tittar in igenom lättmetalls fälgarna och får syn på bromsskivorna  och beläggen är sopslut och det var väldigt underligt att inte detta ljud kom när vi provkörde bilen innan.

Nog med det tänkte jag, detta är ju inte så dyrt och bilfirman ersätter säkert detta då det har uppdagat sig precis efter köpet.

Vi fortsätter hemåt och efter en kort stunds körning till så tänds motorlampan...
Jag hade en felkodsläsare från ebay (billiga varianten) och läser ut felkoden P2188 direkt vilket innebar System Too Lean at Idle Bank 1. Bilen går för snålt helt enkelt.

Vi var nästan vid båten till Åland när denna tändes så vi fortsatte färden hemåt, detta skedde på en lördag.
Måndagen där efter så kontaktar jag Enfa Bil AB och pratar med bilförsäljaren Martin.

Efter många om och men så kan de sträcka sig med att betala nya skivor och belägg men ej arbetet för att byta dessa komponenter.
Motorn vill de inte lägga ut en krona på för att den gick som den skulle när de hade den hos sig.

Garantin som de hade på bilen var 1000 km eller 1 månad och det var en speciell motorgaranti som inte täckte vad som helst utan bara vissa saker.

Vi fick nya delar till bromsarna men resten så ville de inte ersätta så jag började felsöka detta själv efter bästa förmåga och med hjälp utav Google samt Haynes manual plus hjälp från Volkswagen auktoriserad verkstad.

Bäst som det var så får vi flera felkoder och en som indikerar P0303 = missfire on cylinder 3.
Vi byter tändstift och jag byter plats på tändmodulerna för att se om felkoden flyttar sig, jag flyttar även spridarna mellan 2 an och 3 ans cylindrar men ingenting hjälper.

Efter detta tog vi in verkstad som hjälpte oss och 25 000 kr senare så har de bytt ut komplett kamkedja + ventillyftarna + alla ventiler och lite små material på detta.

Så denna "förmånliga" bil blev ett otroligt dyrt projekt och det skulle ha varit okej om man visste om att bilen var i detta skick, men denna försäljare lurade på oss bilen plus att de absolut ej vilja ha något med den att göra efter försäljning.

Gjort är gjort och så är det. Jag vill bara varna framtida bilköpare för denna lurendrejeri firma vid namn Enfa Bil AB.

Detta kan inte vara en slump att det gick som det gick denna gång, de måste ha medvetet lurat oss på denna bil.

Jag hoppas att detta skall få inverkan på Enfas sätt att sälja bilar.


En besviken och irriterad konsument.
Robin Linde

Jag postar detta meddelande på Garaget, Jagrulla, Volkswagengolf och Autopower forum.
Sprid gärna detta meddelande vidare om ni känner för det

Jag beklagar att du råkade ut för en skojare. Men du gjorde ungefär allt fel.

- En Volkswagen 1.4 TSI från 2010 rör man inte med tång ens. Krångelburk.
- Bör kolla bilens kondition innan köp.
- Givetvis utgår man ifrån att kamkedjan INTE är bytt om säljaren påstår något sådant.

Tråkigt för er men se det som läropengar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
15 november 2017 · 4 228 Inlägg

Beklagar också! Riktigt jävla tråkigt att vw har sånna skitbilar men måste hålla med lite med ovanför skribent tyvärr,  Kollade ni inte alls med folk om köpråd och tips om vad vw har för skitbilar? Eller visste ni om att vw har feta problem med kedjor osv och köpte skiten endå? Kollade ni inte skicket på däck/skivor o belägg innan ni slog till? Man ska sitta ganska länge där hos handlarn dricka massa av deras kaffe och gå igenom bilfan från punkt till pricka och leta efter fel. Bara när man känner nästan 110% att man inte har missat nått då överväger man köp, hittar man fel så prutar man. Fan vad vw bilar är skit.

Robinjaha
15 november 2017 · 37 Inlägg

Mack skrev:
Tråkigt att behöva vara med om en dylik sak.
Har du bjudit in dem - företaget -  till att diskutera i den här tråden?

Hej Mack,
Nej det har jag inte. Hur gör man för att bjuda in någon här på forumet för diskussion?

Robinjaha
15 november 2017 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:
[
Jag beklagar att du råkade ut för en skojare. Men du gjorde ungefär allt fel.

- En Volkswagen 1.4 TSI från 2010 rör man inte med tång ens. Krångelburk.
- Bör kolla bilens kondition innan köp.
- Givetvis utgår man ifrån att kamkedjan INTE är bytt om säljaren påstår något sådant.

Tråkigt för er men se det som läropengar.

Hej Hybrid,
Vi hade hört talats om att dessa bilar hade en kamkedja som kunde innebära problem men om man skötte oljebyten och lyssnade efter rassel från kedjan så var det bara att gasa.

Hur skulle du ha kontrollerat bilens skick förutom att ha kört den före köp och gjort en ockulär besiktning?

Denna gång har det nog blivit en dyr läropeng.

Tack för all feedback!
Känns som att man börjar bli proffs på denna bil nu efter all felsökning....

panda666
15 november 2017 · 4 228 Inlägg

Robinjaha skrev:

Hybrid_ skrev:
[
Jag beklagar att du råkade ut för en skojare. Men du gjorde ungefär allt fel.

- En Volkswagen 1.4 TSI från 2010 rör man inte med tång ens. Krångelburk.
- Bör kolla bilens kondition innan köp.
- Givetvis utgår man ifrån att kamkedjan INTE är bytt om säljaren påstår något sådant.

Tråkigt för er men se det som läropengar.

Hej Hybrid,
Vi hade hört talats om att dessa bilar hade en kamkedja som kunde innebära problem men om man skötte oljebyten och lyssnade efter rassel från kedjan så var det bara att gasa.

Hur skulle du ha kontrollerat bilens skick förutom att ha kört den före köp och gjort en ockulär besiktning?

Denna gång har det nog blivit en dyr läropeng.

Tack för all feedback!
Känns som att man börjar bli proffs på denna bil nu efter all felsökning....

Man ska inte köpa skiten alls och riskera kedjeras, så skulle man ha gjort. Även dom  som är servade enligt bok och bättre tenderar att ha problem. Sälj den och köp nått bättre kanske.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2017 · 17 376 Inlägg

Robinjaha skrev:

Hybrid_ skrev:
[
Jag beklagar att du råkade ut för en skojare. Men du gjorde ungefär allt fel.

- En Volkswagen 1.4 TSI från 2010 rör man inte med tång ens. Krångelburk.
- Bör kolla bilens kondition innan köp.
- Givetvis utgår man ifrån att kamkedjan INTE är bytt om säljaren påstår något sådant.

Tråkigt för er men se det som läropengar.

Hej Hybrid,
Vi hade hört talats om att dessa bilar hade en kamkedja som kunde innebära problem men om man skötte oljebyten och lyssnade efter rassel från kedjan så var det bara att gasa.

Hur skulle du ha kontrollerat bilens skick förutom att ha kört den före köp och gjort en ockulär besiktning?

Denna gång har det nog blivit en dyr läropeng.

Tack för all feedback!
Känns som att man börjar bli proffs på denna bil nu efter all felsökning....

Bilen kan ha gått med "Long-life" Dvs man servar enligt servicebok. Den håller inte för det utan detta ska göras varje år. Oavsett miltal. Vilket ni givetvis kommer att göra! Annars blir det dyrt! Nåväl, jag har jobbat som bilhandlare och vet att det som ser bra ut på pappret inte betyder att man får en fri lunch... Inte lätt för dig.

Nästa gång köper ni en bil från Japan. De håller. Det finns listor man kan hitta på vad som ska kollas. Printa ut en sådan. Googla. Lätt att missade att man ska kolla torkare en fin sommardag eller AC en kulen höstdag. Köp bilen från en MRF-ansluten handlare. De ha vissa krav på sig.

Tanke: Tror att handlaren kanske nollade felkoder innan ni kom och en sliten kamkedja behöver ett antal mil innan motorlampan tänds i detta fallet. Går inte att bevisa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robinjaha
15 november 2017 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Robinjaha skrev:

Hybrid_ skrev:
[
Jag beklagar att du råkade ut för en skojare. Men du gjorde ungefär allt fel.

- En Volkswagen 1.4 TSI från 2010 rör man inte med tång ens. Krångelburk.
- Bör kolla bilens kondition innan köp.
- Givetvis utgår man ifrån att kamkedjan INTE är bytt om säljaren påstår något sådant.

Tråkigt för er men se det som läropengar.

Hej Hybrid,
Vi hade hört talats om att dessa bilar hade en kamkedja som kunde innebära problem men om man skötte oljebyten och lyssnade efter rassel från kedjan så var det bara att gasa.

Hur skulle du ha kontrollerat bilens skick förutom att ha kört den före köp och gjort en ockulär besiktning?

Denna gång har det nog blivit en dyr läropeng.

Tack för all feedback!
Känns som att man börjar bli proffs på denna bil nu efter all felsökning....

Bilen kan ha gått med "Long-life" Dvs man servar enligt servicebok. Den håller inte för det utan detta ska göras varje år. Oavsett miltal. Vilket ni givetvis kommer att göra! Annars blir det dyrt! Nåväl, jag har jobbat som bilhandlare och vet att det som ser bra ut på pappret inte betyder att man får en fri lunch... Inte lätt för dig.

Nästa gång köper ni en bil från Japan. De håller. Det finns listor man kan hitta på vad som ska kollas. Printa ut en sådan. Googla. Lätt att missade att man ska kolla torkare en fin sommardag eller AC en kulen höstdag. Köp bilen från en MRF-ansluten handlare. De ha vissa krav på sig.

Tanke: Tror att handlaren kanske nollade felkoder innan ni kom och en sliten kamkedja behöver ett antal mil innan motorlampan tänds i detta fallet. Går inte att bevisa.

Tack för tipsen.
Just nu väger det mellan en Hyndai I30 2012 eller Kia Ceed i samma årsklass. Hyndaien väger snäppet tyngre.

Denna gång blir det en ordentligt titt på HELA bilen.

Muttley
15 november 2017 ·

Robinjaha skrev:

Hybrid_ skrev:
[
Jag beklagar att du råkade ut för en skojare. Men du gjorde ungefär allt fel.

- En Volkswagen 1.4 TSI från 2010 rör man inte med tång ens. Krångelburk.
- Bör kolla bilens kondition innan köp.
- Givetvis utgår man ifrån att kamkedjan INTE är bytt om säljaren påstår något sådant.

Tråkigt för er men se det som läropengar.

Hej Hybrid,
Vi hade hört talats om att dessa bilar hade en kamkedja som kunde innebära problem men om man skötte oljebyten och lyssnade efter rassel från kedjan så var det bara att gasa.

Hur skulle du ha kontrollerat bilens skick förutom att ha kört den före köp och gjort en ockulär besiktning?

Denna gång har det nog blivit en dyr läropeng.

Tack för all feedback!
Känns som att man börjar bli proffs på denna bil nu efter all felsökning....

Nu var de förvisso en passat tsi ecofuel vi hade som taxi när jag jobbade som det.  Men kan lova dig att den gick max 1500 mil mellan varje oljebyte och viktig service. 
Den gick ca 19500 mil innan de var dags att lyfta ut motor och växellåda för att sätta i helt nya prylar. 
Motorn var sopslut smile

Fick lära oss att man bara kunde köra med vw tändstift med på dessa ecoskit.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2017 · 17 376 Inlägg

Robinjaha skrev:

Hybrid_ skrev:

Robinjaha skrev:
Hej Hybrid,
Vi hade hört talats om att dessa bilar hade en kamkedja som kunde innebära problem men om man skötte oljebyten och lyssnade efter rassel från kedjan så var det bara att gasa.

Hur skulle du ha kontrollerat bilens skick förutom att ha kört den före köp och gjort en ockulär besiktning?

Denna gång har det nog blivit en dyr läropeng.

Tack för all feedback!
Känns som att man börjar bli proffs på denna bil nu efter all felsökning....

Bilen kan ha gått med "Long-life" Dvs man servar enligt servicebok. Den håller inte för det utan detta ska göras varje år. Oavsett miltal. Vilket ni givetvis kommer att göra! Annars blir det dyrt! Nåväl, jag har jobbat som bilhandlare och vet att det som ser bra ut på pappret inte betyder att man får en fri lunch... Inte lätt för dig.

Nästa gång köper ni en bil från Japan. De håller. Det finns listor man kan hitta på vad som ska kollas. Printa ut en sådan. Googla. Lätt att missade att man ska kolla torkare en fin sommardag eller AC en kulen höstdag. Köp bilen från en MRF-ansluten handlare. De ha vissa krav på sig.

Tanke: Tror att handlaren kanske nollade felkoder innan ni kom och en sliten kamkedja behöver ett antal mil innan motorlampan tänds i detta fallet. Går inte att bevisa.

Tack för tipsen.
Just nu väger det mellan en Hyndai I30 2012 eller Kia Ceed i samma årsklass. Hyndaien väger snäppet tyngre.

Denna gång blir det en ordentligt titt på HELA bilen.

De är syskon och i grund och botten samma bil. Kia är starkare på marknaden i nuläget och hade då följaktligen sneglat på en sådan. Främst med tanke på eftermarknadsvärde.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … di-119458/

Provar dagligen ett antal KIA på jobbet och de levererar utan problem. Dock nya bilar men de är bra ihopskruvade. Dieseln är en trevlig krabat. Även med manuell växellåda även om automatlådeversionen kommer att behålla sitt värde bättre.

De förekommer rätt många begagnade som rullat som hyrbilar. Kanske man inte vill ha en sådan?

EDIT: Kia har ofta eluppvärmd ratt. Numera standard. En guds gåva kalla vinterdagar...

Senast redigerat av Hybrid_ (15 november 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
15 november 2017 ·

Mer om "pärlan".

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321755

Satans tråkigt för TS men jag hoppas på bättre förutsättningar inför kommande köp.

(Gör en köprådstråd) wink

spillolja
15 november 2017 · 4 014 Inlägg

Tråkigt med en annars så bra bil, troligen longlife/longlifeolja som är boven, 
ett sätt är att låta ARN bedöma och ge rekomkomendation
men innan det ska man skicka sina krav till bilhandlaren på repartionen
när man anmäler till arn ska man även yrka på dröjsmålsränta
http://arn.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2017 · 17 376 Inlägg

spillolja skrev:
Tråkigt med en annars så bra bil, troligen longlife/longlifeolja som är boven, 
ett sätt är att låta ARN bedöma och ge rekomkomendation
men innan det ska man skicka sina krav till bilhandlaren på repartionen
när man anmäler till arn ska man även yrka på dröjsmålsränta
http://arn.se/

Ok?

ARN är en tandlös tiger om inte handlaren är MRF-ansluten. ARN ger en rekommendation som sagt och handlaren kan strunta i denna utan större påföljder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2017 · 17 376 Inlägg

Är det samma handlare som bytt namn?

http://www.mustangclubsweden.org/forums … ks-bil-ab/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
15 november 2017 · 5 809 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är det samma handlare som bytt namn?

http://www.mustangclubsweden.org/forums … ks-bil-ab/

Nej, det finns väl inget som tyder på det? Skojare finns det gott om och dessa verkar vara två olika. Eller har jag missat något?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang