Köpråd s40 t4

Diio
29 november 2017 · 570 Inlägg

Jag har grejat en del med både fas1 x40 dvs 96-00 och fas2 00-04.

Dessa bilar har sina brister precis som alla andra bilar.
Att den inte skulle vara körglad som vissa påpekat vill jag nog inte hålla med om då många använt och använder dessa som banbilar genom åren. + att även att s40 och carisma bygger på samma bottenplatta så delar de även den med Lancer EVO 1-3 och de har nog aldrig klassats som tråkiga bilar.

Jag är själv 180 och bilen känns inte trång för mig (vissa polare som är 2-3 gånger min vikt håller inte alltid med) men det är en smaksak.

De saker du ska hålla koll på är.

-Framskärmar. Fas2 bilarna så rostar ofta framskärmarna i fästet som är mellan främre delen på hjulhuset och framkofångaren. går att få tag i nya  (annars har jag liggande i glasfiber hemma om det  är av intresse)
-Handbroms, då mekanismen i till handbromsen sitter inne i bromsoken bak är det viktigt att kolla att detta fungerar som det ska. då det är en renovering eller byta av Oken som är en långsiktig lösning
-VVT, fas 2 har variabel ventil timer. dvs liknande hondas V-teck. det som kan strula här är antingen solenoid eller drevet. felet kan då vara motorlampa med felkod eller att du har ett missljud (kolla film)
https://www.youtube.com/watch?v=TJyXrZAOPb4
-bromsrör, om du har möjlighet kontrollera bromsrören bak och även det som går tvärgående bak. det ligger upp precis bakom tanken och kan ibland vara dåligt.
-Packboxar växellåda. kolla in med lampa vid drivaxlarna och se så det inte är alldeles för fuktigt runt packboxarna som ska hålla tätt där drivaxeln går in i växellådan. inte sås vårt att byta men en bra sak att pruta på wink

S/v40 har inte mer eller mindre problem än andra bilar. och är en förhållandevis billig bil att äga om man vill och kan serva själv. köpte min v40 för 9 år sen och då kunde jag inte mycket om bilar. sen har jag läst mig till och grejat.
S40 T4 är en rolig bil även att den driver fram wink den är säker för sin ålder och är rolig att köra.
Finns mycket kunskap och info om den på nätet och även mycket lätt att få tag i delar! både i Sverige och ebay.

Något annat du undrar så är det bara att fråga.

/Diio

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
spillolja
29 november 2017 · 4 066 Inlägg

Evildan skrev:
Designad av denne herre?
https://ichef.bbci.co.uk/news/624/cpspr … _meme4.png

Ser lik ut våran solstråle Trump

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
29 november 2017 · 10 163 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Det gör väl jag med, men jag var ju inte dum i huvudet för det.  Vissa har förvisso inte begränsningar och är inte rädda för att skada sig eller dö.
De räcker med en moped för att du ska (det mildaste) bli av med chansen för ett körkort.

Som 19-20 åring kostade min v40 2.0t (ja inte t4 jag vet)  6500 kr året med plussförsäkringarna.

Varför skall man då begränsa sig om man hittar något man gillar?

Nej jag var inte heller dum i huvet men blyfot fanns det gott om, som vanligt hos 18 åringar.

6500 på halv då eller?

På hel, inkl de där extra såsom självriskeliminering vid krock med vilt.  Kom faktiskt till nytta då jag smacka en grävling i 100 knyck smile  Kostade volvo runt 20 000kr och mig 0kr.

Det var jävligt billigt !!!

Betalar 6400 för halv på v70in skulle aldrig ha råd med helförsäkring det är hiskeligt dyrt !!! Är 23 bor i lungt område utanför stan så hur du fick det så billigt är sjukt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
29 november 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Nej jag var inte heller dum i huvet men blyfot fanns det gott om, som vanligt hos 18 åringar.

6500 på halv då eller?

På hel, inkl de där extra såsom självriskeliminering vid krock med vilt.  Kom faktiskt till nytta då jag smacka en grävling i 100 knyck smile  Kostade volvo runt 20 000kr och mig 0kr.

Det var jävligt billigt !!!

Betalar 6400 för halv på v70in skulle aldrig ha råd med helförsäkring det är hiskeligt dyrt !!! Är 23 bor i lungt område utanför stan så hur du fick det så billigt är sjukt.

Ja alltså Falun är ändå inte något getto ? :p   Jag bor i en by med runt 5000 invånare i sydligaste länet, då stod bilarna alltid utomhus i lägenhetsområde där de slangades hej vilt ( v40 klarade sig från sånt) 
Men LF gillar nog mig wink

Djo
29 november 2017 · 10 163 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

På hel, inkl de där extra såsom självriskeliminering vid krock med vilt.  Kom faktiskt till nytta då jag smacka en grävling i 100 knyck smile  Kostade volvo runt 20 000kr och mig 0kr.

Det var jävligt billigt !!!

Betalar 6400 för halv på v70in skulle aldrig ha råd med helförsäkring det är hiskeligt dyrt !!! Är 23 bor i lungt område utanför stan så hur du fick det så billigt är sjukt.

Ja alltså Falun är ändå inte något getto ? :p   Jag bor i en by med runt 5000 invånare i sydligaste länet, då stod bilarna alltid utomhus i lägenhetsområde där de slangades hej vilt ( v40 klarade sig från sånt) 
Men LF gillar nog mig wink

Ja då är det än konstigare...

Bor i villa bilen står i carport. Aldrig nytjat försäkring för mer än stenskott och rutbytte.

Hur tänker du då ? Har också länsförsäkringar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Jokabsson
29 november 2017 · 1 183 Inlägg

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:
Nej jag var inte heller dum i huvet men blyfot fanns det gott om, som vanligt hos 18 åringar.

6500 på halv då eller?

På hel, inkl de där extra såsom självriskeliminering vid krock med vilt.  Kom faktiskt till nytta då jag smacka en grävling i 100 knyck smile  Kostade volvo runt 20 000kr och mig 0kr.

Det var jävligt billigt !!!

Betalar 6400 för halv på v70in skulle aldrig ha råd med helförsäkring det är hiskeligt dyrt !!! Är 23 bor i lungt område utanför stan så hur du fick det så billigt är sjukt.

Slog upp vad din bil skulle kosta på mig/år. 5660kr för halvförsäkring och 7600kr för hel. Länsförsäkringar och aktsam är överlägset billigast för mig. Är 22 år och ställde in miltal på 2000-2500/år smile
Bor i en hetsig småstad på 90 000 invånare och parkerar ”på gatan” enligt försäkringen. Känns som att du betalar överpris, såvida du inte varit huvudperson i någon olycka.

Senast redigerat av Cracksoup (29 november 2017)

Muttley
29 november 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:
Det var jävligt billigt !!!

Betalar 6400 för halv på v70in skulle aldrig ha råd med helförsäkring det är hiskeligt dyrt !!! Är 23 bor i lungt område utanför stan så hur du fick det så billigt är sjukt.

Ja alltså Falun är ändå inte något getto ? :p   Jag bor i en by med runt 5000 invånare i sydligaste länet, då stod bilarna alltid utomhus i lägenhetsområde där de slangades hej vilt ( v40 klarade sig från sånt) 
Men LF gillar nog mig wink

Ja då är det än konstigare...

Bor i villa bilen står i carport. Aldrig nytjat försäkring för mer än stenskott och rutbytte.

Hur tänker du då ? Har också länsförsäkringar.

Nu är jag ju typ 10 år äldre. Men de är ju galet märkliga premier de sätter.   
Antingen har LF här nere mycket bättre priser eller så är er sjukt överprisad. 
För skojs skulle kollad jag din bil på mig helförsäkrad med tillägg.
Ditt pris
297kr/mån 3 561  kr/år
Bor nu i  villa och har allt hos dem inkl banken.

Senast redigerat av Muttley (29 november 2017)

Djo
29 november 2017 · 10 163 Inlägg

Cracksoup skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

På hel, inkl de där extra såsom självriskeliminering vid krock med vilt.  Kom faktiskt till nytta då jag smacka en grävling i 100 knyck smile  Kostade volvo runt 20 000kr och mig 0kr.

Det var jävligt billigt !!!

Betalar 6400 för halv på v70in skulle aldrig ha råd med helförsäkring det är hiskeligt dyrt !!! Är 23 bor i lungt område utanför stan så hur du fick det så billigt är sjukt.

Slog upp vad din bil skulle kosta på mig/år. 5660kr för halvförsäkring och 7600kr för hel. Länsförsäkringar och aktsam är överlägset billigast för mig. Är 22 år och ställde in miltal på 2000-2500/år smile
Bor i en hetsig småstad på 90 000 invånare och parkerar ”på gatan” enligt försäkringen. Känns som att du betalar överpris, såvida du inte varit huvudperson i någon olycka.

Aldrig varigt med om en olycka, har 2500 mil och uppåt alltså max mil gräns. Alltid ståt på mina egna bilar.

Polarn köpte en v70 2,5T 98a han har samma pris på halv som mig, Dyrt försäkra i Falun tydligen.

Falun inehar cirkus 55.000 invånare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
29 november 2017 ·

Djo skrev:

Cracksoup skrev:

Djo skrev:

Det var jävligt billigt !!!

Betalar 6400 för halv på v70in skulle aldrig ha råd med helförsäkring det är hiskeligt dyrt !!! Är 23 bor i lungt område utanför stan så hur du fick det så billigt är sjukt.

Slog upp vad din bil skulle kosta på mig/år. 5660kr för halvförsäkring och 7600kr för hel. Länsförsäkringar och aktsam är överlägset billigast för mig. Är 22 år och ställde in miltal på 2000-2500/år smile
Bor i en hetsig småstad på 90 000 invånare och parkerar ”på gatan” enligt försäkringen. Känns som att du betalar överpris, såvida du inte varit huvudperson i någon olycka.

Aldrig varigt med om en olycka, har 2500 mil och uppåt alltså max mil gräns. Alltid ståt på mina egna bilar.

Polarn köpte en v70 2,5T 98a han har samma pris på halv som mig, Dyrt försäkra i Falun tydligen.

Falun inehar cirkus 55.000 invånare.

Djos V70 skulle kosta mig 3684kr helår inkl MER försäkring som bor i en stad med  110000 invånare småhög kriminalitet tillika arbetslöshet.
Jag har också LF och parkerar utomhus på flerbilsparkering.

Jokabsson
29 november 2017 · 1 183 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Cracksoup skrev:

Slog upp vad din bil skulle kosta på mig/år. 5660kr för halvförsäkring och 7600kr för hel. Länsförsäkringar och aktsam är överlägset billigast för mig. Är 22 år och ställde in miltal på 2000-2500/år smile
Bor i en hetsig småstad på 90 000 invånare och parkerar ”på gatan” enligt försäkringen. Känns som att du betalar överpris, såvida du inte varit huvudperson i någon olycka.

Aldrig varigt med om en olycka, har 2500 mil och uppåt alltså max mil gräns. Alltid ståt på mina egna bilar.

Polarn köpte en v70 2,5T 98a han har samma pris på halv som mig, Dyrt försäkra i Falun tydligen.

Falun inehar cirkus 55.000 invånare.

Djos V70 skulle kosta mig 3684kr helår inkl MER försäkring som bor i en stad med  110000 invånare småhög kriminalitet tillika arbetslöshet.
Jag har också LF och parkerar utomhus på flerbilsparkering.

Blir det inte en drastisk sänkning av premien när man fyllt 24? Eller har man tagit bort den regeln?

xXSammy
29 november 2017 · 6 595 Inlägg

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:
Djos V70 skulle kosta mig 3684kr helår inkl MER försäkring som bor i en stad med  110000 invånare småhög kriminalitet tillika arbetslöshet.
Jag har också LF och parkerar utomhus på flerbilsparkering.

Blir det inte en drastisk sänkning av premien när man fyllt 24? Eller har man tagit bort den regeln?

Pratade med Trygghansa om de för ett par år sen, de hade tagit bort de avdraget

9300 per år kostar Focusen, upp till 2500 mil, helförsäkring + mer tillägg

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
29 november 2017 · 7 252 Inlägg

xXSammy skrev:

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:
Djos V70 skulle kosta mig 3684kr helår inkl MER försäkring som bor i en stad med  110000 invånare småhög kriminalitet tillika arbetslöshet.
Jag har också LF och parkerar utomhus på flerbilsparkering.

Blir det inte en drastisk sänkning av premien när man fyllt 24? Eller har man tagit bort den regeln?

Pratade med Trygghansa om de för ett par år sen, de hade tagit bort de avdraget

9300 per år kostar Focusen, upp till 2500 mil, helförsäkring + mer tillägg

fasen vad mycket ni betalar hmm jag betalar 2100 för halv + mer försäkring... bor i Jönköping och parkerar på gatan är 25 år

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
29 november 2017 · 6 595 Inlägg

SportPilot skrev:
fasen vad mycket ni betalar hmm jag betalar 2100 för halv + mer försäkring... bor i Jönköping och parkerar på gatan är 25 år

Mitt rekord är 18.900 per år, 9000 i självrisk och max 1500 mil helförsäkring

Var 21, bodde i stockholm och fick köra 2006 Alfa 159

Senast redigerat av xXSammy (29 november 2017)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang