Knugcab skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:
K-motorn?
Den sitter i "allt" från tillverkaren sedan sent -80 tal till nedläggningen av företaget.
Nja. Nu har du inte koll Evil. På 80talet fanns diverse Hondasnurror och Rovers M-serie som sedan blev T-serie. Inte helt olika B18-20-21-23. Går tio varv runt jorden utan att hosta.
Ligger det någon sanning i att M- och T-serien i stort sett är en O-serie som fått dubbla överliggande kamaxlar, och att O-serien i sin tur har mycket rötter i B-serien fast med OHC i stället för stötstänger?
I så fall kan jag med favorithobbyn alla har på garaget, anekdotisk bevisföring, inte rekommendera den. Båda bilarna jag ägt med B-seriemotor är idag på skroten.

Ja det stämmer faktiskt! T-serien har gamla anrika förfäder inom engelsk motorkonst. Fantastiks snurra. Otymplig, oekonomisk, tung, överdimensionerad och outslitlig. Raka motsatsen mot K-serien som diskuterades ovan. Liten, ekonomisk, lätt, underdimensionerad och synnerligen utslitlig.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.