Byta bromsbelägg och bromsskivor fram Renault Mégane Phas III

vanilj10
7 januari 2018 · 102 Inlägg

Är det svårt att byta bromsbelägg och bromsskivor i fram på en Renault Mégane Phas III modellår 2012? Jag har tittat på filmklipp på Youtube som visar just detta bromsbyte fast på en Mégane Phas II, skiljer de sig åt? Inte behöver man lufta bromsar och liknande? Jag har bytt bromsar på en Volvo 745:a så lite erfarenhet har jag men inte mycket.

Senast redigerat av vanilj10 (7 januari 2018)

CC72
7 januari 2018 · 1 661 Inlägg

Byte av skivor och belägg är i princip samma på alla bilmodeller så kunde du byta på en 745:a så kan du nog också byta på en Renault.

Så länge du har verktygen som behövs vill säga.

vanilj10
7 januari 2018 · 102 Inlägg

Det låter lovande! Vilka verktyg tycker du att jag ska ha? När jag bytte på Volvon hade jag hylsnyckelsats och liknande. Finns det risk att kolven kommer att ställa till det? Ska jag skaffa bromskolvsverktyg eller vad det heter?

Muttley
7 januari 2018 ·

Nej de är inga svårigheter.  Men om du ens tvekar skall du lämna in den.  Vi behöver inte ha tveksamma skruvade bromsar ute på vägarna.

Men på renault fram är det som alla bilar.
Hylsor, blocknyckel, skruvtving. Liten fil eller rasp.
Bromsrengöring till skivorna.  Typ alupasta till smörjning. 

Kopparpasta är NEJ.

Nej de kommer inte bli några bekymmer om bilen är i skick. 
När de är dags att byta bak så kan de vara bra och veta att de är hjullager i skivan.

vanilj10
7 januari 2018 · 102 Inlägg

Det verkar som att jag kan klara av detta. Tack Muttley och CC72 för snabba svar!

Muttley
7 januari 2018 ·

vanilj10 skrev:
Det verkar som att jag kan klara av detta. Tack Muttley och CC72 för snabba svar!

Ta det lugnt och harmoniskt så går de som smort smile   Bytte belägg bak på min -10 i höstas.  Skruvar och kolv var som nytt så de var en fröjd att skruva med.   
De ska vara mycket lättare för dig än på 740, för de brukar kunna vara lite segare och sitta lite jävligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang