Inlösen av bil, bränslefråga?

Evildan
Skrivet 17 januari #21

totte1015 skrev:
Nu har jag iallafall gjort ett gott försök.

Det blev någon jävla luftbubbla efter några deciliter ut i slangen, även fast jag tryckte ner slangen så långt det gick,

Gjorde några försök att blåsa tillbaks bensinen och andas in hårdare utan resultat

Första gången någonsin jag har slangat bensin så antar att jag gjorde fel.

Men men, nu har jag försökt, och misslyckades, då ligger surminen på mig själv istället tongue

De flesta moderna bilar (läs 30 år eller nyare) har slangningsskydd i bränslepåfyllningsröret så det du fick upp är troligtvis det som skvalpar runt före detta.

343 Inlägg
Skrivet 17 januari · Inlägg av trådskaparen #22

Evildan skrev:

totte1015 skrev:
Nu har jag iallafall gjort ett gott försök.

Det blev någon jävla luftbubbla efter några deciliter ut i slangen, även fast jag tryckte ner slangen så långt det gick,

Gjorde några försök att blåsa tillbaks bensinen och andas in hårdare utan resultat

Första gången någonsin jag har slangat bensin så antar att jag gjorde fel.

Men men, nu har jag försökt, och misslyckades, då ligger surminen på mig själv istället tongue

De flesta moderna bilar (läs 30 år eller nyare) har slangningsskydd i bränslepåfyllningsröret så det du fick upp är troligtvis det som skvalpar runt före detta.

Amen vafan.
Jaha, där ser man...

Då så!

Admin kan stänga denna tråd nu då, problemet är löst

810 Inlägg
Skrivet 17 januari #23

Det smidigaste är att koppla en slang från returröret på ex. spridarbryggan som mynnar ut i en bensindunk. Då startar du bara bilen och ser soppan rinna ner i dunken. smile

343 Inlägg
Skrivet 17 januari · Inlägg av trådskaparen #24

Mew skrev:
Det smidigaste är att koppla en slang från returröret på ex. spridarbryggan som mynnar ut i en bensindunk. Då startar du bara bilen och ser soppan rinna ner i dunken. smile

Problemet med allt som har med under bilen att göra är att jag har inte direkt plats och tid att göra det, dessvärre inte kunskapen heller

Tänkte titta möjligheten att dra ut slangen efter bränslepumpen (den lilla runda saken?) men sedan kom jag på att, vad fan ska jag koppla den till utan att det rinner ut/droppar?

Har respekt för verkstadens yta såklart, så när jag försökte idag hade jag trasor med som ett sött litet underlag till området där jag härjade


(låter ioförsig som du pratar något om motorrummet kanske?)

Senast redigerat av totte1015 (17 januari )

1 732 Inlägg
Skrivet 17 januari #25

Var är det för någon kärra ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
343 Inlägg
Skrivet 17 januari · Inlägg av trådskaparen #26

spillolja skrev:
Var är det för någon kärra ?

Gammel Opel Corsa A, 92a

810 Inlägg
Skrivet 17 januari #27

totte1015 skrev:

Mew skrev:
Det smidigaste är att koppla en slang från returröret på ex. spridarbryggan som mynnar ut i en bensindunk. Då startar du bara bilen och ser soppan rinna ner i dunken. smile

Problemet med allt som har med under bilen att göra är att jag har inte direkt plats och tid att göra det, dessvärre inte kunskapen heller

Tänkte titta möjligheten att dra ut slangen efter bränslepumpen (den lilla runda saken?) men sedan kom jag på att, vad fan ska jag koppla den till utan att det rinner ut/droppar?

Har respekt för verkstadens yta såklart, så när jag försökte idag hade jag trasor med som ett sött litet underlag till området där jag härjade


(låter ioförsig som du pratar något om motorrummet kanske?)

Det är i motorrummet, inte under bilen. smile Det är heller inget tryck i röret/slangen om du inte har bilen igång.

343 Inlägg
Skrivet 17 januari · Inlägg av trådskaparen #28

Mew skrev:

totte1015 skrev:

Mew skrev:
Det smidigaste är att koppla en slang från returröret på ex. spridarbryggan som mynnar ut i en bensindunk. Då startar du bara bilen och ser soppan rinna ner i dunken. smile

Problemet med allt som har med under bilen att göra är att jag har inte direkt plats och tid att göra det, dessvärre inte kunskapen heller

Tänkte titta möjligheten att dra ut slangen efter bränslepumpen (den lilla runda saken?) men sedan kom jag på att, vad fan ska jag koppla den till utan att det rinner ut/droppar?

Har respekt för verkstadens yta såklart, så när jag försökte idag hade jag trasor med som ett sött litet underlag till området där jag härjade


(låter ioförsig som du pratar något om motorrummet kanske?)

Det är i motorrummet, inte under bilen. smile Det är heller inget tryck i röret/slangen om du inte har bilen igång.

Det är ju mycket möblervänligt motorrum på Corsan såsätt, är det något som är lätt att ta bort& sätta tillbaks då?

Inget som är "fastmonterat" på bilen får tas bort, men inget sägs om att ta av och sedan ta på igen big_smile

Däremot, mitt okunnande inom bil, bilen startar väl inte om man drar bränslet till någonannanstans?

1 732 Inlägg
Skrivet 17 januari #29

Går det att komma åt tankarmaturen under baksätesdynan ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
343 Inlägg
Skrivet 17 januari · Inlägg av trådskaparen #30

spillolja skrev:
Går det att komma åt tankarmaturen under baksätesdynan ?

100% osäker! tongue

Men det är ju isåfall att dra loss slangen med klamma som går från bränslepumpen till förgasaren som jag har, och trä på en PVC slang och sedan in i dunkarna/min andra bil, och ha igång startmotorn för att den ska pumpa

810 Inlägg
Skrivet 17 januari #31

totte1015 skrev:

Mew skrev:

totte1015 skrev:

Problemet med allt som har med under bilen att göra är att jag har inte direkt plats och tid att göra det, dessvärre inte kunskapen heller

Tänkte titta möjligheten att dra ut slangen efter bränslepumpen (den lilla runda saken?) men sedan kom jag på att, vad fan ska jag koppla den till utan att det rinner ut/droppar?

Har respekt för verkstadens yta såklart, så när jag försökte idag hade jag trasor med som ett sött litet underlag till området där jag härjade


(låter ioförsig som du pratar något om motorrummet kanske?)

Det är i motorrummet, inte under bilen. smile Det är heller inget tryck i röret/slangen om du inte har bilen igång.

Det är ju mycket möblervänligt motorrum på Corsan såsätt, är det något som är lätt att ta bort& sätta tillbaks då?

Inget som är "fastmonterat" på bilen får tas bort, men inget sägs om att ta av och sedan ta på igen big_smile

Däremot, mitt okunnande inom bil, bilen startar väl inte om man drar bränslet till någonannanstans?

Det är slangen där bensinen går tillbaka från motorn till tanken. Returen, som sagt. smile

343 Inlägg
Skrivet 17 januari · Inlägg av trådskaparen #32

Mew skrev:

totte1015 skrev:

Mew skrev:
Det är i motorrummet, inte under bilen. smile Det är heller inget tryck i röret/slangen om du inte har bilen igång.

Det är ju mycket möblervänligt motorrum på Corsan såsätt, är det något som är lätt att ta bort& sätta tillbaks då?

Inget som är "fastmonterat" på bilen får tas bort, men inget sägs om att ta av och sedan ta på igen big_smile

Däremot, mitt okunnande inom bil, bilen startar väl inte om man drar bränslet till någonannanstans?

Det är slangen där bensinen går tillbaka från motorn till tanken. Returen, som sagt. smile

Hörde med min farsa ang. detta, han påstår att det inte finns på min bil, att det är en sorts grej i bränslepumpen som slår ifrån när bränslesystemet till förgasaren har tillräckligt med bensin
Även så att pumpen går inte igång förens cylindrarna går (aka startmotorn/motorn)

Rätta mig om jag(han) har fel

Senast redigerat av totte1015 (17 januari )

Evildan
Skrivet 17 januari #33

totte1015 skrev:

Mew skrev:

totte1015 skrev:
Det är ju mycket möblervänligt motorrum på Corsan såsätt, är det något som är lätt att ta bort& sätta tillbaks då?

Inget som är "fastmonterat" på bilen får tas bort, men inget sägs om att ta av och sedan ta på igen big_smile

Däremot, mitt okunnande inom bil, bilen startar väl inte om man drar bränslet till någonannanstans?

Det är slangen där bensinen går tillbaka från motorn till tanken. Returen, som sagt. smile

Hörde med min farsa ang. detta, han påstår att det inte finns på min bil, att det är en sorts grej i bränslepumpen som slår ifrån när bränslesystemet till förgasaren har tillräckligt med bensin
Även så att pumpen går inte igång förens cylindrarna går (aka startmotorn/motorn)

Rätta mig om jag(han) har fel

Du har nog en singlepointinsprutning på Corsan och det kan vara så som din far beskriver det. Är det inte enklast att bara lyfta bilen och släppa ned den på en upprättstående lång skruvmejsel under tanken medelst några kapade 25liters plastdunkar att låta det strila med i? wink
Att börja pilla med begränsade kunskaper på kablar och kontakter på en bil, man dessutom tycker sig fått bra betalt för, är med begränsade kunskaper tämligen riskfyllt, liksom brukandet av denna statiska gnistframkallande PVC-slang. Det är likssssm lite att be om problem och lite en ofrivilligt skapad värmekälla i kalla januari.
Är det värt chansen eller snarare risken för 300kr att helt bli utan ersättning?

Senast redigerat av Evildan (17 januari )

343 Inlägg
Skrivet 17 januari · Inlägg av trådskaparen #34

Evildan skrev:

totte1015 skrev:

Mew skrev:

Det är slangen där bensinen går tillbaka från motorn till tanken. Returen, som sagt. smile

Hörde med min farsa ang. detta, han påstår att det inte finns på min bil, att det är en sorts grej i bränslepumpen som slår ifrån när bränslesystemet till förgasaren har tillräckligt med bensin
Även så att pumpen går inte igång förens cylindrarna går (aka startmotorn/motorn)

Rätta mig om jag(han) har fel

Du har nog en singlepointinsprutning på Corsan och det kan vara så som din far beskriver det. Är det inte enklast att bara lyfta bilen och släppa ned den på en upprättstående lång skruvmejsel under tanken medelst några kapade 25liters plastdunkar att låta det strila med i? wink
Att börja pilla med begränsade kunskaper på kablar och kontakter på en bil, man dessutom tycker sig fått bra betalt för, är med begränsade kunskaper tämligen riskfyllt, liksom brukandet av denna statiska gnistframkallande PVC-slang. Det är likssssm lite att be om problem och lite en ofrivilligt skapad värmekälla i kalla januari.
Är det värt chansen eller snarare risken för 300kr att helt bli utan ersättning?

Ah, nä, du har rätt smile

Och precis det du nämnde om statisk elektricitet nämnde även farsan

Så, ah, det får väl vara då. Det känns bara så surt!

Evildan
Skrivet 17 januari #35

totte1015 skrev:

Evildan skrev:

totte1015 skrev:
Hörde med min farsa ang. detta, han påstår att det inte finns på min bil, att det är en sorts grej i bränslepumpen som slår ifrån när bränslesystemet till förgasaren har tillräckligt med bensin
Även så att pumpen går inte igång förens cylindrarna går (aka startmotorn/motorn)

Rätta mig om jag(han) har fel

Du har nog en singlepointinsprutning på Corsan och det kan vara så som din far beskriver det. Är det inte enklast att bara lyfta bilen och släppa ned den på en upprättstående lång skruvmejsel under tanken medelst några kapade 25liters plastdunkar att låta det strila med i? wink
Att börja pilla med begränsade kunskaper på kablar och kontakter på en bil, man dessutom tycker sig fått bra betalt för, är med begränsade kunskaper tämligen riskfyllt, liksom brukandet av denna statiska gnistframkallande PVC-slang. Det är likssssm lite att be om problem och lite en ofrivilligt skapad värmekälla i kalla januari.
Är det värt chansen eller snarare risken för 300kr att helt bli utan ersättning?

Ah, nä, du har rätt smile

Och precis det du nämnde om statisk elektricitet nämnde även farsan

Så, ah, det får väl vara då. Det känns bara så surt!

Åk till farsan och låt honom bjuda på käk några kvällar samt någon matlåda att käka dagen efter så har det snabbt jämnat ut sig...och du slipper lukta bensin eller uppbrunnen Corsa samt du har både ögonbryn och näshår kvar. wink

Senast redigerat av Evildan (17 januari )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang