Köpa bil långt bort från bilfirmor

Wermland91 Bött är gött!
28 januari 2018 · 22 Inlägg

Tack alla för alla tips! Det behövdes. Hittade en bil i närheten av mig, av en bilfirma. Ringer bilfirman om bilen. Är självaste VD som svarar snäsigt! Slutar med att han slänger luren i örat. Frågade bara om det fanns allvarliga stenskott?! Slutade med att samma nr ringde upp, fast av en anställd som beklagade att hans chef var på dåligt humör (bakfull).

Väl framme och ska titta på bilen så är den inte servad, oljan snart tom, bromsskivor helt kassa och vinterdäck kassa. Försöker pruta men den anställde säger att han vill sälja bilen billigare men han får inte för chefen. Kräver att den ska bli servad, bytt bromsskivor och nya vinterdäck. Efter många telefonsamtal så får jag iaf däck och ny servad. Han skämdes över sin chef och de vill ju inte ha dåligt rykte så den anställde gick med på allt detta, plus garanti i 6 månader.

Jag menar, köper man en bil för 70 k så borde väl för helvete bilen vara redo att tuta och köra?! Bilen går som den ska så det var ett bra köp men kommer aldrig köpa från den bilfirman, någonsin mer! smile

Never drive faster then your guardian angel can fly!
Volkswagen Polo 1,4 "Sprätten" (2012)
panda666
28 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Wermland91 skrev:
Tack alla för alla tips! Det behövdes. Hittade en bil i närheten av mig, av en bilfirma. Ringer bilfirman om bilen. Är självaste VD som svarar snäsigt! Slutar med att han slänger luren i örat. Frågade bara om det fanns allvarliga stenskott?! Slutade med att samma nr ringde upp, fast av en anställd som beklagade att hans chef var på dåligt humör (bakfull).

Väl framme och ska titta på bilen så är den inte servad, oljan snart tom, bromsskivor helt kassa och vinterdäck kassa. Försöker pruta men den anställde säger att han vill sälja bilen billigare men han får inte för chefen. Kräver att den ska bli servad, bytt bromsskivor och nya vinterdäck. Efter många telefonsamtal så får jag iaf däck och ny servad. Han skämdes över sin chef och de vill ju inte ha dåligt rykte så den anställde gick med på allt detta, plus garanti i 6 månader.

Jag menar, köper man en bil för 70 k så borde väl för helvete bilen vara redo att tuta och köra?! Bilen går som den ska så det var ett bra köp men kommer aldrig köpa från den bilfirman, någonsin mer! smile

köpte du bilen alltså? tror inte ja skulle köpa bil därifrån med vad jag nyss hört av det du skrev, säkert att dom har servat den? och är du säker på att dom kommer hjälpa dig ifall nått krånglar i efterhand? lite riskabelt tycker jag, men grattis ifall det blev köp.

Jokabsson
28 januari 2018 · 1 175 Inlägg

Wermland91 skrev:
Tack alla för alla tips! Det behövdes. Hittade en bil i närheten av mig, av en bilfirma. Ringer bilfirman om bilen. Är självaste VD som svarar snäsigt! Slutar med att han slänger luren i örat. Frågade bara om det fanns allvarliga stenskott?! Slutade med att samma nr ringde upp, fast av en anställd som beklagade att hans chef var på dåligt humör (bakfull).

Väl framme och ska titta på bilen så är den inte servad, oljan snart tom, bromsskivor helt kassa och vinterdäck kassa. Försöker pruta men den anställde säger att han vill sälja bilen billigare men han får inte för chefen. Kräver att den ska bli servad, bytt bromsskivor och nya vinterdäck. Efter många telefonsamtal så får jag iaf däck och ny servad. Han skämdes över sin chef och de vill ju inte ha dåligt rykte så den anställde gick med på allt detta, plus garanti i 6 månader.

Jag menar, köper man en bil för 70 k så borde väl för helvete bilen vara redo att tuta och köra?! Bilen går som den ska så det var ett bra köp men kommer aldrig köpa från den bilfirman, någonsin mer! smile

Förstod jag rätt nu. Innan du köpte bilen så visste du att service har missats och att bilen ”kört slut” på olja? Audi-motorer är väldigt könsliga för att service sköts till punkt och pricka med rätt kvalité på olja.. Annars kleggar motorerna ihop och det kostar många tusen att rengöra insidan av en motor. Dessutom låter det ju som att den drar olja? De är notoriska för sina dåliga kolvringar och en renovering går på mellan 30-40 000kr för att lösa problemet.

Vill inte skrämma upp dig, men gjorde du research innan du köpte bilen? Känns som att du köpte första bästa för att den fanns i närheten?

EDIT: Dessutom hade jag aldrig gjort affär med någon med taskig attityd.

Senast redigerat av Cracksoup (28 januari 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
spillolja
28 januari 2018 · 4 020 Inlägg

Cracksoup skrev:
[

EDIT: Dessutom hade jag aldrig gjort affär med någon med taskig attityd.

man kan vända på det, finns det någon otrevlig bedragare ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
28 januari 2018 ·

spillolja skrev:

Cracksoup skrev:
[

EDIT: Dessutom hade jag aldrig gjort affär med någon med taskig attityd.

man kan vända på det, finns det någon otrevlig bedragare ?

Har du hört talas om företaget Michell & Company?
Men jag hade avstått ovan affär av samtliga negativa ting som TS nämnde med handlaren och liket.

torsen
28 januari 2018 · 7 233 Inlägg

spillolja skrev:
Ett aber att köpa från firma istället för privat är att man kanske inte kan använda maskinskadeförsäkringen i vissa lägen med hänvisning till evt. garanti/konsumenträtt vid evt. fel, (gäller för nyare bilar som inte gått över 15.000mil och är 8 år gammal)

10.000 mil eller 10 år är gränsen hos Folksam.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Om man blir bemött på ett otrevligt sätt så är det bara att lägga benen på ryggen!
Jag hade tänkt göra ett större  inköp på en större elektronikfirma och kände mig illa bemött av en dryg LÖNNFET försäljare trots att det enbart var ett fåtal kunder i butiken.
Nu menar jag inte att man ska slicka kunden i 2an , men lite hyfs MÅSTE man ha som säljare..
Där gick firman miste om minst 10k och icke förvånande försvann butiken något år senare, och jag var inte förvånad.

Senast redigerat av insatsen (28 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
28 januari 2018 ·

Varning varning.

Man köper inte bilar av bakfulla företagare.   

Du fick alltså kassa bromsar på en bil köpt via firma?  Då hoppas jag att bilen låg 10-15000 kr under marknadsvärdet på det.  Och en torr sticka säger till dig "SPRING, denna bil är TORRRKÖRD"

Sen kvittar de om säljaren är smal, fet eller en alien.  (Vad fan har man emot överviktiga?  Vi faller hårdare på er som har åsikter om det wink

caromania Forummoderator
28 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:
Varning varning.

Man köper inte bilar av bakfulla företagare.   

Du fick alltså kassa bromsar på en bil köpt via firma?  Då hoppas jag att bilen låg 10-15000 kr under marknadsvärdet på det.  Och en torr sticka säger till dig "SPRING, denna bil är TORRRKÖRD"

Sen kvittar de om säljaren är smal, fet eller en alien.  (Vad fan har man emot överviktiga?  Vi faller hårdare på er som har åsikter om det wink

Så nu vet vi att Muttley arbetar på elektronikfirma! smile

Det där med att köpa bil. Jag har sagt det förr och säger det igen. Hela världen är full av gamla bilar. Och ska man inte ha något ovanligt eller udda så är det ju bara att avvakta tills man träffar på rätt bil.

Men det blev lite väl mycket olyckskorpar i tråden. Nu får vi väl ändå hoppas att TS inte får några problem med sin nya bil!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2018 · 17 465 Inlägg

Förutsätter att service och nya däck följde med när du hämtade bilen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
28 januari 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:
Varning varning.

Man köper inte bilar av bakfulla företagare.   

Du fick alltså kassa bromsar på en bil köpt via firma?  Då hoppas jag att bilen låg 10-15000 kr under marknadsvärdet på det.  Och en torr sticka säger till dig "SPRING, denna bil är TORRRKÖRD"

Sen kvittar de om säljaren är smal, fet eller en alien.  (Vad fan har man emot överviktiga?  Vi faller hårdare på er som har åsikter om det wink

Så nu vet vi att Muttley arbetar på elektronikfirma! smile

Det där med att köpa bil. Jag har sagt det förr och säger det igen. Hela världen är full av gamla bilar. Och ska man inte ha något ovanligt eller udda så är det ju bara att avvakta tills man träffar på rätt bil.

Men det blev lite väl mycket olyckskorpar i tråden. Nu får vi väl ändå hoppas att TS inte får några problem med sin nya bil!

Bra försök smile  Jobbar inte med något som är elektroniskt överhuvudtaget wink   

Självklart hoppas vi att hon får många problemfria år.    Men hoppas även att bilen var till rätt pris för det bemötandet.

Janneutanb
29 januari 2018 · 7 271 Inlägg

Wermland91 skrev:
Tack alla för alla tips! Det behövdes. Hittade en bil i närheten av mig, av en bilfirma. Ringer bilfirman om bilen. Är självaste VD som svarar snäsigt! Slutar med att han slänger luren i örat. Frågade bara om det fanns allvarliga stenskott?! Slutade med att samma nr ringde upp, fast av en anställd som beklagade att hans chef var på dåligt humör (bakfull).

Väl framme och ska titta på bilen så är den inte servad, oljan snart tom, bromsskivor helt kassa och vinterdäck kassa. Försöker pruta men den anställde säger att han vill sälja bilen billigare men han får inte för chefen. Kräver att den ska bli servad, bytt bromsskivor och nya vinterdäck. Efter många telefonsamtal så får jag iaf däck och ny servad. Han skämdes över sin chef och de vill ju inte ha dåligt rykte så den anställde gick med på allt detta, plus garanti i 6 månader.

Jag menar, köper man en bil för 70 k så borde väl för helvete bilen vara redo att tuta och köra?! Bilen går som den ska så det var ett bra köp men kommer aldrig köpa från den bilfirman, någonsin mer! smile

Köpte du verkligen den?!

spillolja
29 januari 2018 · 4 020 Inlägg

Cupra_ skrev:

spillolja skrev:
Om du köper en A3 med bensinmotor  (FSi/Tfsi)  kolla om den är longlifeservad, om så är fallet kan kamkedjan fått ta stryk, lyssna vid uppstart, ett vant motor öra kan behövas

Gäller även motorer med rem. Longlife-service är skit över lag. Motorerna slammar igen av longlifeolja som med tiden koksar och sätter igen oljekanaler överallt. Jag har personligen ägt flera av VAGs "högrisk-motorer" så som 1,2tsi, 1,4tsi, 2,0tsi och 2.0tdi. Jag har bytt olja efter max 1500mil på samtliga, till ny longlifeolja av god kvalité och har aldrig råkat ut för motorproblem av den typen..

Jag undviker tunn longlifeolja, jag kör med Ullared 5W-40 fusksyntet VW502.00  byte varje <14000km och motorn får sin smörjning även när den är genomvarm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Motorgeek84
29 januari 2018 · 9 Inlägg

Curse skrev:
Man kan absolut reservera en bil på en firma. Ha köpt de flesta av mina bilar på firmor i Finland. (bor på Åland). Då har jag snackat med firman o sagt att jag är intresserad av bilen i fråga. Då har dom reserverat den utan bekymmer.

Jaså så det finns folk som bor på den där lilla ön trots allt? smile))

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang