Volvo V50 1,6D rycker/skakar vid vissa Varvtal

roggabear
5 februari 2018 · 2 Inlägg

På min Volvo V50 1,6D årsmodell 2010 som har gått ca 14000 mil så har följande syptom uppkommit på senaste tiden.

Bilen rycker/skakar vid varvtal mellan 1200 - 1800 varv på 3ans, 4ans och 5ans växel.

Inga ryckningar på 1an och 2an och inte heller vid lägre eller högre varvtal.

Dieselvärmaren fungerar inte (om jag kör direktstart på den så blinkar den PÅ i några sekunder sedan byter den status till AV), den slutade fungera för ca 2 månader sedan, strax efter att jag bytte glödstift på verkstad.

Lite historik:

Fick i början på januari i år felkod som pekade på partikelfilter P242F samt P2458. Partikelfiltret bytt för 1,5 år sedan (ca 2000 mil sedan).

Noterade samtidigt att det blev svart på marken vid avgasröret när jag startade bilen och provade att varva bilen upp mot 3000 varv.

Var in på verkstad som felsökte och konstaterade att det var olja i rören kring turbon, både innan turbon och efter turbon och rekommenderade byte av turbo, partikelfilter och intercooler.

Jag skaffade då en turbo från bilskrot som jag lät verkstaden byta, men valde att avvakta med byte av intercooler och Partikelfilter.

Nu har bilen börjat rycka enl. beskrivningen ovan, samt att jag har kollat i rören kring turbo och det är återigen olja i dessa rör. Tycker mängden olja i rören är mer än bara oljedimma.

Bilen servades senast på Bilia för 350 mil sedan i september 2017.

Funderar på följande åtgärder:

1) byte bränslefilter
2) rengöring/byte partikelfilter
3) rengöring av intercooler
4) byte av olja/oljefilter (på nytt, nyligen bytt i samband med service)
5) rengöring av oljesump, filter i sumpen samt ev. byte av oljereturröret från turbon?

Tacksam för inspel kring orsak samt åtgärd som verkar rimligast och vettigast!

Kan det vara problem med oljereturen som gör att olja istället pressas ut runt turbon?

Vad kan ryckningarna bero på?

Miniblock
6 februari 2018 · 196 Inlägg

Du bör först och främst läsa av felkoderna igen. Bränslefiltret brukar kunna klägga igen på dessa pga additivet men samtidigt är defekta spridare inte heller ovanligt, spridare som hänger sig och sprutar in för mycket.

Sen ska du även ha additiv i denna, annars vet jag att det blir strul med partikelfällan.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
roggabear
9 februari 2018 · 2 Inlägg

nollade felkoderna i förrgår och läste av pånytt igår och de enda felkoder jag får är
CEM-DF11(röd) CAN-H, high speed network Signal missing
CEM-DE63 (gul) Communication with PAM Control module Signal Missing

Additivnivån är 7/15
Det som oroar mig ngt är att jag fick additiv påfyllt på Bilia för ca 1 år och 1000 mil sedan. Man fyllde då på ca en liter läser jag på servicerapporten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang