Jämför Fordonsskatt

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 februari 2018 · 14 042 Inlägg

Muttley skrev:
Betalar ca 1340 kr per år för min megane 1.5 dci.  Det rör mig inte i ryggen om de skulle höja den med 2000 kr eller för den delen 3000 kr per år.  Den spar ändå in enorma pengar jämfört med om jag skulle haft en bil som drar 0.8 och uppåt.

Men ska inte ha kvar den så länge till.

Hur lite drar en sån där bil då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
11 februari 2018 ·

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:
Betalar ca 1340 kr per år för min megane 1.5 dci.  Det rör mig inte i ryggen om de skulle höja den med 2000 kr eller för den delen 3000 kr per år.  Den spar ändå in enorma pengar jämfört med om jag skulle haft en bil som drar 0.8 och uppåt.

Men ska inte ha kvar den så länge till.

Hur lite drar en sån där bil då?

/Benny

Kör jag ensam, 0,42.   Samåkning 0,45

Har kunnat ecosnålaenormabsurt med 0,39.   

Jag pendlade med s70 innan denne,  snittade 0,9.

Nu fick renåån nytt blod idag så jag förväntar mig att hon är glad och lägger sig på 0,4 resten av månaden wink

Golf2_90
11 februari 2018 · 58 Inlägg

Asså jag kör ju inte S klass för spara pengar. 100% hobby körning för jag älskar bilen..
Tycker bara det är knäppt att en bil som är "mindre" i jämförelse kostar 780kr mer .

Seth
11 februari 2018 · 3 354 Inlägg

är båda svensksålda?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Golf2_90
11 februari 2018 · 58 Inlägg

Seth skrev:
är båda svensksålda?

Cadden va import

Seth
11 februari 2018 · 3 354 Inlägg

Golf2_90 skrev:

Seth skrev:
är båda svensksålda?

Cadden va import

då är det en bra förklaring på skatteskillnaden

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Golf2_90
11 februari 2018 · 58 Inlägg

Seth skrev:

Golf2_90 skrev:

Seth skrev:
är båda svensksålda?

Cadden va import

då är det en bra förklaring på skatteskillnaden

Inte mycket till förklaring?

Muttley
11 februari 2018 ·

Golf2_90 skrev:

Seth skrev:

Golf2_90 skrev:

Cadden va import

då är det en bra förklaring på skatteskillnaden

Inte mycket till förklaring?

Här kan du läsa https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … lig-grund/

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2018 · 13 736 Inlägg

Muttley skrev:
Betalar ca 1340 kr per år för min megane 1.5 dci.  Det rör mig inte i ryggen om de skulle höja den med 2000 kr eller för den delen 3000 kr per år.  Den spar ändå in enorma pengar jämfört med om jag skulle haft en bil som drar 0.8 och uppåt.

Men ska inte ha kvar den så länge till.

Gränsen finns ju alltid någonstans.     Man är rätt dum som siktar på nya bilar man skulle köpa en fin golf mk1    köpa en drivlina från nyare vw med 1.2tdi motorn och hinka ner en sån utan rening skulle ju gå istort sätt på luft och skattefri


Jag väljer nu en lite mindre diesel bil istället för våran 407a för att det ska löna sig för mig att pendla dom 7milen jsg har tilll och från jobbet.     Köpte 407an för att min sambo pendlar 14mil o m dagen normalt men nu har hon fått en tjänst i hemmastaden i minst 1år till  och för mig lönar det sig inte då det skiljer ungefär 1dl/mellan vårab 407 och våran Arosa

Just pga skatten på 3600kr  en polo med 1.6tdi ligger man  på 0.4l/milen och samma skatt som arosan  så jag sparar 2dl milen minst

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
12 februari 2018 · 4 020 Inlägg

Samtidigt så ska man betänka att 407 är en stor bil ock mer plåt om det skulle smälla någonstans och inte direkt jämförbar med en mindre Polo

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
12 februari 2018 ·

spillolja skrev:
Samtidigt så ska man betänka att 407 är en stor bil ock mer plåt om det skulle smälla någonstans och inte direkt jämförbar med en mindre Polo

Growe krockar inte.

Jag tycker det är en ohemult hög förbrukning på en liten Polo jämfört med min betydligt större och rymligare samt säkrare och tyngre Prius, finns ingen vits med små sketna dieselbilar om dom förbrukar mer än en stor hybridbil tycker jag.

spillolja
12 februari 2018 · 4 020 Inlägg

En hybrid kommer till nytta i stadstrafik, på landsväg är nyttan mycket liten

i mina hemtrakter är stadsbussarna av hybridutförande, motorn startar inte förens den gått en bit från hållplatsen, medans landsbygdsbussarna är av vanligt utförande

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
12 februari 2018 ·

spillolja skrev:
En hybrid kommer till nytta i stadstrafik, på landsväg är nyttan mycket liten

i mina hemtrakter är stadsbussarna av hybridutförande, motorn startar inte förens den gått en bit från hållplatsen, medans landsbygdsbussarna är av vanligt utförande

Vad grundar du det på?

zemet
12 februari 2018 · 4 037 Inlägg

Evildan skrev:

spillolja skrev:
En hybrid kommer till nytta i stadstrafik, på landsväg är nyttan mycket liten

i mina hemtrakter är stadsbussarna av hybridutförande, motorn startar inte förens den gått en bit från hållplatsen, medans landsbygdsbussarna är av vanligt utförande

Vad grundar du det på?

Nja hybridbussar är allt ganska stor nytta med även på landsvägar om man har en bra strategi och hårdvara.
Även en landsvägsbuss kör i nerförsbackar där man kan regenerera potentiell energi, bromsar där man kan regenerera kinetisk energi och står still på busshållplatser där motorn inte behöver vara igång.

Lastbilar som går långfärdskörning på 40 ton har även dem stora besparingar av bränsle. Framförallt eftersom man kan regenerera energi när man kör i nedförsbackar och bromsar.

Kopplar man dessutom detta till ett smart system som vet var nedförsbackar osv finns så man tömmer batteriet och sedan laddar det i nedförsbackarna så gör man förvånansvärt stora bränslebesparingar.

Hybridfordon som går i stadstrafik har ett stort problem. Dom måste köra onödigt mycket med motorn igång för att hålla temperaturen i avgasefterbehandlingssystemet uppe.

Av denna anledning tycker jag det är bättre med ren eldrift för stadsapplikationer.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Muttley
12 februari 2018 ·

Growe skrev:

Muttley skrev:
Betalar ca 1340 kr per år för min megane 1.5 dci.  Det rör mig inte i ryggen om de skulle höja den med 2000 kr eller för den delen 3000 kr per år.  Den spar ändå in enorma pengar jämfört med om jag skulle haft en bil som drar 0.8 och uppåt.

Men ska inte ha kvar den så länge till.

Gränsen finns ju alltid någonstans.     Man är rätt dum som siktar på nya bilar man skulle köpa en fin golf mk1    köpa en drivlina från nyare vw med 1.2tdi motorn och hinka ner en sån utan rening skulle ju gå istort sätt på luft och skattefri


Jag väljer nu en lite mindre diesel bil istället för våran 407a för att det ska löna sig för mig att pendla dom 7milen jsg har tilll och från jobbet.     Köpte 407an för att min sambo pendlar 14mil o m dagen normalt men nu har hon fått en tjänst i hemmastaden i minst 1år till  och för mig lönar det sig inte då det skiljer ungefär 1dl/mellan vårab 407 och våran Arosa

Just pga skatten på 3600kr  en polo med 1.6tdi ligger man  på 0.4l/milen och samma skatt som arosan  så jag sparar 2dl milen minst

Dum är man ju inte om man siktar på nya bilar.  Man har ju olika behov.  Kommer aldrig äga en bil som är äldre än 10 år någonsin i mitt liv för att köra till vardags.  Jag är trött på gamla hinkar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang