7474
Sök

Möjlig dum fråga angående varvtal.

1 Inlägg
23 februari 2018
Trådstartare
Hej, jag undrar över vilket varvtal man strävar efter på en gammal bensinare, i detta fallet en volvo  V40 från 99’. Det är ju olika från bil till bil men skulle också vara tacksam för en generell riktlinje. Han tickar på bra under 1000 men frågan är om det verkligen är bra och bränsle effektivt? Har hört att det är bra med höga varvtal men skulle vilja höra andra åsikter också.

6 596 Inlägg
23 februari 2018
Hej!
Höga varvtal är inte eftersträvansvärt! Tvärt om. Då drar motorn mindre soppa!
Sen vilket varvtal som är "bäst" går inte att svara på eftersom "bäst"  kan betyda så mycket. Men...vid ett visst varvtal är vridmomentet som högst (det är dock  inte samma sak som högst varvtal) .

Sen är det ju så att man lär sig genom erfarenhet hur motorn ska låta när man ska växla.

Forummoderator
18 358 Inlägg
23 februari 2018
Som Jaka säger så lär man sig höra när motorn låter som den trivs och gasen inte behöver doppas alltför långt ner. Mellan 1500-2500 rpm brukar vara ett område där man kan hitta guldläget. Dieselbilar varvar mindre och ligger därför oftast lägre. Som exempel kan nämnas att jag ofta kör en diesel som inte ska varvas mer än 4000 rpm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 253 Inlägg
23 februari 2018
Kanske kan tillföra något...

Säkerligen finns en optimal fart på fordonet gentemot motors effektutag visavi bränsleförbrukning o s v.
Har med däckens rullmptstånd mot vägbanan, karossens luftmotstånd o s v att göra.

Min skuta blir mest vägvinnande i förhållande till bränsleförbrukning vid ca 5 knop.
Över denna fart så slurpar motorn i sig betydligt mer bränsle och varvtalet på motorn blir obekvämt högt. Typ dubbla varvtalet, 10 % ökning av farten.

Sök